iPractice biedt iedereen:

Auteur : Simone Bolsters

Gecontroleerd door psycholoog : Gijs Coppens

Ik heb een angststoornis en nu? Je kunt in veel gevallen je angststoornis overwinnen zonder medicatie. Er bestaan verschillende angsttherapieën die ervoor zorgen om van jouw angsten af te komen. Lees hier meer over het behandelen van angststoornissen en de verschillende soorten therapieën.

In dit artikel

  1. Angststoornis behandelen
  2. Soorten angststoornis behandelingen
  3. Vind de juiste therapie
    1. Hoe wordt een angststoornis gediagnosticeerd?
    2. Hoe start ik een behandeling?
  4. Hulp bij een angststoornis

 

Angststoornis behandelen

 

Kun je genezen van een angststoornis?

Dat kan zeker! Een angststoornis is vaak te genezen door middel van een psychologische behandeling. De meest gebruikte behandelmethode is cognitieve gedragstherapie (CGT), maar er zijn meerdere behandelvormen mogelijk. Daarmee helpt je psycholoog je andere en meer helpende gedachten te ontwikkelen. Je leert anders naar de angstige situatie te kijken en op een andere manier mee om te gaan zodat je bijvoorbeeld weer naar de supermarkt durft.

 

Hoe lang duurt een angststoornis?

Uit onderzoek [1] blijkt dat de behandeling van een angststoornis gemiddeld 7,5 maanden duurt. De duur van een angststoornis is per persoon natuurlijk verschillend. Het hangt er onder andere vanaf of je snel hulp zoekt en of het lukt om de oefeningen die bij de therapie horen uit te voeren. Als je tijdig hulp zoekt, zal het herstel sneller gaan.

 

Er zijn een aantal factoren die beïnvloeden hoelang je een behandeling nodig hebt:

  1. Omgevingsfactoren: Een angststoornis duurt bijvoorbeeld langer wanneer je veel aan je hoofd hebt. Denk hierbij aan een moeilijke financiële situatie of de zorg voor een familielid.
  2. Persoonlijkheidsfactoren: Wanneer je gezond was voordat je een angststoornis kreeg, heb je gemiddeld minder lang een behandeling nodig. Hoe ouder je bent, hoe langer de behandeling over het algemeen duurt. Dat geldt ook voor emotionele instabiliteit. Dat zorgt gemiddeld genomen ook voor een langere behandeling.

In sommige gevallen is een angststoornis chronisch en komt hij af en aan weer opzetten gedurende je leven. Om die reden leer je tijdens de behandeling signalen herkennen die duiden op terugkerende angstklachten. Bovendien geeft een behandeling je de handvaten om zelf beter om te gaan met deze opnieuw opkomende klachten.

 

Welke soorten behandelingen zijn er bij een angststoornis?

  1. CGT
    Binnen de beschikbare soorten behandelingsmethoden is cognitieve gedragstherapie (CGT) de meest gebruikte vorm.
    De therapie draait om jouw gedachten over gebeurtenissen en situaties, omdat die een grote rol spelen in hoe jij je gedraagt en je voelt. Ben jij bijvoorbeeld bang om flauw te vallen als je een drukke metro in stapt? De metro levert je een angstig gevoel op, dus je zal die proberen te vermijden. Met CGT leer je daar anders over te denken. Je leert je anders te gedragen in situaties waar je angst van krijgt. Je ervaart op die manier zelf dat je de situatie niet hoeft te vermijden, waardoor de angst afneemt. Het is een zeer effectieve behandelmethode en hierom een veelgebruikte behandeling voor angststoornissen.
  2. ACT
    Acceptance and Commitment Therapie (ACT) is een behandeling die ervan uit gaat dat je gedurende je leven onvermijdelijk hindernissen tegenkomt. ACT biedt je hulpmiddelen om beter met vervelende gedachten, moeilijke emoties en onaangename gewaarwordingen in je lichaam om te gaan. Zo leer je accepteren dat angstige gevoelens onderdeel uitmaken van wat je voelt. In plaats van ertegen te blijven vechten of proberen de gedachtes te veranderen, accepteer je dat ze er zijn. Daarnaast kijk je tijdens de behandeling naar wat je graag zou willen, maar wat je niet doet vanwege je angst. Wanneer je dingen vermijdt die je vroeger graag deed, zit de angst je in de weg. Want eigenlijk wil je die bewuste situatie helemaal niet vermijden; het is de angst die je uit de weg wilt gaan. Bij ACT leer je actief stappen te zetten in de richting van wat je wél wilt, namelijk weer leuke dingen doen ondanks aanwezige angstgevoelens.
  3. EMDR
    Het is mogelijk om een EMDR behandeling (Eye Movement desensitization and reprocessing) te ondergaan wanneer je angstgevoelens zijn ontstaan naar aanleiding van een specifiek moment. Denk bijvoorbeeld aan een ongeval of het overlijden van een naaste. Met behulp van EMDR worden angstige gevoelens die geassocieerd zijn met deze gebeurtenis minder heftig gemaakt. Tijdens de EMDR behandeling wordt de herinnering aan de traumatische gebeurtenis opgeroepen, waarbij je tegelijkertijd wordt afgeleid. Bijvoorbeeld door handbewegingen van de psycholoog, een bewegend lampje of door middel van rekensommetjes. Doordat je afgeleid wordt, blijft er minder hersencapaciteit over voor de tegelijkertijd opgeroepen herinnering. Je ervaart deze herinnering daardoor een keer met minder angstgevoelens. Onder de juiste therapeutische begeleiding zorgt dit ervoor dat de angstige associatie afneemt.
  4. Mindfulness
    Onderzoek [2] toont aan dat het aanleren en blijven toepassen van mindfulness een positief effect heeft op het verminderen van angstklachten. Mindfulness leert je om met aandacht te voelen en op te merken wat er in je lichaam gebeurt. Door mindfulness te oefenen leer je dat je angstklachten puur een lichamelijke reactie zijn op iets waarvoor je bang bent. Een angst die eigenlijk ongegrond is, omdat er geen reëel gevaar dreigt.

