iPractice biedt iedereen:

Cognitieve gedragstherapie

Auteur : Camille Kooijman - van den Brink

Cognitieve gedragstherapie is een behandelmethode in de psychologie. Benieuwd hoe deze therapie in zijn werk gaat? Daarover lees je in dit artikel.

In dit artikel

iPractice biedt iedereen:

Wat is cognitieve gedragstherapie?

Cognitieve gedragstherapie richt zich op jouw gedachten en gedrag in relatie tot je klachten. Kloppen jouw denkpatronen met de werkelijkheid of haal je jezelf dingen in je hoofd die eigenlijk niet helemaal waar zijn, of helpend? Wat zijn jouw opvattingen over bepaalde gebeurtenissen? En zijn deze wel terecht? Samen met de psycholoog bekijk je hoe je niet-helpende gedachten of gedrag kunt ombuigen naar realistische gedachten en positief gedrag.

Samenhang gedachten, gevoelens en gedrag

Je gedachten zijn van invloed op je gevoelens. En gedachten komen de hele dag door opzetten in je hoofd. Of het nou om bewuste of onbewuste gedachten gaat, ze zijn van sterke invloed op je gevoelens. Je gevoelens worden bijvoorbeeld beïnvloed door je eigen opvattingen over bepaalde onderwerpen, of door herinneringen uit je jeugd. Maar ook je zelfbeeld speelt hierbij een rol.

Een voorbeeld: Je gaat solliciteren en je vindt het ontzettend spannend. Negatieve gedachten doemen op in je hoofd: ‘Ik heb vast niet genoeg ervaring en ze vinden mij vast niet leuk’. Het zijn voorbeelden van niet-helpende gedachten die voortkomen uit een verminderd zelfvertrouwen. Deze gedachten gaan je niet helpen om zelfverzekerd en enthousiast over te komen tijdens het gesprek. De vraag is: kloppen deze gedachten eigenlijk wel? En waarom denk je zo over jezelf?

Ook gedrag zoals vermijdingsgedrag houdt negatieve gevoelens in stand. Als je pleinvrees hebt kan een bezoekje aan de supermarkt bijvoorbeeld een behoorlijke opgave voor je zijn. Wanneer je toegeeft aan de angst en je drukke plekken gaat vermijden, kom je niet over je angst heen. Hoe kun je dit gedrag ombuigen?

Tijdens cognitieve gedragstherapie onderzoek je samen met de psycholoog je gedachten en gedrag. Je leert op een objectievere manier naar een situatie te kijken, waardoor je er een ander gevoel bij krijgt. Deze positievere gevoelens hebben op hun beurt weer invloed op je gedrag. Zo worden ook gedragspatronen veranderd.
Het werkt ook andersom: Zo kan je gevoel ook veranderen als gevolg van je gedrag. Een voorbeeld: Wanneer je bang bent voor honden, kan een gedragsexpiriment werken. Je gaat juist honden aaien, ondanks je angst. Doordat je merkt dat dit goed gaat, wordt je angst minder geloofwaardig en word je uiteindelijk minder angstig.

Waarbij is cognitieve gedragstherapie geschikt?

Cognitieve gedragstherapie wordt voor veel verschillende hulpvragen ingezet. Het is bewezen dat deze therapie goed kan helpen bij onder andere:

  • Depressie;
  • Angst;
  • Paniek;
  • Trauma en PTSS;
  • Slaapproblemen;
  • Eetstoornissen;
  • Verslavingsproblematiek.

Wat houdt de behandeling in?

Voordat de behandeling start vind eerst een intake plaats. De psycholoog stelt je een aantal vragen. Hij of zij bespreekt met je wat je hulpvraag precies is. En waar je graag naartoe wilt. Wat zijn de factoren die het probleem in stand houden? Wat is je doel van de behandeling en wanneer is de behandeling geslaagd? De psycholoog praat met je over je niet-helpende gedachten waar je last van hebt. En je bekijkt samen welk gedrag van jou niet helpend is, om het probleem op te lossen. Welke van deze gedachten of (vermijdings)gedrag zou je willen aanpakken? Vanuit hier wordt met jou een plan gemaakt voor de behandeling.

De behandeling bestaat uit een aantal onderdelen:

  1. Psycho-educatie: dat wil zeggen dat de psycholoog je uitleg geeft over hoe de psyche werkt, om ervoor te zorgen dat je het probleem leert begrijpen;
  2. Het aanleren van bepaalde vaardigheden; 
  3. Gedragsexperimenten: bijvoorbeeld het doorbreken van vermijdingsgedrag;
  4. Het uitdagen van de niet helpende gedachten.

Kortom: Je leert dat je huidige gedachten en het gedrag rondom het probleem waarvoor je bij de psycholoog komt (de angststoornis, depressieve stemmingsstoornis, of PTSS) niet helpend zijn. En je leert hoe je er wél mee om kunt gaan. Niet alleen tijdens de sessie met de psycholoog werk je hieraan. Maar je krijgt ook huiswerk mee. Het is belangrijk dat je op deze manier zelf een actieve bijdrage levert aan je herstel.

Tot slot stelt de psycholoog ook samen met jou een preventieplan op. Hoe voorkom je dat je terugvalt in de oude niet-helpende gedachten of gedragspatronen? Zodat je niet opnieuw last van klachten krijgt.

Hoe lang duurt cognitieve gedragstherapie?

Over het algemeen zie je snel resultaat van deze behandeling. Een behandeling met cognitieve gedragstherapie duurt enkele maanden tot een jaar. 

Wat kost cognitieve gedragstherapie?

Heb je een verwijsbrief van de huisarts, dan vergoed de verzekering deze behandeling. De kosten zonder verwijsbrief zijn hier terug te vinden.

Hoe vind je een goede psycholoog?

Heb je vragen over cognitieve gedragstherapie of wil je graag met iemand praten? Het is belangrijk dat je een psycholoog vindt waar je je veilig en op je gemak bij voelt.

iPractice is er voor jou, waar en wanneer jij wil. Bel of vraag online een oriënterend gesprek aan. Zo kun jij voelen of er een klik is en of je je op je gemak voelt. De psycholoog kan nagaan of cognitieve gedragstherapie geschikt is in jouw situatie, zodat jij wordt geholpen met een passende en deskundige behandeling.

Auteur : Camille Kooijman - van den Brink

Psycholoog

“Bij cognitieve gedragstherapie staat het veranderen van niet helpende gedachten en gedrag centraal“

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.