“Met de juiste ondersteuning lukt het om stapsgewijs weer meer te ondernemen“

Silvija Licina, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996

Omgaan met angststoornis

Je kunt beter omgaan met angst wanneer je dit deelt met anderen. Heb je dus last van angstgedachten die gevolgen hebben voor je concentratie, je slaap en bijvoorbeeld je sociale activiteiten? Ga in gesprek met familie, vrienden en je partner. Blijf je toch angstgevoelens houden? Spreek met een huisarts of een psycholoog.

In dit artikel

  • Hoe kan je leren omgaan met een angststoornis?
  • Wat kun je zelf doen bij een angststoornis?
  • Tips voor je omgeving

Hoe kan je leren omgaan met een angststoornis?

Bedenk je bij angstige gevoelens dat die na 60 tot 90 minuten weer weggaan. Probeer aan zoveel mogelijk activiteiten deel te blijven nemen.

Let op: het is niet altijd verstandig om je angsten onder ogen te komen. Doe dit in passende stappen die bij jou passen. Weet je niet zeker wat goed bij jou past? Ga in gesprek met je huisarts of een psycholoog.

“Met de juiste ondersteuning lukt het om stapsgewijs weer meer te ondernemen“

Silvija Licina, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996

Wat kun je zelf doen bij een angststoornis?

Zorg met deze praktische tips voor een stabiele basis:

  • Meer bewegen
    Beweging is goed voor lichaam én geest. Door meer te bewegen krijg je meer energie, slaap je beter en ervaar je een beter humeur. Pak de volgende keer de trap in plaats van de lift en ga op de fiets in plaats van met de auto. 
  • Ga naar buiten
    Kun je buiten bewegen? Je combineert beide tips, om er meteen beter mee om te gaan. En lukt dat niet? Een frisse neus halen helpt al, al is het maar om je gedachten even te verzetten. 
  • Eet gezond
    Koop groenten en fruit uit die je lekker lijken, om daar meer van te gaan eten. Wissel bijvoorbeeld een ongezonde snack voor een stuk fruit en drink een groentesmoothie in plaats van een glas bier, wijn of andere alcoholische drank.
  • Slaap voldoende
    Zorg dat je voldoende slaapt. Trek de stekker uit de televisie in de slaapkamer, leg je smartphone buiten de kamer aan de oplader en ga voortaan op een vaste tijd naar bed.
  • Leer je ontspannen
    Heb je moeite om te ontspannen? Verdiep je in mindfulness om beter om te gaan met angst. Het helpt je concentreren, gaat slapeloosheid tegen en helpt je beter om te gaan met een angststoornis. 

 

Tips voor je omgeving: familie, je partner en vrienden

Wil je iemand uit jouw omgeving helpen bij het omgaan met de angststoornis? Dit zijn drie waardevolle tips voor familie, partners en vrienden:

  • Neem het serieus
    Misschien is er geen logische reden voor de angst, maar neem het serieus. Degene die je helpt weet waarschijnlijk ook niet waar het vandaan komt en heeft veel aan je begrip.
  • Geef niet direct advies
    Probeer directe adviezen te vermijden. Hoor het verhaal van de ander aan, maar pas op met goedbedoelde adviezen die ook averechts kunnen werken. Alleen luisteren helpt al.
  • Vraag terug
    Vraag door en vraag terug. Vraag naar wat jij zou kunnen doen om de ander te helpen beter om te gaan met de angst.

Maak kennis met onze erkende psychologen

Wat vinden onze cliënten?

"Ik ervaarde het vooral als een gezamenlijk proces waarin echt naar me geluisterd werd en me ruimte werd gegeven om echt een goede afweging te kunnen maken."

Anoniem, Aug 2020

“Zeker tevreden, met name de laagdrempeligheid en het op gemak stellen. Bij eerdere verwijzingen kreeg ik - door de lange wachttijd - al snel het gevoel te worden afgehouden en nu had ik dat niet en voelde ik mij serieus genomen”

Anoniem, Sept 2020

"Kundig, efficiënt, doeltreffend"

Anoniem, Sept 2020

Bekijk ook onze beoordelingen op ZorgKaartNederland (9+)

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.