Verschillen & Overeenkomsten

Auteur : Ilse Breget

Gecontroleerd door psycholoog : Mariëlle van der Meer

Heb je burn-out of een depressie? Of wellicht allebei? De twee psychologische klachten lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Lees over de overeenkomsten met en de verschillen tussen een depressie en burn-out.

 

In dit artikel

  1. Overeenkomsten burn-out en depressie
  2. Verschillen burn-out en depressie
  3. Relatie tussen burn-out en depressie
  4. Ik zoek hulp

 

iPractice biedt:

 

Wat zijn overeenkomsten tussen burn-out en depressie?

De symptomen van een burn-out en een depressie komen deels overeen. Een aantal overeenkomstige klachten voor bij beide aandoeningen zijn:

  • Je voelt je somber en lusteloos
  • Je ervaart emotionele disbalans en trekt je terug
  • Je ervaart mogelijk slaapproblemen
  • Je hebt moeite met concentreren
  • Je geheugen functioneert minder goed
  • Je hebt schuldgevoelens
  • Je hebt vaak een negatief zelfbeeld

 

Waarin verschilt een burn-out van een depressie?

Burn-out en depressie verschillen op een aantal essentiële punten van elkaar. Het is belangrijk te onderscheiden of je een depressie hebt of een burn-out omdat de behandeling van de klachten verschilt.

 

De 4 kenmerken om het verschil te herkennen:

 

Burn-out

  • Is een energiestoornis 
  • Je wilt wel, maar kan niet
  • Fit in de ochtend
  • Je kan nog wel genieten

 

Herken je jezelf in deze burn-out symptomen? Loop er niet te lang mee rond. Professionele hulp kan een uitkomst bieden om te herstellen van een burn-out.

 

Depressie

  • Stemmingsstoornis
  • Je kan wel, maar wil niet
  • Moe in de ochtend
  • Je kan niet meer genieten

 

Herken je jezelf in deze depressie symptomen? Of toch niet helemaal maar deels? Er bestaan verschillende soorten depressies. Loop niet te lang rond met klachten. Lees meer over wat je kan doen bij een depressie of welke therapievormen voor depressie een uitkomst kunnen bieden.

 

Wat is de relatie tussen burn-out en depressie?

Een burn-out kan leiden tot een depressie. Dat heeft zijn oorzaak in hormonen, de psyche en in gedrag. Dit werkt als volgt:

  1. Door langdurige stress – een veroorzaker van burn-outs – verandert de hoeveelheid stresshormoon in je lichaam.
    • Je maakt meer cortisol aan.
  2. Meer cortisol in je bloed zorgt voor een verandering in de hoeveelheid serotonine in je lichaam. Serotonine is een neurotransmitter met een overwegend stimulerende werking die invloed heeft op, onder andere, je stemming en  zelfvertrouwen.
    • Meer cortisol in het lichaam maakt dat je minder serotonine aanmaakt.
  3. Meer stress = minder serotonine = een grotere kans op depressie.

Serotonine is dus een belangrijke neurotransmitter die depressie tegengaat.

Als je een burn-out hebt, kan je ineens dingen niet meer die voorheen heel makkelijk voor je waren, zoals je aankleden of boodschappen doen. Door die beperking kan je je schamen, onzeker voelen of somber zijn. Je trekt je sneller terug, doet minder en bent niet ondernemend. Ervaar je die gevoelens langdurig? En blijf je jezelf terugtrekken? De kans is groter dat je dan een depressie ontwikkelt.

 

Ik zoek hulp

Herken je bovenstaande klachten, maar weet je niet of je een burn-out of depressie hebt? Zoek professionele hulp. Bel vrijblijvend naar 085-1308900. Je krijgt dan een van onze psychologen aan de lijn. Samen bekijken jullie de mogelijkheden van een mogelijke behandeling.

 

GZ-Psycholoog : Mariëlle van der Meer

“Wanneer je onrustig en gespannen bent, is ontspanning juist belangrijk als burn-out preventie.“

Psychologen gespecialiseerd in het behandelen van burn-outs

anne cuijpers ipractice psycholoog

Anne Cuijpers

anne-aimee blacquiere ipractice psycholoog

Anne-Aimée Blacquière

Samantha Saxton ipractice psycholoog

Samantha Saxton

nine gramberg ipractice psycholoog

Nine Gramberg

Wat burn-out cliënten over hun behandeling vertellen

"Deze zorgverlener werkt met een appje, waarmee je tussen de gespreksafspraken contact hebt, direct je gevoelens van dat moment kwijt kan en refeljjk snel daarop antwoord krijgt. Belangrijk is dat je voorgestelde opdrachten krijgt om uit te voeren om je gevoel te verbeteren. Werkt heel goed. Later bespreek je de resultaten of je commentaar weer in de gesprekken. Heeft min enorm geholpen"

Waardering: 9.7 | 29 jan 2021

"Ik ben bij iPractice ongelofelijk goed geholpen door Keri Mans. Ik kreeg de aandacht die ik wilde, ze nam me serieus en kwam met goeie oplossingen. Het werkte heel erg fijn en de behandeling werpt zeker zijn vruchten af."

Waardering: 9.8 | 22 dec 2021

"Professionele hulp met passende persoonlijke insteek. Erg effectieve behandeling met zeer prettige behandelaars. Mede door de verbinding online ernaast kon er adequaat gehandeld worden wanneer nodig. Online was ook fijn voor extra informatie vragen, gewoon mijn verhaal kwijt of oefeningen. Ik heb mijn behandeling als zeer prettig en waardevol ervaren, veel geleerd en gesteund gevoeld. IPractace is zeker een aanrader!"

Waardering: 9.7 | 20 mrt 2020

Meer waarderingen clienten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.