iPractice biedt iedereen:

 

Vind de juiste therapie voor angststoornis

Heb je veel last van angsten en zitten je angstklachten je dagelijks in de weg? Belemmert het je functioneren of beïnvloedt het je relaties? Weet dan dat je hulp kunt inschakelen. Een behandeling helpt.

Hoe wordt een angststoornis gediagnosticeerd?

Er is consensus over verschillende criteria die voorkomen bij een angststoornis, welke staan beschreven in de DSM 5. De psycholoog zal samen met jou nagaan of jij voldoet aan (een aantal) van deze criteria en zo bepalen of er sprake is van een angststoornis, in welke mate en welke specifieke angststoornis dat is.

Hoe start ik een behandeling?

  1. Je kunt bij iPractice geheel vrijblijvend in contact komen met een matchingpsycholoog. Dat is iemand aan wie je jouw verhaal kwijt kunt en die samen met jou kijkt naar de mogelijkheden voor een behandeling. Ook bekijkt hij of zij welke iPractice psycholoog bij jou zou passen.
  2. Voor een eventuele vergoeding van je behandeling door de zorgverzekeraar, heb je een verwijsbrief nodig van de huisarts. Heb je die al? Dan kan de behandeling meteen van start. iPractice heeft namelijk geen lange wachttijden.
  3. Bij iPractice werken we met Blended Care. Dat wil zeggen dat je zowel online als offline in de spreekkamer behandeld wordt. Hierdoor kun je online op ieder gewenst moment met je vragen bij ons terecht. Gemiddeld duurt een behandeling van een angststoornis bij ons ongeveer 8 tot 10 sessies in de spreekkamer.

 

Hulp bij een angststoornis

Houden je angstklachten aan, dan is het verstandig met een psycholoog te praten. Bel vrijblijvend met 085-1308900 en krijg direct een psycholoog aan de lijn. Samen bespreken jullie de mogelijkheden.

 

Bronnen

[1] Trimbos. ‘Angststoornis houdt langer aan dan depressie.’ (2020)

[2] Fumero, A., Peñate, W., Oyanadel, C., & Porter, B. (2020). The effectiveness of mindfulness-based interventions on anxiety disorders. a systematic meta-review. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 10(3), 704-719.


GZ-Psycholoog : Gijs Coppens

“In de behandeling zul je meer inzicht krijgen in de gedachten die jou angstig maken en hoe je daar anders mee om kunt gaan.“

Psychologen met ervaring in het behandelen van angststoornissen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mirte Mellon

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Monique Zeinstra

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Yvonne Jongma

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Sam Saxton

Wat cliënten met angststoornis zeggen over hun behandeling

"Ik ben erg blij en dankbaar dat ik bij iPractise in therapie ben gegaan. Mijn klachten zijn onwijs verminderd door een intensieve behandeling waarbij ik bijna dagelijks contact had met de psychologen van iPractise. De combinatie van face-to-face gesprekken en online contact vormde een doeltreffende combinatie, omdat ik daardoor op bijna dagelijkse basis (laagdrempelig) bezig kon zijn met de therapie, opdrachten kon maken en kon oefenen met hetgeen ik leerde tijdens de gesprekken. Daarnaast vormde de twee psychologen echt een grote steun voor mij tijdens de 4,5 maand die de behandeling duurde. Ik heb nu veel vertrouwen dat ik met de inzichten en vaardigheden die ik geleerd zal kunnen omgaan met angsten en sombere gedachten. Ik voel me goed en kan weer genieten van het leven, en durf weer relaties aan te gaan."

Waardering: 10 | 20 nov 2021

"Mijn psychologen waren werkelijk fantastisch. Ze hebben mij enorm geholpen om mijn leven weer op de rails te krijgen, en ik had het niet beter kunnen treffen. Therapie blijft altijd werk, maar met hun support voelde alles weer dragelijk."

Waardering: 9.3 | 16 jul 2020

"Zojuist mijn behandeling bij Nine en Milou afgesloten. Het heeft mij ontzettend geholpen! Ik heb de manier van therapie enorm gewaardeerd, namelijk heel betrokken en persoonlijk. Fijn om te ervaren hoe in elke sessie de koers werd aangepast naar wat op dat moment nodig was. Er werd niet een protocol afgewerkt, maar echt gekeken naar wat voor mij de beste route was. Ik kan iedereen die opzoek is naar een fijne praktijk met een persoonlijke aanpak Ipractice van harte aanbevelen."

Waardering: 9.8 | 26 feb 2021

Meer waarderingen angststoornissen - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.