iPractice biedt iedereen:

Omgaan met een partner of naaste met angststoornis

Auteur : Ilse Breget

Gecontroleerd door psycholoog : Mariëlle van der Meer

Als je partner een angststoornis heeft betekent dat voor jou dat je een manier moet vinden om daarmee om te gaan. Hier lees je wat je kunt doen voor jezelf en de ander, zodat de relatie niet wordt overschaduwd door de angstgevoelens.

Waar partner staat bedoelen we ook naaste.

In dit artikel

iPractice biedt iedereen:

 

Wat zijn de effecten van een angststoornis op je relatie?

Als je partner een angststoornis heeft, dan heeft dit effect op je relatie. Je moet bijvoorbeeld je partner continu geruststellen of je gaat mee in de angst van je partner. Bij een angststoornis ervaart iemand disproportioneel veel angst; de angst is niet in verhouding tot de situatie waarop deze emotie een reactie is. Ook is het angstgevoel vaak aanwezig. De angst is zo intens dat het dagelijks leven wordt belemmerd. Je partner ervaart zelf het effect op zijn of haar werk- en privéleven, en de stoornis heeft effect op jullie relatie met elkaar.

Veelvoorkomende situaties zijn:

  • Je moet je partner continu geruststellen
  • Je neemt taken van je partner over
  • Je cijfert jezelf weg
  • De angst is vaak onderwerp van gesprek
  • Je voelt je geïrriteerd of gefrustreerd dat je partner niet luistert naar je adviezen, of niet minder angstig wordt
  • Je onderneemt minder door de angst
  • Je gaat mee in de angst van je partner

 

Tips voor het omgaan met je partner met een angststoornis

Hier lees je tips om goed voor jezelf te zorgen, en de ander op een gezonde manier tot steun te zijn, zodat er ruimte en aandacht blijft voor de relatie tussen jullie.

  1. Informeer jezelf
    Door kennis te hebben over angst en angststoornissen begrijp je beter waarmee je partner te dealen heeft. Dit begrip maakt dat je je beter kan inleven in wat je partner voelt en ervaart. Er zijn allerlei soorten angststoornissen. Zoek informatie over de angststoornis waar je partner last van heeft en lees je in. Je weet dan beter waardoor de angst wordt getriggerd, waarom je partner soms bijvoorbeeld irrationeel handelt, en hoe je het beste kan helpen.
  2. Leer een angstaanval herkennen
    Leer de signalen van een angstaanval herkennen, zodat je merkt wanneer je partner dit heeft. Vraag ook wat je dan kunt doen. Wat vindt je partner fijn?
  3. Je bent geen hulpverlener
    Allereerst ben je de partner van een persoon met een angststoornis. In die rol kan je helpend zijn, maar je bent geen hulpverlener. Je bent tot steun door je aanwezigheid of door de dingen die je doet of zegt, maar het blijft een informeel en gelijkwaardig contact. Realiseer je dat je niet de positie en gereedschappen van een professionele hulpverlener hebt. Je hulp als partner is belangrijk, maar ook beperkt juist omdát jullie een relatie hebben. Schiet je in de hulpverlenersrol dan komt dat je relatie meestal niet ten goede.
  4. Erken de angst
    Erken dat je partner de angst ervaart. Vaak begrijpen mensen zelf ook niet waarom ze zo bang zijn, het gevoel speelt zich af op onbewust niveau. Adviezen geven helpt meestal niet, en kan zorgen voor afstand tussen jullie. Vermijd ook discussies over de angst, die lopen op niets uit.
  5. Ga niet mee in de angst van je partner
    Als je gesteld bent op iemand gebeurt het snel dat je meegaat in diens stemming. Zoals je blij wordt van iemand die vrolijk is, word je minder energiek van iemand die verdrietig is. Zo heeft de angst die je partner voelt effect op jou. Blijft goed waarnemen wat jij zelf voelt als je partner vertelt over zijn of haar angst. Als jij geen angst voelt, ga dan ook niet mee in de angst van je partner.
  6. Geef je eigen grenzen aan
    Een angststoornis is vaak hardnekkig. Als je partner eenmaal een stoornis heeft ontwikkeld, duurt het vaak geruime tijd voordat hij of zij ermee kan leven, of er vanaf is. Help je je partner zodanig veel dat je jezelf wegcijfert, dan is dat geen handige strategie. Wanneer je jezelf langdurig op de tweede plaats zet ontwikkel je zelf klachten. Voel dus waar je grenzen liggen en geef die aan. In een rustig gesprek leg je het uit. Dit geeft duidelijkheid aan je partner; wat op zich ook helpend is.
  7. Doe plezierige activiteiten samen
    Een angststoornis drukt vaak een nare stempel op jullie relatie. Het is van belang om samen ook luchtigheid en plezier te blijven hebben. Ga er eens samen voor zitten en maak een lijstje van dingen die jullie leuk vinden om te doen. Plan er gelijk een paar in jullie agenda. Ontspanning is belangrijk voor je partner, en voor jou.

