iPractice biedt iedereen:

Mindfulness

Auteur : Sanne Truijen

Laatst geüpdatet: 5 november 2021
Mindfulness is het met aandacht aanwezig zijn in het moment. Je past het toe in alles wat je doet. Het wordt ingezet tegen onder meer stress, angst, burn-out of spanningsklachten en kan de kwaliteit van leven verbeteren. In dit artikel lees je meer over het beoefenen van mindfulness.

In dit artikel:

  1. Wat is mindfulness?
  2. De oorsprong van mindfulness
  3. Waarom of wanneer beoefen je mindfulness?
  4. Hoe werkt mindfulness-therapie?
  5. Wordt mindfulness vergoed?
  6. Mindfulness therapeut vinden

iPractice biedt iedereen:

 

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het aanwezig zijn in het hier en nu. Met je volle aandacht en in het moment; Opmerkzaam met al je zintuigen. Als je aan mindfulness doet, ben je zonder oordeel bewust van je gedachtes, gevoelens en lichamelijke sensaties. Je neemt ze enkel waar.

Wat doet mindfulness?

Door mindfulness te beoefenen leer je jouw aandacht sturen. Door je aandacht goed te kunnen richten op dat wat je aandacht wilt geven, kun je niet-helpende gedachten makkelijker uit de weg gaan. Het resultaat: betere concentratie en een rustige en ontspannen geest. Stress wordt minder en je beleeft hetgeen dat je aandacht geeft intenser. Hierdoor neem je dingen beter in je op en kun je meer genieten.

Je reageert bovendien minder snel op de automatische piloot. In plaats daarvan maak je bewuste keuzes. Dit betekent niet dat je nooit meer boos wordt, maar het stelt je wel in staat om doordachter te reageren. Of dit nu betekent dat je kalm reageert, of met gepaste boosheid. Bovendien ga je door een betere bewustwording minder snel over je eigen grenzen heen.

De rol van meditatie bij mindfulness

Meditatie is een onderdeel van mindfulness. Maar het is niet hetzelfde. Mediteren is een oefening: je gaat ervoor zitten en neemt tijd om je hoofd leeg te maken en te focussen op de stilte of je ademhaling. Mindfulness daarentegen is iets waar je de hele dag mee bezig bent. Je gebruikt het continu. Het is geen oefening, maar een manier van bezig zijn: met aandacht, in het moment.

 

De oorsprong van Mindfulness

Oorspronkelijk komt het beoefenen van mindfulness uit het boeddhisme en hindoeïsme. Van hieruit is heeft het langzaamaan zijn weg gevonden naar de moderne, westerse psychologie. Hier wordt het nu gebruikt om verschillende psychologische klachten te verminderen.

 

Waarom of wanneer beoefen je mindfulness?

Mindfulness heeft verschillende voordelen en kun je om diverse redenen beoefenen.

Waar is mindfulness goed voor?

  • Onderzoek laat zien dat mindfulness zorgt voor vermindering van stress en verbetering van de kwaliteit van leven;
  • Mensen die mindfulness beoefenen verbeteren hun aandacht, alertheid en cognitieve activiteit (je geheugen bijvoorbeeld).
  • Ook het concentratievermogen neemt toe;
  • Het werkt preventief tegen bijvoorbeeld angst;
  • Het verhoogt je productiviteit en energie;
  • Je geniet meer van het leven.
  • Het draagt bij aan betere relaties en communicatie;
  • Mindfulness helpt je beter te kunnen slapen;
  • En daarnaast heeft meer opgaan in het moment ook een positief effect op je ervaring tijdens seks.

 

Redenen om aan mindfulness te doen:

  • Je hebt vaak het gevoel dat je geleefd wordt. Je hebt een druk dagprogramma en bent hierdoor niet ten volste bewust van wat je allemaal meemaakt. Het leven gaat aan je voorbij;
  • Je wilt meer genieten en daarbij rust, inkeer en stilte in je leven ervaren;
  • Je wilt minder piekeren; minder in gedachten verzonken, maar juist aanwezig zijn;
  • Je ervaart lichamelijke klachten als gevolg van spanning of stress. Denk hierbij aan spierpijn of hoofdpijn. Maar ook vermoeidheid, slapeloosheid en een hoge bloeddruk kunnen tekenen zijn van stress;
  • Je hebt slaapproblemen of last van vermoeidheid in het algemeen;
  • Je wilt je beter leren concentreren en leren hoe je je aandacht vast kunt houden;
  • Je hebt een depressie en/of last van angst;
  • Je ervaart psychische gevolgen van ernstige ziekte of tegenslag

Mindfulness helpt je om je klachten te verminderen. Maar het wordt zeker ook beoefend door mensen zonder klachten. Ook dan kan mindfulness van toegevoegde waarde zijn en je leven verrijken.

