Gevolgen van Corona op onze mentale gezondheid

We kunnen er niet omheen: het Coronavirus. Het heeft een grote impact op iedereen. Het is iets nieuws, een situatie die we niet kennen en allemaal nog nooit eerder hebben meegemaakt.

Door de verscherpte maatregelen proberen we de verspreiding van het virus te beperken. Dat betekent meer thuis zijn, thuiswerken, minder sociaal contact en heel vaak handen wassen. 

Dit is noodzakelijk, maar het zorgt ook voor ingrijpende veranderingen. In je dagelijkse leven, je werk, je contact met anderen of je gezondheid. Dat kan invloed hebben op je mentale weerstand. Het kan bijvoorbeeld klachten als somberheid, angst, stress of eenzaamheid triggeren. 

 

Onze psychologen staan nu voor je klaar

Zoila Knel

Zoila Knel

Psycholoog

Myrthe Weijschedé

Psycholoog

Nine Gramberg

Psycholoog

Jan Helder

Psycholoog

Neem vandaag contact op met onze psychologen om te praten over de gevolgen van Corona op jouw mentale gezondheid. Onze online consults zijn op donatie-basis.

Corona angst

Alle media zitten het Coronavirus op de hielen en we worden overspoeld door nieuws. Van alles passeert de revue: goede nieuws, slecht nieuws, nepnieuws. In een situatie als deze zijn we allemaal op zoek naar duidelijkheid en controle. Maar hoe houden we ons hoofd boven water in de grote stroom aan informatie, meningen en adviezen? We houden ons allemaal bezig met de vraag wat de impact is op onszelf en onze omgeving. Het is helemaal niet raar als je zorgen hebt, piekert en je onrustig, overweldigd of angstig voelt.

Als je angstig voelt is het ondernemen van iets nieuws vaak een uitdaging. Door onze website te bezoeken heb je al een eerste stap genomen: bewustwording en onderzoek naar jouw situatie. Hieronder staan 6 best practices waarmee je vandaag al aan de slag kan.

Corona somberheid

Veel nieuws dat we elke dag horen over Corona is van negatieve aard. Dat kan onrust oproepen, angst of negatieve gevoelens. Negatieve gevoelens of gedachten gaan vaak over iets wat in de toekomst kan of gaat gebeuren. De gedachten kunnen ervoor zorgen dat je minder kan genieten van dingen, wat je somber kan maken. Nu van ons gevraagd wordt om thuis te blijven waar dat kan en het contact met anderen te beperken, kan het zijn dat je je alleen voelt met je negatieve gedachten. Het is niet gek als dat het gevoel oproept om de gordijnen dicht te laten en terug onder de dekens te kruipen.

Als je somber bent is het ondernemen van iets nieuws vaak een uitdaging. Door onze website te bezoeken heb je al een eerste stap genomen: bewustwording en onderzoek naar jouw situatie. Hieronder staan 4 best practices waarmee je vandaag al aan de slag kan.

Het belang van balans

Structuur en ritme geeft ons houvast. Door de verscherpte maatregelen tegen het Coronavirus valt voor veel mensen het normale dagritme weg. Je werkt bijvoorbeeld thuis, ziet geen collega’s meer, viert je verjaardag niet en je blijft voor de zekerheid binnen. Dat kan zorgen voor onduidelijkheid, frustratie, angst, moeilijk(er) kunnen ontspannen en somberheid. Kortom: het veranderen of wegvallen van je ritme kan van invloed zijn op hoe je je voelt.

Hieronder staan best practices waarmee je vandaag al aan de slag kan om meer balans en een nieuw ritme te vinden.

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag contact op met onze psychologen om te praten over de gevolgen van Corona op jouw mentale gezondheid. Onze online consults zijn op donatie-basis.

Lees meer over wat anderen zeggen over iPractice

Onze zorg krijgt een beoordeling van 9,4 op ZorgKaartNederland 

iPractice is aangesloten bij

NIP
LVVP
EMDR