Auteur : Simone Bolsters

Gecontroleerd door psycholoog : Irene Bakker

Er is sprake van gegeneraliseerde angststoornis wanneer je piekergedachten je dagelijks leven dermate beïnvloeden dat je het gevoel hebt hier geen controle meer over te hebben. Vandaar dat het ook wel ‘piekerstoornis’ wordt genoemd. 

In dit artikel:

    1. Wat is een piekerstoornis?
    2. Klachten
    3. Oorzaken
    4. Gevolgen
    5. Behandelen
    6. Ik zoek hulp

 

iPractice biedt:

Wat is een gegeneraliseerde angststoornis?

Bij een gegeneraliseerde angststoornis, ook wel piekerstoornis, ben je dermate excessief aan het piekeren dat de zorgen en gedachten je dagelijkse leven belemmeren. Excessief piekeren is jouw normale reactie geworden op alle dagelijkse omstandigheden.

 

  • Je denkt continu na over je eigen gezondheid of die van je familieleden, maar ook over werk, het krijgen van een ongeluk of je financiële situatie.
  • Je bent angstig voor het piekeren zelf. Je bent bang dat het dwangmatig denken over het piekeren niet goed voor je is en zelfs gevaarlijk kan zijn.
  • Je bent eindeloos aan het malen in je hoofd, zonder tot een oplossing te komen
  • Gedachten als ‘Wat als…?‘ en ‘Stel dat…?’ blijven continue door je hoofd gaan.

 

Goed om te weten is dat een piekerstoornis iets anders is dan nadenken of, zo nu en dan, piekeren. Als je nadenkt of soms piekert over een situatie, dan leidt dat meestal tot een oplossing.

 

Wat zijn symptomen van een gegeneraliseerde angststoornis?

Bij een gegeneraliseerde angststoornis heb je voornamelijk moeite met je gedachten de baas te blijven. Als gevolg treden ook andere klachten op:

  • Je bent gespannen, rusteloos, opgejaagd en geïrriteerd
  • Je valt niet makkelijk in slaap
  • Je ervaart sneller geheugenproblemen of hebt moeite je te concentreren

 

Wat is het verschil met andere angststoornissen?

Bij een gegeneraliseerde angststoornis verandert het onderwerp van de angst continu in tegenstelling tot andere angststoornissen met een meer specifieke angst.

Je maakt je dus druk om steeds nieuwe dingen. Het is niet één vaststaand onderwerp waar jouw angst vandaan komt. Morgen kan het iets anders zijn dan vandaag. 

 

Hoe ontstaat een gegeneraliseerde angststoornis?

De mate waarin je een gegeneraliseerde angststoornis ontwikkelt wordt beïnvloed door vier verschillende factoren:

  1. Erfelijkheid.
    Vertonen meer leden in je familie vergelijkbare klachten? Of Het kan goed zijn dat je aanleg hebt om sneller excessief te piekeren over alles.
  2. Omgeving.
    Zie jij mensen lijden onder pieker- en angstgedachten? Dan bestaat de kans dat je dit overneemt.
  3. Opvoeding.
    Een opvoeding met overbescherming en overmatige controle leert dat je altijd alert moet zijn voor gevaar. Dit vergroot het risico op een gegeneraliseerde angststoornis.
  4. Heftige gebeurtenis.
    Ook een heftige gebeurtenis die je hebt meegemaakt, kan de oorzaak zijn voor de ontwikkeling van een gegeneraliseerde angststoornis. Denk hierbij aan:

    • Het overlijden van een ouder;
    • Gepest worden;
    • Een handicap ontwikkelen.

 

Wat zijn risicofactoren?

Een gegeneraliseerde angststoornis heeft gevolgen voor je mentale welzijn, je relaties en je lichamelijke gezondheid.

Overmatig piekeren is ontzettend vervelend voor jou als persoon. Het kan zelfs lijden tot een depressie [1].

Daarnaast kan het invloed hebben op je relaties. Het constant op zoek zijn naar geruststelling leidt tot irritaties, conflicten of vermoeidheid bij de mensen om je heen. Ook heeft langdurig piekeren zijn weerslag op je lichamelijke gezondheid. De voortdurende angst en stress geven verschillende klachten

 

Gegeneraliseerde angststoornis zelf overwinnen

Een van de manieren om een piekerstoornis aan te pakken, is het toepassen van technieken die ‘loslaten’ bevorderen. Een van de loslaattechnieken die je zelf thuis kan oefenen is ‘de cirkel van invloed’.

We hebben allemaal een bepaalde mate van invloed. Hoewel die invloed niet oneindig is, zijn er veel dingen waar je wel invloed op hebt.