 

Hoe werkt mindfulness-therapie?

Mindfulness is onder te verdelen in twee stromingen. Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) en Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT).

MBSR is een vaststaand programma van acht sessies. Het is een aandachttraining, die voortkomt uit kennis van zowel yoga, meditatie, westerse medische wetenschap en cognitieve psychologie. Het programma maakt jou meer opmerkzaam van het verschil tussen wat je ervaart en wat je gedachten zijn. Hierdoor leer je bewuster te reageren en doorbreek je patronen.

MBCT is een variant van MBSR, die specifiek gericht is op het voorkomen van een terugval bij depressie. Als gevolg van deze therapie leer je herkennen wat triggers zijn, die voor jou een terugval uitlokken. Je leert hoe je deze niet-helpende gevoelens kunt zien als iets dat weer overgaat.

Mindfulness beoefenen hoeft niet altijd te betekenen dat je het vaste protocol van MBSR of MBCT hoeft te doorlopen. Een psycholoog kijkt samen met jou welke oefeningen voor jou van waarde zijn. En deze onderdeel maken van jouw persoonlijke behandeling. Dit kunnen oefeningen zijn uit zowel MBSR als MBCT.

Meditatie als onderdeel van mindfulness

Om je te leren mindful te leven, wordt gebruik gemaakt van meditatietechnieken. Door middel van meditatie voel je hoe het is om in het moment te komen.

Mindfulness oefeningen

  • Focused attention
    een meditatieoefening waarbij je jezelf richt op je ademhaling. Op het moment dat je afdwaalt, breng je jouw aandacht steeds weer terug naar je ademhaling;
  • Noting
    Dit is het opmerken van bepaalde gedachten of gevoelens tijdens een meditatie. Dit helpt je meer te leren over jouw gewoontes, neigingen en gedrag als gevolg van een bepaalde prikkel;
  • Bodyscan
    Tijdens deze vorm van meditatie maak je contact en verbinding met je lichaam. Je scant je lichaam van onder tot boven. Je gaat alle lichaamsdelen langs. Hierbij voel je bewust eventuele ongemakken, gevoelens of pijntjes die er op dat moment zin in je lijf. Deze gevoelens kunnen uitingen zijn van stress of angst.

Een bodyscan – een voorbeeld

  1. Je sluit je ogen en maakt contact met je lichaam;
  2. Je ademt een paar keer diep in en uit en laat je gedachten over je dagelijkse bezigheden van je afglijden.
  3. Komen de gedachten terug? Dan herleid je je aandacht terug naar de stem van de spreker.
  4. Je voelt waar je ligt of zit. Hoe voelt dat? Hoe voelt je lichaam op dit moment?
  5. Vervolgens ga je, onder begeleiding van de woorden van de therapeut, met je gedachten al je lichaamsdelen langs. Bijvoorbeeld door te starten bij je tenen, en te eindigen bij je kruin.
  6. Soms wordt tijdens de meditatie ook gevraagd je spieren of het lichaamsdeel waar je jezelf op dat moment met je gedachten bevindt even te bewegen of aan te spannen, om vervolgens weer te ontspannen.
  7. Daarna ga je met je aandacht omhoog naar het volgende lichaamsdeel, via de enkels naar de onderbenen, de knieën en zo alsmaar verder omhoog tot het puntje van je hoofd.
  8. Dan breng je de aandacht naar het lichaam als geheel en voel je hoe je nu en volledig ontspannen en in het moment aanwezig bent.
  9. Ter afronding van de meditatie is het fijn om weer even in beweging te komen, wat spieren aan te spannen of even je armen en benen te strekken. Vervolgens open je je ogen.

 

Wordt mindfulness-therapie vergoed?

Meer informatie over de kosten van mindfulness-therapie en de mogelijkheden voor een vergoeding door de zorgverzekeraar vind je hier

 

Waar vind ik een goede therapeut en hoe kan hij/zij helpen?

Heb je vragen over mindfulness? Of wil je graag even met een psycholoog in gesprek over wat voor jou een passende behandeling is? Het is belangrijk dat je een psycholoog vindt waar je je veilig en op je gemak bij voelt. Bel ons dan via 085 130 8900. Samen kijken we of mindfulness voor jou een uitkomst kan bieden. Zodat jij wordt geholpen met een passende en deskundige behandeling.

 

Mindfulness bij OpenUp

Wil je eens kijken of Mindfulness bij je past? OpenUp biedt heel laagdrempelig en gratis mindfulness sessies aan.

Auteur : Sanne Truijen

Psycholoog

“Mindfulness biedt een ankerpunt om meer in het hier en nu te zijn, waardoor we allerlei uitdagingen beter aankunnen.“

Psychologen met ervaring in Mindfulness-therapie

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Julia Bouws

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Zoila Knel

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Kiki Bruggink

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Irene Bakker

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.