 

Zoek hulp

Kom je er zelf niet uit met de angst van je partner? Gaat het te ver over je grens en zit het jullie relatie in de weg? Twijfel dan niet en zoek hulp. Bel ons nu vrijblijvend op 085-1308900. Je krijgt een van onze psychologen aan de lijn. Samen bekijken jullie de mogelijkheden.

Veelgestelde vragen

Wat kan je doen als je partner een paniekaanval heeft?

Kalmeer je partner en leidt de aandacht af van de angst. Ga bijvoorbeeld wandelen en kijk wat jullie allemaal om je heen zien. Een ademhalingsoefening werkt vaak ook goed. Hier lees je meer tips.

Bagatelliseer de angst van de ander niet, want een paniekaanval voelt erg naar voor degene die hem heeft. Ook al is er in jouw beleving niks aan de hand, de angst voelt levensecht.

GZ-Psycholoog : Mariëlle van der Meer

“Ondanks de angststoornis van je partner blijft gelijkwaardigheid in een relatie ontzettend belangrijk. Sta open voor het gesprek over angst en focus je tegelijkertijd op de dingen die jullie als stel sterker maken.“

Psychologen met ervaring in het behandelen van angststoornissen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Lotte Hendriks

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Simone van Geel

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Eline van Eechoud

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mette Bosma

Wat cliënten met angststoornis zeggen over hun behandeling

"Ik voelde me gehoord. Er werd direct een passend behandelplan opgesteld en het plan werd bij elke sessie geëvalueerd en zonodig aangepast. Ik werd op een heel vrijblijvende manier gestimuleerd actief met mijn behandelplan aan de slag te gaan. Dit gaf mij stimulans om te blijven werken aan mijn herstel. Ik ben heel erg blij dat ik bij deze praktijk de hulp kon krijgen die ik zo hard nodig had. Een absolute aanrader!"

Waardering: 9.8 | 2 aug 2021

"Bij ipractice wordt er gebruik gemaakt van online gesprekken en 'real live' gesprekken. Deze combinatie was voor mij persoonlijk heel erg fijn, de online gesprekken waren fijn omdat het me praktische tips gaf en verder ging op wat ik besproken had in de real live gesprekken. Deze gesprekken waren dan ook wat diepgaander. Ik heb het heel erg fijn gevonden, ik voelde me gehoord en geholpen."

Waardering: 10 | 21 apr 2021

"Ik ben bij iPractice supergoed geholpen door beide behandelaars. De ervaring dat er niet alleen wordt gekeken naar het kernprobleem, maar ook naar alle zaken die hierop van invloed kunnen zijn heb ik niet eerder zo meegemaakt. Hierdoor zijn er dingen behandeld waarvan ik niet eens wist dat ik er mee zat (en die uiteindelijk bleken te leiden tot het kernprobleem....). Het pand in Utrecht is echt bijzonder mooi, echter als je wat slechter ter been bent zijn de trappen wel een dingetje. Fijn daarom was dat de behandelingen online konden plaatsvinden. En ook dat tussen de behandelingen door er contact kon zijn via een beveiligde chat als het even wat minder goed ging. Al met al, alleen maar positieve gevoelens bij deze behandeling en deze praktijk!"

Waardering: 9.7 | 26 mei 2021

Meer waarderingen angststoornissen - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.