2 vragen

  1. Ligt het probleem binnen de cirkel van invloed?
  2. Heb jij invloed op de uitkomst?

Als dat niet zo is, heeft het piekeren geen zin: je probeert ergens bij te komen waar je niet bij kunt. Dat levert frustratie op. Realiseren dat het buiten jouw invloed ligt, kan helpen bij het loslaten van deze gedachten.

 

Behandeling gegeneraliseerde angststoornis

De meest gebruikte behandelingsvormen bij een gegeneraliseerde angststoornis zijn cognitieve gedragstherapie (CGT) en acceptance and commitment therapie (ACT). De therapieën helpen je om beter leren om te gaan met een piekerstoornis.

Voordat de behandeling start, legt de psycholoog je eerst goed uit wat er in jouw hoofd precies gebeurt. Daarna ga je samen met de psycholoog aan de slag om te werken aan de behandeling van jouw klachten.

 

Metacognitieve gedragstherapie

Speciaal voor een gegeneraliseerde angststoornis wordt, als onderdeel van CGT, ook gebruik gemaakt van metacognitieve gedragstherapie. Bij deze therapie onderzoek je jouw metacognities. Dit zijn gedachten óver gedachten.

  • Een positieve metacognitie is: door te piekeren voorkom ik problemen.
  • Een negatieve metacognitie is: door al dit gepieker word ik gek.

Beiden gedachten wil je leren uitdagen.

Bijvoorbeeld, excessief piekeren voorkomt niet werkelijk je problemen. En ook al heb je wel het gevoel dat je er gek van wordt, hoe bang je jezelf ook maakt, het zijn en blijven gevoelens. Het is niet de werkelijkheid.

 

Ik zoek hulp

Herken je jezelf in de symptomen van een gegeneraliseerde angststoornis en heb je het gevoel dat het je dagelijkse leven in de weg zit? Een psycholoog kan je helpen. Bel 085-1308900 en krijg direct een iPractice psycholoog aan de lijn. De psycholoog kijkt samen met jou wat een gepaste behandelingsvorm is. 

 

Bronnen

[1] Grant, D. M., Judah, M. R., Mills, A. C., Lechner, W. V., Davidson, C. L., & Wingate, L. R. (2014). Rumination and excessive reassurance seeking: Mediators of the relationship between social anxiety and depression?. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 36(3), 465-474.

GZ-Psycholoog : Irene Bakker

“Excessieve piekeraars overschatten vaak gevaar en onderschatten hun capaciteiten om er mee om te gaan. Tijd om dat om te draaien. Vertrouw op je capaciteiten.“

Psychologen met ervaring in het behandelen van angststoornissen

simone van geel ipractice psycholoog

Simone van Geel

iris mirande ipractice psycholoog

Iris Mirande

lotte hendriks ipractice psycholoog

Lotte Hendriks

eline van eechoud ipractice psycholoog

Eline van Eechoud

Wat cliënten met angststoornis zeggen over hun behandeling

"Zojuist mijn behandeling bij Nine en Milou afgesloten. Het heeft mij ontzettend geholpen! Ik heb de manier van therapie enorm gewaardeerd, namelijk heel betrokken en persoonlijk. Fijn om te ervaren hoe in elke sessie de koers werd aangepast naar wat op dat moment nodig was. Er werd niet een protocol afgewerkt, maar echt gekeken naar wat voor mij de beste route was. Ik kan iedereen die opzoek is naar een fijne praktijk met een persoonlijke aanpak Ipractice van harte aanbevelen."

Waardering: 9.8 | 26 feb 2021

"Ik ben erg blij en dankbaar dat ik bij iPractise in therapie ben gegaan. Mijn klachten zijn onwijs verminderd door een intensieve behandeling waarbij ik bijna dagelijks contact had met de psychologen van iPractise. De combinatie van face-to-face gesprekken en online contact vormde een doeltreffende combinatie, omdat ik daardoor op bijna dagelijkse basis (laagdrempelig) bezig kon zijn met de therapie, opdrachten kon maken en kon oefenen met hetgeen ik leerde tijdens de gesprekken. Daarnaast vormde de twee psychologen echt een grote steun voor mij tijdens de 4,5 maand die de behandeling duurde. Ik heb nu veel vertrouwen dat ik met de inzichten en vaardigheden die ik geleerd zal kunnen omgaan met angsten en sombere gedachten. Ik voel me goed en kan weer genieten van het leven, en durf weer relaties aan te gaan."

Waardering: 10 | 20 nov 2021

"Mijn psychologen waren werkelijk fantastisch. Ze hebben mij enorm geholpen om mijn leven weer op de rails te krijgen, en ik had het niet beter kunnen treffen. Therapie blijft altijd werk, maar met hun support voelde alles weer dragelijk."

Waardering: 9.3 | 16 juli 2020

Meer waarderingen angststoornissen - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.