iPractice biedt iedereen:

Herstellen en behandelen burn-out

Auteur : Mirte Verkuijlen

Laatst geüpdatet: 5 november 2021
Een burn-out is ingrijpend. Hiervan herstel je in drie fasen, die tijd nodig hebben. Hoelang de burn-out en het herstel duren hangt af van in welke fase je zit, de aanpak die je kiest en van jouw specifieke situatie.

In dit artikel

  1. Hoelang duurt een burn-out?
  2. Fases van een burn-out
  3. Tips burn-out
  4. Herstel van een burn-out
  5. Hulp bij een burn out

 

Hoelang duurt een burn-out?

Het herstel van een burn-out duurt gemiddeld 3 maanden tot een jaar. Hoelang een burn-out duurt hangt af van de mate van emotionele uitputting, lichamelijke vermoeidheid en terugvallen en eventueel stagnerend herstel. 

iPractice biedt iedereen:

 

Wat zijn de fases van een burn-out?

Om te herstellen van een burn-out doorloop je drie fases. Die helpen je om anders met de spanning om te gaan. Werken helpt bij het herstel, wanneer je dat voorzichtig en onder begeleiding van een (bedrijfs)arts of psycholoog opbouwt. 

 

Het herstel van een burn-out verloopt in 3 fases:

  1. Erken en accepteer dat je een burn-out hebt en neem rust.
  2. Zet op een rij wat leidt tot spanning en problemen creëert. 
  3. Voer de oplossingen uit die de grip op je leven terugbrengen.

Bovendien is het verstandig om sociale steun te zoeken. Familie en vrienden willen je waarschijnlijk graag helpen. Neem iemand in vertrouwen en vertel over jouw situatie. Het draagt bij aan je herstel, tijdens alle drie de fases. 

 

1. Erkennen en accepteren

Het herstel van een burn-out begint met begrijpen wat er aan de hand is. Pas als je erkent en accepteert dat je een burn-out hebt kun je daar iets aan doen. Onderzoek hoe de spanning is opgelopen en welke situaties, gedachten en gebeurtenissen leiden tot die spanning. Deel je bevindingen met je omgeving, om daar steun te zoeken. 

 

2. Zorgen voor structuur

Stel vast welke energienemers je ervaart, ten opzichte van energiegevers waarmee je dat in balans brengt. Focus op een duidelijke structuur in de dag, met voldoende tijd voor ontspannende activiteiten. Vind de oorzaken voor de problemen die je ervaart, zoals stress op het werk. Ook perfectionisme, een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, hoge eisen en moeite met grenzen stellen zijn voorbeelden van oorzaken van een burn-out

 

3. Oplossingen uitvoeren

Bedenk oplossingen bij de problemen die je ervaart. Het herstel van een burn-out vraagt bijvoorbeeld om het sneller aankaarten van problemen, het stellen van je grenzen en leven volgens waarden die belangrijk voor je zijn. Probeer de oplossingen in de praktijk uit. Vind de grip in je leven terug en breng balans in de momenten van inspanning en ontspanning. Tip: lees hieronder wat je zelf kunt doen bij een burn-out.

 

Wat te doen bij burn out? 

Je kunt zelf een aantal dingen doen om de grip op je leven weer terug te krijgen. De beste remedies tegen een burn out:

  • Neem voldoende rust
    Na inspanning volgt ontspanning. Neem voldoende rust, om jouw lichaam de kans te bieden om de batterij weer op te laden. 
  • Zorg voor dagstructuur
    Structuur geeft rust. Eet op vaste tijden, bouw rituelen in je dagritme in en voorkom dat je prestatiedruk ervaart. 
  • Ontdek wat energie geeft en wat energie neemt
    Breng balans aan in je activiteiten. Onderzoek welke activiteiten energie kosten en balanceer dat met wat jou energie geeft. 
  • Leer grenzen stellen
    ‘Nee’ zeggen voorkomt stress. Zeg ‘nee’ tegen wat je niet waar kunt maken of waarvan je weet dat je er tegenop zal zien. 

 

Hoelang duurt het herstel?

Hoelang het herstel van een burn-out duurt hangt af van in welke fase je zit. Iemand die pas laat aan de bel trekt is langer bezig met herstellen. Daarnaast helpt een actieve aanpak het herstel te versnellen, bijvoorbeeld met een psycholoog.

Gemiddeld zorgt behandeling na een paar maanden voor het eerste herstel. Volledig herstel kan een jaar of langer duren, afhankelijk van de specifieke situatie waarin je zit. Gelukkig zal ook gedeeltelijk herstel al grote stappen voorwaarts brengen.

 

Hulp bij een burn out

Wanneer je een burn-out ervaart kan de huisarts of een psycholoog je daarmee helpen. Neem contact op en vertel wat je ervaart. Het is de eerste stap die je helpt weer beter in je vel te zitten. Samen bespreken we wat er bij je past, om er beter mee om te gaan.

Heb je meer vragen over burn-outs of wat het verschil is met overspannen zijn? Bel ons op telefoonnummer 085 1308 900, dan staan we je persoonlijk te woord.

 

Auteur : Mirte Verkuijlen

GZ-Psycholoog

“Burn-out is geen eindpunt, het is het begin van een gezonder leven.“

Psychologen gespecialiseerd in burn-outs

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Nine Gramberg

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Bregje Brenninkmeijer

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Camille Kooijman – van den Brink

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Julia Bouws

Wat clienten over burn-out behandelingen zeggen bij iPractice

"Ik ben enorm tevreden over Ipractice Amsterdam! Met nieuw hervonden vertrouwen en zelfliefde hebben we de gesprekken afgesloten."

Waardering: 10 | 20 dec 2020

"Ik heb mijn behandelingen als zeer prettig ervaren. Ik voelde mij veilig en begrepen. De unieke manier van werken met zowel een online psycholoog als een GZ-psycholoog gaf zoveel hou vast en steun."

Waardering: 9.2 | 23 nov 2020

"Professionele hulp met passende persoonlijke insteek. Erg effectieve behandeling met zeer prettige behandelaars. Mede door de verbinding online ernaast kon er adequaat gehandeld worden wanneer nodig. Online was ook fijn voor extra informatie vragen, gewoon mijn verhaal kwijt of oefeningen. Ik heb mijn behandeling als zeer prettig en waardevol ervaren, veel geleerd en gesteund gevoeld. IPractace is zeker een aanrader!"

Waardering: 9.7 | 20 mrt 2020

Meer waarderingen burn-out cliënten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.