iPractice biedt iedereen:

Omgaan met je angsten: 6 tips

Auteur : Simone Bosters

Gecontroleerd door psycholoog : Gijs Coppens

Als je veel last hebt van angsten beïnvloedt dat je leven. Een leven zonder angsten is een illusie, maar het is wél mogelijk beter met je angstgedachten om te leren gaan. In dit artikel lees je hoe angsten minder vat krijgen op je dagelijkse leven.

In dit artikel

  1. Leven met een angststoornis, wat betekent dit?
  2. Wat kun je zelf doen bij een angststoornis?

 

Leven met een angststoornis, wat betekent dit?

Wanneer je leeft met een angststoornis heeft dit dagelijks invloed op jouw leven. Het kan je belemmeren in je relaties, sociale contacten maar ook op je werk. Angst leidt vaak tot vermijdingsgedrag met als gevolg dat je minder onderneemt.

Een angststoornis kan behoorlijk hardnekkig zijn. Dit zorgt ervoor dat het moeilijker is om ervan af te komen. De onderstaande adviezen kunnen je helpen om beter leren om te gaan met angstklachten. Blijft het moeilijk? Dan kan een behandeling van je angstklachten bij de psycholoog je helpen.

iPractice biedt iedereen:

 

Wat kun je zelf doen bij een angststoornis?

Zorg met deze praktische tips voor een stabiele basis:

  • Meer bewegen
    Beweging is goed voor lichaam én geest. Door meer te bewegen krijg je meer energie, slaap je beter en ervaar je een beter humeur. Pak de volgende keer de trap in plaats van de lift en ga op de fiets in plaats van met de auto. 
  • Ga naar buiten
    Kun je buiten bewegen? Je combineert beide tips, om er meteen beter mee om te gaan. En lukt dat niet? Een frisse neus halen helpt al, al is het maar om je gedachten even te verzetten.
  • Praat erover
    Je kunt beter omgaan met angst wanneer je dit deelt met anderen. Heb je dus last van angstgedachten die gevolgen hebben voor je concentratie, je slaap en bijvoorbeeld je sociale activiteiten? Ga in gesprek met familie, vrienden en je partner.
  • Eet gezond
    Koop groenten en fruit uit die je lekker lijken, om daar meer van te gaan eten. Wissel bijvoorbeeld een ongezonde snack voor een stuk fruit en drink een groente smoothie in plaats van een glas bier, wijn of andere alcoholische drank.
  • Slaap voldoende
    Zorg dat je voldoende slaapt. Trek de stekker uit de televisie in de slaapkamer, leg je smartphone buiten de kamer aan de oplader en ga voortaan op een vaste tijd naar bed.
  • Leer je ontspannen
    Heb je moeite om te ontspannen? Verdiep je in mindfulness om beter om te gaan met angst. Het helpt je concentreren, gaat slapeloosheid tegen en helpt je beter om te gaan met een angststoornis. 

 

Let op: het is niet altijd verstandig om je angsten onder ogen te komen. Doe dit in passende stappen die bij jou passen. Weet je niet zeker wat goed bij jou past? Ga in gesprek met je huisarts of een psycholoog.

Wil je iemand uit jouw omgeving helpen bij het omgaan met de angststoornis? Lees dan onze tips voor het omgaan met een partner of naaste met een angststoornis.

 

GZ-Psycholoog : Gijs Coppens

“Met de juiste ondersteuning lukt het om stapsgewijs weer meer te ondernemen.“

Psychologen met ervaring in het behandelen van angststoornissen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mette Bosma

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Kitman Cheung

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Shannon van Oudenaarde

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Silvija Licina

Wat cliënten met angststoornis zeggen over hun behandeling

"Mijn psychologen waren werkelijk fantastisch. Ze hebben mij enorm geholpen om mijn leven weer op de rails te krijgen, en ik had het niet beter kunnen treffen. Therapie blijft altijd werk, maar met hun support voelde alles weer dragelijk."

Waardering: 9.3 | 16 juli 2020

"Professioneel, kundig èn warm en ondersteunend. Fijne combinatie van face-to-face gesprekken, telefonische gesprekken en contact via de speciale beveiligde app. Eerder heb ik elders gesprekken gehad, nu heb ik voor het eerst het gevoel dat het wél zal beklijven. Met vertrouwen de reeks gesprekken afgesloten."

Waardering: 10 | 5 mrt 2020

"Ik ben heel erg tevreden over de zorg die ik heb gekregen. Ik heb veel inzicht gekregen in mijn klachten en de verbanden die hierbij kwamen kijken. In plaats van apart te kijken naar elke klacht, werd er naar het totaal plaatje gekeken. Hierdoor kwam ik ook tot inzichten die ik zelf nooit zou zien. Ik voelde me erg gehoord en serieus genomen."

Waardering: 9.2 | 12 april 2021

Meer waarderingen cliënten angststoornissen - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.