Home > Klachten > Burn-out > Oorzaken en gevolgen burn-out

Oorzaken en gevolgen burn-out

Bij een burn-out heb je het gevoel ‘opgebrand’ te zijn. Een burn-out kan grote impact hebben op je gezondheid. In dit artikel beschrijven we hoe een burn-out kan ontstaan en welke gevolgen dit heeft voor je lichamelijke gezondheid, je mentale gezondheid én je sociale leven.

Wat zijn oorzaken van een burn-out? 

Een burn-out krijgen wordt meestal in verband gebracht met te lang te hard werken. Dat is niet helemaal terecht. Bijna altijd leidt een combinatie van factoren tot het gevoel niet meer verder te kunnen en opgebrand te zijn. Werkstress is dus zeker een van die factoren, maar ook jouw specifieke karaktereigenschappen en jouw specifieke situatie is van invloed. 

 

3 hoofdredenen voor een burn-out

  • Werkstress
    Te lang onder hoge spanning staan op je werk, draagt bij aan een burn-out. Af en toe werkstress ervaren is normaal, maar als je een langere tijd achter elkaar stress ervaart veroorzaakt dit psychische en lichamelijke klachten. Typische situaties die leiden tot werkstress zijn:

    • onduidelijke verwachtingen over wat precies jouw rol is op je werk;
    • een chaotische of onveilige werksfeer;
    • een werkcultuur waarbinnen hoge eisen en verwachtingen de norm zijn;
    • een hoeveelheid werk die altijd groter is dan je aankunt;
    • het gevoel dat je niet eerlijk behandeld wordt.

 

  • Karaktereigenschappen
    Sommige karaktereigenschappen vergoten de gevoeligheid voor een burn-out. Enkele voorbeelden zijn:

    • Je hebt een laag zelfbeeld;
    • Je bent perfectionistisch en stelt hoge eisen aan jezelf;
    • Je vindt het lastig fouten te maken;
    • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel;
    • Je hebt moeite met grenzen stellen;
    • Je negeert lichamelijke signalen en zorgt niet goed voor jezelf;
    • Je hebt een enorm gevoel van betrokkenheid;
    • Je piekert overmatig;
    • Je ontspant te weinig;
    • Je pakt je problemen niet aan, maar laat het sudderen;
    • Je neemt alcohol of drugs waardoor je even langer door kunt, maar wat uiteindelijk natuurlijk niet de oplossing is.

 

  • Specifieke situaties
    Ons werkende leven is vaak bewogen en vol onverwachte gebeurtenissen, en ons privéleven is niet anders. Soms doen zich in dat privéleven situaties of gebeurtenissen voor die bijdragen aan een burn-out. Bekende voorbeelden zijn het langdurig ziek zijn van bijvoorbeeld ouders of kinderen, waarbij mantelzorg verleend wordt, en het overlijden van een dierbare. Ook een verhuizing of een scheiding heeft vaak veel impact op je belastbaarheid, en daarmee op de kans dat je opgebrand raakt.

 

Wat zijn gevolgen van een burn-out?

Een burn-out kan zowel mentale als lichamelijke gevolgen hebben voor je gezondheid:

  • Slecht slapen
    Tijdens een burn-out slaap je slecht, omdat je veel piekert. Slecht slapen leidt tot meer fysieke vermoeidheid, waardoor er een negatieve spiraal ontstaat. 
  • Vergeetachtigheid
    Mentale overbelasting maakt het moeilijker om dingen te onthouden. Je werkgeheugen zit vol, dus kan moeilijk nieuwe informatie opslaan. Dit geldt vervolgens als een nieuwe bron van stress en frustratie. 
  • Verminderde weerstand
    Lichamelijke overbelasting leidt tot een verminderde weerstand. De burn-out leidt tot verandering van de eetlust, waardoor de lichamelijke gezondheid verder afneemt. 
  • Problemen met aandacht en concentratie
    Je hebt moeite om je aandacht erbij te houden en je te concentreren. Dit leidt tot problemen op het werk, thuis en in jouw sociale omgeving. 
  • Lichamelijke vermoeidheid
    Door stress voel jij je lichamelijk meer vermoeid. Je hebt niet de energie om nieuwe taken op te pakken of uit te voeren wat je anders wel altijd deed. 
  • Angstklachten
    Je wordt angstig voor situaties waar je normaal gesproken geen angst voor had. Het remt je in je sociale en werkgerelateerde activiteiten. Bij aanhoudende en sterke angstklachten is er sprake van een angststoornis.
  • Onzekerheid
    Je ervaart onzekerheid, zowel over jezelf als op het werk. Je trekt je terug, waardoor je het vertrouwen verder verliest. 
  • Impact op sociale contacten
    Door je terug te trekken heb je minder sociale contacten. De burn-out geeft aanleiding om je neerslachtig en eenzaam te voelen.

 

Meer informatie

Wanneer je burn-out klachten ervaart kan de huisarts of een psycholoog je daarmee helpen. Heb je een burn-out? Zorg ervoor dat je een tweede burn-out voorkomt. Loop je al langere rond met klachten en ze nemen niet af? Hulp zoeken is de eerste stap naar een behandeling van een burn-out.

publish-icon Gepubliceerd - 11 jun 2021
Wij staan graag samen met je stil, om te begrijpen wat er gebeurd is en om nieuwe wegen naar vitaliteit te vinden.
nine gramberg ipractice psycholoog
GZ-Psycholoog Nine Gramberg

iPractice biedt iedereen:

  • arrow-icon Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • arrow-icon Direct hulp zonder lange wachttijden
  • arrow-icon Vrijblijvend gratis behandeladvies

Psychologen gespecialiseerd in burn-out

Sylvia Lemkowitz

Max Hartogs

milou groenewoud ipractice psycholoog

Milou Groenewoud

vera_bonekamp_psychologist-ipractice

Vera Bonekamp

Liever hulp van een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met een van onze psychologen. Je kunt praten over gevoelens en symptomen. Daarnaast krijg je informatie over een geschikte behandeling die bij jou past.

Maak een afspraak