Hoe ontdek je snel de kern van de hulpvraag tijdens een intakefase?

Het is maandagochtend en een nieuwe cliënt komt de spreekkamer binnen. Je maakt kennis met elkaar en moet in een korte tijd de hulpvraag en doelen van de cliënt definiëren. Sommige cliënten vertellen een stortvloed aan verhalen, en anderen vinden het juist spannend om zichzelf open te stellen bij het eerste contact. Probeer dan maar eens in een intakegesprek van 45 minuten tot de kern te komen. Dit is een uitdaging die je als psycholoog vast herkent. In de ideale wereld komt een cliënt met één duidelijke vraag, maar de praktijk blijkt heel anders te zijn. Maar hoe richt je de intakefase zo in dat je wél snel tot de kern kunt komen? We delen onze visie op de intakefase in deze blog.

De intakefase is een belangrijk onderdeel van onze werkwijze. Onze methodiek helpt jou als psycholoog om sneller tot de hulpvraag van de cliënt te komen. Dit doe je door:

  • Samen te werken met andere psychologen
  • Een oplossingsgerichte visie tijdens de intakefase
  • Gebruik van slimme technologie

Intensieve samenwerking tussen psychologen

Om de cliënt zo goed mogelijk te helpen hebben we verschillende verantwoordelijkheden in de intakefase verdeeld over verschillende psychologen. Psychologen werken dus intensief samen om te kijken hoe de cliënt het beste geholpen kan worden. Iedere stap brengt de cliënt en de psychologen dichter bij de kern, en uiteindelijk tot een concreet behandeldoel.

 

1. Hulpvraag definiëren: de cliënt heeft als eerste telefonisch contact met de matching psycholoog. Samen met de cliënt definieert de matching psycholoog de hulpvraag. Hieruit volgt welke psychologen van iPractice het beste bij de cliënt en de hulpvraag passen. Recent onderzoek toont aan dat het matchen van een hulpvraag aan een psycholoog effectiever werkt dan willekeurige toewijzing. Na het gesprek vult de cliënt een online vragenlijst in die tevens fungeert als eerste screening.

2. Online pre-intake: ben je startend psycholoog, dan onderzoek je samen met de cliënt, op basis van het gesprek met de matching psycholoog en de online vragenlijst, hoe de psychische klachten zijn ontstaan, welke factoren invloed hebben op de klachten en welke coping strategieën de cliënt hanteert. Er wordt ook gekeken naar de sterke kanten en vaardigheden van de cliënt die kunnen bijdragen aan de therapie.

3. Van hulpvraag tot concreet doel: ben je een ervaren psycholoog, dan ga je in de spreekkamer in op de hulpvraag en de doelen van de cliënt. Informatie uit voorgaande gesprekken wordt gebruikt als basis voor de intake, waardoor de kern van de hulpvraag snel ontdekt kan worden. Het team van psychologen werkt samen om een concreet behandelplan op te stellen.

 

Na de intake werkt de cliënt met zijn team aan behandelaren samen  in de behandeling om de behandeldoelen te behalen.

Oplossingsgerichte visie

Als psycholoog bij iPractice focus je je tijdens de intakefase niet op de diagnose, maar op de hulpvraag en de doelen van de cliënt. De focus ligt dus meer op de oplossing, dan op het probleem. Het definiëren van concrete doelen zorgt daarnaast voor meer focus en motivatie. De cliënt zal door deze oplossingsgerichte aanpak meer zelfvertrouwen en regie over het eigen leven ervaren.

Slimme technologie

Als psycholoog bij iPractice maak je slim gebruik van technologie. Met behulp van onze technische systemen kun je:

  • Gemakkelijk en beveiligd informatie delen met andere psychologen.
  • Snel het voorwerk van andere psychologen inzien, om sneller tot de kern te komen.
  • 40% meer tijd besteden aan je cliënten. Informatie komt automatisch in ons elektronisch dossier te staan, waardoor je ontlast wordt van een grote berg administratie. 

Daarnaast zijn cliënten door het invullen van de online vragenlijsten goed voorbereid voor hun intake gesprek. En kunnen ze na de intake meteen via ons online chat systeem van start met de behandeling.

Bovenstaande werkwijze zorgt ervoor dat de intakefase effectiever en efficiënter verloopt. Door intensieve samenwerking met andere psychologen, een oplossingsgerichte visie en slimme technologie, kom je sneller tot de kern van de hulpvraag van de cliënt.

 

Ben je ook enthousiast over onze aanpak en zoek je een nieuwe uitdaging? 

Bekijk onze vacatures!

Hoi! Ik ben Leonore, Head of Talent bij iPractice. Heb je vragen over iPractice of een specifieke vacature? Twijfel niet en neem contact met me op!

Leonore Kemper
Head of Talent

leonore@ipractice.nl
06-13772696

Contactformulier

Vul het contactformulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.