Even voorstellen: Carmen Smit

“De diversiteit is echt het leukst. Ieder mens is anders en heeft zijn eigen kwaliteiten en valkuilen. Iedereen komt met iets anders binnen.”

Carmen Smit, matching psycholoog bij iPractice.

Carmen (30) is sinds drie maanden werkzaam als matching psycholoog bij iPractice. “Eerst was ik operationeel manager in de toeristenbranche. Maar na een periode van reflectie, nadenkend over wat ik echt wil, ben ik op zoek gegaan naar iets anders. Ik zag via een oud docent op LinkedIn de vacature van matching psycholoog voorbij komen en ik was meteen enthousiast.” Als afgestudeerd toegepast psycholoog sprak vooral het menselijke aspect van de organisatie haar aan. “Psychologen zijn vaak gewoon heel fijn en open. Je kan écht jezelf zijn en dat ervaar ik hier ook.”
Als matching psycholoog is Carmen het eerste aanspreekpunt voor een cliënt bij iPractice. Een uitdagende functie waarbij ze vele ballen tegelijk in de lucht moet houden. “Je draagt verantwoordelijkheid gedurende de hele intake, van het eerste contact tot aan de start van de behandeling. Denk aan alle juiste documenten aanleveren, het zoeken van een goede match en het goed uitvragen van de precieze hulpvraag. En dan, past deze hulpvraag bij ons? Of zijn er ook eventueel andere mogelijkheden?”
De rol van een matching psycholoog is uniek binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Een rol met één concreet doel: cliënten zo goed mogelijk matchen aan de juiste psychologen. De combinatie van het matchingteam, technologie en onze oplossingsgerichte intakevisie, zorgt ervoor dat we cliënten snel, goed passende zorg kunnen bieden. Daarnaast wordt er door technologische integratie en slimme vragenlijsten meer tijd en ruimte gecreëerd voor de online en spreekkamer psychologen om effectief te behandelen.
Bij de vraag wat een noodzakelijke eigenschap is voor een goede matching psycholoog hoeft Carmen niet lang na te denken: “Stressbestendig zijn. Zoals laatst, belde iemand tijdens een paniekaanval op zonder te weten wat te doen. Dan zijn wij er om te kalmeren, relativeren en goed te luisteren. Aan het eind van zo’n gesprek hoor je de opluchting en dankbaarheid. Dat vind ik enorm waardevol. Dan heb je in een korte periode echt iets voor iemand betekend.”
Carmen geeft toe dat het ook wel eens pittig kan zijn. “Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar soms is er een heftig gesprek waar we andere hulpdiensten voor in moeten schakelen. Gelukkig hebben we een hecht team dat elkaar goed aanvult en elkaar constant helpt. Als iemand even z’n dag niet heeft pakken we dat voor elkaar op.”
Maar vooral vindt Carmen het werk leuk en uitdagend. “De diversiteit is echt het leukst. Ieder mens is anders en heeft zijn eigen kwaliteiten en valkuilen. Iedereen komt met iets anders binnen.” Lachend eindigt ze: “Geen enkele dag is saai!”
Bekijk de vacature voor Matching Psycholoog
Na de intake komt een cliënt bij ons in behandeling. Dit gebeurt in teams van een Online Psycholoog én een Spreekkamer psycholoog. Voor die beide rollen zoeken wij ook altijd nieuw talent! Kom in contact met Head of Talent Leonore Kemper of bekijk direct al onze openstaande vacatures.
Dit bericht werd gepost in Academy en getagt .