Online & op locatie

Geen wachttijden

Zorgverzekering

Beoordeling 9+

Online & op locatie

Geen wachttijden

Zorgverzekering

Beoordeling 9+

Wat is een angststoornis?

Iedereen is weleens bang en angstig. Angst is een basisemotie van de mens, net als somberheid, vreugde en boosheid. Het voelen van angst kan heel functioneel zijn. Angst waarschuwt je voor gevaar en zet aan tot vechten, vluchten of bevriezen. Angst zorgt er bijvoorbeeld voor dat je wegrent in een gevaarlijke situatie.

Als angst steeds vaker opkomt in ongevaarlijke situaties kan dit je in het dagelijks leven belemmeren. Als angst langer aanblijft, kan dit zorgen dat je steeds angstiger wordt en steeds meer dingen en activiteiten gaat vermijden om het gevoel van angst te voorkomen. Hierdoor kan het voelen alsof je in een negatieve vicieuze cirkel terecht bent gekomen.

Symptomen van een (sociale-) angststoornis

Als je een aantal dagen van uren of dagen trillerig bent omdat er iets angstig of zelf levensbedreigend in je leven is gebeurd, is er geen reden voor ongerustheid. Iedereen kent dit gevoel; je hart klopt wat sneller en je handen zijn klam. Het is een reactie die vanzelf weer over gaat. Pas als de angst langer aanhoudt en het je dagelijks functioneren verstoort, kan er sprake zijn van een angststoornis. Dit kan gepaard gaan met slaapproblemen, piekeren, somberheid en onzekerheid.

Bij een angststoornis zijn in ieder geval de volgende twee ‘kern’ symptomen aanwezig:

  • Je hebt een duidelijk angst of vrees voor een specifiek object of (sociale) situatie, of de angst voor een paniekaanval.
  • Ondanks dat de angst heel echt aanvoelt (en ook echt is!) weet je ergens wel dat deze buiten proportie is ten opzichte van het werkelijke gevaar.

Maak kennis met onze erkende psychologen

Yara Wurtz

Yara Wurtz

GZ-psycholoog

Tessa Brouwer

Tessa Brouwer

Online psycholoog

Mirte Verkuijlen

Mirte Verkuijlen

GZ-psycholoog

Milou Groenewoud

Milou Groenewoud

Online psycholoog

Hoe ziet de behandeling er uit?

Een op maat
gemaakt behandeling
van 8 tot 16 weken

Gebaseerd op wetenschappelijke
theorieën

Verdiepende
gesprekken met een
GZ-psycholoog

Persoonlijke online
coaching van een
psycholoog

Angstbeheersing – wat je zelf kunt doen

Het ondernemen van nieuwe dingen is een uitdaging, vooral als je last hebt van angst. Door het bezoeken van deze pagina heb je de eerste stap al genomen; bewustwording en onderzoek naar jouw situatie! We hebben hier onze best practices op een rij gezet; tips waarmee je vandaag al mee aan de slag kan.

Wat vinden onze cliënten?

“Nine Gramberg heeft mij inzicht gegeven in wie ik ben, wat ik wil en vooral in hoe ik weer verder kan functioneren in deze maatschappij. Zij heeft de gave om mijzelf de oplossingen te laten bedenken of de weg te laten zoeken.”

Peter-Paul, Dec 2019

“Plezierige en persoonlijke benadering, professioneel en to the point. Goede combinatie van fysieke afspraken en online opvolging /reminders om bezig te blijven met het traject.”

Anoniem, Nov 2019

“Ik kon mijn psychologen 100% vertrouwen vanwege hun vriendelijkheid, empathie en professionaliteit. Ik voelde dat ze echt om me gaven. Ze deden er alles aan om mij te helpen vooruit te komen.”

Anoniem, Nov 2019

Bekijk ook onze beoordelingen op ZorgKaartNederland (9+)

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.

iPractice is aangesloten bij

NIP
LVVP
EMDR