“In de behandeling zul je meer inzicht krijgen in de gedachten die jou angstig maken en hoe je daar anders mee om kunt gaan“

Silvija Licina, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996

Angsttherapie is er in verschillende vormen. Je kunt daarmee in veel gevallen je angststoornis overwinnen zonder medicatie. Dat betekent dat je er helemaal vanaf kunt komen, zonder dat je afhankelijk wordt van specifieke medicijnen.

In dit artikel

Welke soorten behandelingen zijn er bij een angststoornis?

Binnen de beschikbare soorten behandelingsmethoden is cognitieve gedragstherapie (CGT) de meest gebruikte vorm.

De therapie draait om jouw gedachten over gebeurtenissen en situaties, omdat die een grote rol spelen in hoe jij je gedraagt en je voelt. Ben jij bijvoorbeeld bang om flauw te vallen als je een drukke metro in stapt? De metro levert je een angstig gevoel op, dus je zal die proberen te vermijden. 

Met CGT leer je daar anders over te denken. Is er misschien een andere interpretatie mogelijk van wat je ervaart en voelt? Je leert je anders te gedragen in situaties waar je angst van krijgt. Je ervaart op die manier zelf dat je de situatie niet hoeft te vermijden, waardoor de angst afneemt. Het is een veelgebruikte behandeling voor angststoornissen.

Naast CGT is een veel gebruikte vorm de Acceptance and Commitment Therapie. De theorie gaat ervan uit dat je in je leven onvermijdelijk op hindernissen zal stuiten. De behandeling biedt je hulpmiddelen om beter om te gaan met vervelende gedachten, moeilijke emoties en onaangename lichaamsgewaarwordingen. 

“In de behandeling zul je meer inzicht krijgen in de gedachten die jou angstig maken en hoe je daar anders mee om kunt gaan“

Silvija Licina, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996

Wat kan ik zelf doen bij een angststoornis?

Het is belangrijk om voldoende te bewegen, regelmatig naar buiten te gaan en gezond te eten. Daar zal je beter van slapen, zodat je minder stress en angst ervaart.

Daarnaast is het verstandig om regelmatig te praten met anderen, ook over de angsten die je ervaart. Vertel het bijvoorbeeld vrienden, familie en natuurlijk je partner. Het is geen officiële angst therapie, maar je legt wel alvast een goede basis.

Hulp bij een angststoornis

Blijven je angstklachten aanhouden? Dan is het verstandig om in gesprek te gaan met je huisarts of een psycholoog. De psycholoog helpt je om te gaan met een angststoornis. Bij iPractice behandelen we via Blended Care. Dit is een combinatie tussen online en offline therapie. Je voert face-to-face gesprekken met een spreekkamer psycholoog, en je hebt tussendoor toegang tot een online psycholoog. Zo kun je jouw vragen stellen en gedachten delen wanneer jij wilt. 

Maak kennis met onze erkende psychologen

Wat vinden onze cliënten?

"Ik ervaarde het vooral als een gezamenlijk proces waarin echt naar me geluisterd werd en me ruimte werd gegeven om echt een goede afweging te kunnen maken."

Anoniem, Aug 2020

“Zeker tevreden, met name de laagdrempeligheid en het op gemak stellen. Bij eerdere verwijzingen kreeg ik - door de lange wachttijd - al snel het gevoel te worden afgehouden en nu had ik dat niet en voelde ik mij serieus genomen”

Anoniem, Sept 2020

"Kundig, efficiënt, doeltreffend"

Anoniem, Sept 2020

Bekijk ook onze beoordelingen op ZorgKaartNederland (9+)

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.