Auteur : Ilse Breget

Gecontroleerd door psycholoog : Kim Walma

Opgebrand zijn en slapen hebben veel met elkaar te maken: chronische stress ontregelt je slaap, en van slaaptekort word je moe. Wat doe je eraan?

In dit artikel:

  1. Burn-out en slapen
  2. Waarom slaap je slecht?
  3. Do’s en Don’ts
  4. Hulp zoeken

iPractice biedt:

 

Wat is de relatie tussen burn-out en slapen?

Problemen met je slaap en een burn-out zijn als de kip-of-het-ei. Ze beïnvloeden elkaar, en het is niet altijd duidelijk wat er het eerst was. Doordat je lichaam in opgebrande staat verkeert ervaart het zoveel stress dat je slecht slaapt. Andersom: als je niet goed slaapt rust je niet, wat bijdraagt aan de staat van stress en dus aan je burn-out. Die vicieuze cirkel doorbreken doe je allereerst door je te richten op het verbeter van je slaap. 

 

Waarom slaap je slecht als je een burn-out hebt?

Langdurige stress heeft als gevolg dat je bijnieren meer stresshormoon cortisol uitscheiden. Dit heeft als effect op de hippocampus (een gedeelte in het brein) dat deze minder slaaphormoon melatonine aanmaakt. Je blijft dus aan staan en kan niet slapen, terwijl je wel doodmoe bent. De voortdurende staat van paraatheid veroorzaakt door de stress leidt ook tot een minder diepe ademhaling. In ernstige gevallen zelfs tot chronische hyperventilatie. Het lichaam denkt door de ondiepe ademhaling dat het paraat moet blijven. 

Daarnaast heeft iemand met een burn-out vaak de eigenschap een doorzetter te zijn. Als je je doorzettingsvermogen gebruikt om in slaap te vallen, werkt het averechts. Zodra je iets móet ontstaat er stress, en daarvan val je juist níet in slaap.

 

Slapen en burn-out: do’s en don’ts

Do:

Leg je erbij neer
Lukt het niet om te slapen, blijf dan kalm en leg je erbij neer: het lukt nu even niet. Geef jezelf de tijd. Hier lees je tips om beter te slapen.

Blijf met je aandacht in het nu
Mindfulness helpt om met je aandacht in het nu te blijven. Deze mindfulness oefeningen waarmee je kan beginnen. Of doe mee met de gratis mindfulness sessies van OpenUp.

Focus op je ademhaling
Wanneer je rustig ademhaalt, help je je lichaam herkennen dat het tijd is voor rust.

Neem je werk niet mee naar bed
Als je merkt dat je werk door je hoofd blijft spelen als je in bed ligt en je daardoor de slaap niet kan vatten, trek dan aan de bel bij je werkgever. Bespreek of je tijdelijk kan minderen of stoppen met werken.

Don’t

Blijf niet in bed liggen
Als je de slaap niet vat, blijf dan niet in bed liggen. Ga uit bed voor een lichte activiteit zoals een boek lezen, of een puzzel maken.

Doe geen middagslaap
Middagslaapjes worden afgeraden bij burn-out. Structuur en regelmaat is enorm belangrijk in je slaap- en eetritme.

Maak je energie niet op
Voel je dat je na een paar goede nachten weer energie hebt, wees daar dan zuinig op, en maak je energie niet gelijk op. Bouw je activiteiten stapsgewijs op.

Goed slapen is essentieel, maar niet het enige dat je nodig hebt als je een burn-out hebt. Lees meer over het herstellen van een burn-out.

 

Zoek hulp

Denk je dat je een burn-out hebt? Bij iPractice ondersteunen we je bij herstel. Tijdens de behandeling krijg je inzicht in de patronen die hebben geleid tot overbelasting. Je leert grenzen stellen en je patronen ombuigen zodat je niet terugvalt in je gewoonte van constante stress. De methoden die we daarvoor gebruiken zijn onder meer CGT en ACT.

NB: burn-out behandelingen worden niet vergoed door de zietekostenverzekering. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons daarover: 085-1308900.

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt vermoeidheid bij burn-out?

Het vermoeide gevoel dat bij een burn-out hoort duurt meestal enkele maanden, soms jaren. De duur van die periode is afhankelijk van hoe lang het geduurd heeft voordat je instortte (je reservebatterij op was), en in hoeverre je in staat bent ingesleten patronen aan te passen.

Is veel slapen slecht bij een burn-out?

Overdreven veel slapen is niet goed. Totale inactiviteit maakt het moeilijk om weer wat activiteiten op te pakken. Heb je een hele grote slaapbehoefte? Zorg dan dat je niet meer dan acht uur per nacht slaapt en dat je op vaste tijden naar bed gaat en weer opstaat. Beweeg ook dagelijks rustig: fiets een rondje, maak een wandeling.

GZ-Psycholoog : Kim Walma

“Slecht slapen en burn-out zijn als de kip-of-het-ei. Ze beïnvloeden elkaar, en het is niet altijd duidelijk wat er het eerst was.“

Psychologen gespecialiseerd in het behandelen van burn-outs

ilona_wissink_psycholoog_ipractice

Ilona Wissink

nine gramberg ipractice psycholoog

Nine Gramberg

anne cuijpers ipractice psycholoog

Anne Cuijpers

milou groenewoud ipractice psycholoog

Milou Groenewoud

Wat burn-out cliënten over hun behandeling vertellen

"Ik ben bij iPractice ongelofelijk goed geholpen door Keri Mans. Ik kreeg de aandacht die ik wilde, ze nam me serieus en kwam met goeie oplossingen. Het werkte heel erg fijn en de behandeling werpt zeker zijn vruchten af."

Waardering: 9.8 | 22 dec 2021

"Deze zorgverlener werkt met een appje, waarmee je tussen de gespreksafspraken contact hebt, direct je gevoelens van dat moment kwijt kan en refeljjk snel daarop antwoord krijgt. Belangrijk is dat je voorgestelde opdrachten krijgt om uit te voeren om je gevoel te verbeteren. Werkt heel goed. Later bespreek je de resultaten of je commentaar weer in de gesprekken. Heeft min enorm geholpen"

Waardering: 9.7 | 29 jan 2021

"Professionele hulp met passende persoonlijke insteek. Erg effectieve behandeling met zeer prettige behandelaars. Mede door de verbinding online ernaast kon er adequaat gehandeld worden wanneer nodig. Online was ook fijn voor extra informatie vragen, gewoon mijn verhaal kwijt of oefeningen. Ik heb mijn behandeling als zeer prettig en waardevol ervaren, veel geleerd en gesteund gevoeld. IPractace is zeker een aanrader!"

Waardering: 9.7 | 20 mrt 2020

Meer waarderingen clienten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.