iPractice biedt iedereen:

Postnatale depressie

Auteur : Marielle van der Meer

Laatst geüpdatet: 5 november 2021
De geboorte van een kindje is altijd een indrukwekkende gebeurtenis. In geweldige zin, maar ook in lastige zin. De zwangerschapshormonen gieren door je lichaam. De nachten worden korter. En je bent opeens moeder: een grote verantwoordelijkheid. Soms zijn die veranderingen zo impactvol, dat de komst van een kindje leidt tot een postnatale depressie. Herken jij de kenmerken van een postnatale depressie bij jezelf of je partner? Lees in dit artikel wat een postnatale depressie is én wat je eraan kunt doen.

In dit artikel:

  1. Hoe ontstaat een postnatale depressie?
  2. Symptomen postnatale depressie
  3. Factoren die bijdragen aan ontstaan postnatale depressie
  4. Tips postnatale depressie
  5. Hulp van een professional

iPractice biedt iedereen:

 

Hoe ontstaat een postnatale depressie?

 

Moeder worden is een grote gebeurtenis voor álle vrouwen. Niets is meer zoals het was: je lichaam, je ritme, je verantwoordelijkheden, de mate waarin je regie ervaart over je dag en je leven. Ook een bevalling is vaak een ervaring die grote indruk maakt, zowel psychisch als fysiek. En de hormonale veranderingen in je lijf zorgen voor een achtbaan  aan emoties.

Het is dan ook heel normaal dat je, als je net moeder bent geworden, niet de hele tijd op een roze wolk zit. Er is zelfs een speciale term voor bedacht: de ‘baby blues’. Deze term beschrijft de eerste 10 tot 14 dagen na de geboorte van je kindje, waarin 50-80% van de vrouwen last heeft van overweldigende emoties en verdriet. In veel gevallen herstelt de balans zich langzaam weer, zowel mentaal als fysiek. Je groeit in je nieuwe rol als moeder, en je ervaart steeds meer plezier en zelfvertrouwen in relatie tot je kindje. Soms gebeurt dat niet, en dan slaat de balans door naar angstige en depressieve gevoelens. Het voelt alsof je niet opgewassen bent tegen je nieuwe rol als moeder, en je hebt er weinig vertrouwen in dat dit beter wordt. Heb je deze gevoelens  langer dan twee weken? Dan is er sprake van een postnatale depressie.

 

Wat zijn de symptomen van een postnatale depressie?

  1. Je voelt je somber
  2. Je hebt last van huilbuien
  3. Je hebt nergens zin in en weinig interesseert je nog
  4. Je vindt het moeilijk om plezier aan je baby te beleven, of voelt zelfs afkeer
  5. Je slaapt veel, of helemaal niet
  6. Je voelt je prikkelbaar en agressief
  7. Je concentratievermogen is slecht
  8. Je slaapt extreem veel of juist heel weinig
  9. Je eet veel of juist heel weinig
  10. Je voelt je angstig en kan ineens in paniek raken. Bijvoorbeeld omdat je erg bezorgd bent over je baby
  11. Je voelt je onzeker en niets waard. Je hebt het gevoel geen goede moeder te zijn
  12. Je voelt je leeg van binnen
  13. Je voelt je wanhopig en piekert veel
  14. Je denkt er soms over om jezelf of je baby iets aan te doen

 

Welke factoren zorgen voor een mogelijke postnatale depressie?

Jaarlijks ontwikkelen zo’n 23.000 vrouwen in meer of mindere mate een postnatale depressie. Het is dus zeker niet gek of ongewoon, en je bent ook zeker niet de enige vrouw die depressieve of angstige gevoelens ervaart na het krijgen van een kindje. Of jij veel of weinig kans hebt om een postnatale depressie te krijgen, hangt van een aantal factoren af. De volgende zaken zijn van invloed bij de ontwikkeling van depressieve gevoelens na een bevalling:

Lichamelijke factoren

  • Erfelijkheid
    Sommige mensen hebben meer genetische aanleg voor depressieve gevoelens.
  • Hormonen
    Tijdens en na je bevallingen wisselt je hormoonspiegel sterk. Hierdoor kun je een stemmingsstoornis, zoals een depressie, ontwikkelen na je bevalling.
  • Schildklier
    De hormonale veranderingen in je lichaam, beïnvloeden veel processen in je lichaam: ook die van je schildklier. Raakt je schildklier verstoord, dan kan dat een depressie veroorzaken.
  • Vitaminen
    Een zwangerschap heeft invloed op je vitaminen-mineralenbalans en leidt soms tot een tekort aan vitamine B6,B12, zink en ijzer. Dit heeft invloed op je mentale weerstand.

Psychische factoren

  • Perfectionisme
    Hoge eisen aan jezelf en het moederschap stellen, verhoogt het risico op een postnatale depressie
  • Bevalling
    Een bevalling die zwaar en traumatisch is, vergroot de kans op mentale klachten.
  • Onverwerkt verdriet
    Zijn er grote levensgebeurtenissen die je nog niet goed verwerkt hebt? Dan spelen die vaak op tijdens en na de zwangerschap.
  • Onzekerheid
    Moeder worden is spannend, en het is een taak die je graag goed wil doen. Onzekerheid zit dit vaak in de weg, en leidt tot lastige gevoelens van falen en ontoereikendheid.

Sociale factoren

  • Relatieproblemen
    Een baby verzorgen kost veel energie, zelfs als je het samen doet. Problemen binnen je relatie zorgt voor extra veel druk en spanning.
  • Weinig steun
    Ken je de uitspraak: It takes a village to raise a child? Een kindje grootbrengen, gaat heel veel makkelijker met mensen om je heen die je helpen. Zonder steun van familie en vrienden is de kans op een postnatale depressie groter.
  • Een slechte relatie met je ouders
    Met de komst van een kindje heb je je ouders even hard nodig. Ook geeft het ouderschap aanleiding om te reflecteren op de band die je zelf met je ouders hebt. Is die niet goed? Dan wakkert dat soms vervelende herinneringen en gevoelens aan.
  • Ouders, broers of zussen die veel van je eisen
    Ben je, behalve net moeder, ook mantelzorger? Of werk je samen met je familie, en worden er al snel veel eisen aan je gesteld? Dan maak dat de kans op depressie na de bevalling groter.
  • Leeftijd
    Jonge moeders, vooral tienerzwangerschappen hebben meer kans op het krijgen van een postnatale depressie.
  • Geldproblemen
  • Culturele factoren

 

Wat te doen bij een postnatale depressie: 8 tips

Verdrietige en depressieve gevoelens na een bevalling komen veel voor. Duren die depressieve klachten langer dan twee weken en heb je niet het idee dat het steeds iets beter wordt? Dan heb je kenmerken van een postnatale depressie. Probeer mild voor jezelf te blijven en het jezelf zeker niet kwalijk te nemen dat je je zo voelt. Zo ga je om met depressieve gevoelens als je moeder bent geworden:

  1. Neem je gedachten en gevoelens serieus
    Dat betekent dat je erkent en accepteert dat het niet zo goed met je gaat.
  2. Voel je niet schuldig over wat je voelt en denkt
    Het komt niet doordat jij een slechte moeder bent, maar door de depressie. En die depressie is te behandelen.
  3. Praat met mensen
    Kies mensen uit die je vertrouwt, en deel je gevoelens en zorgen. Dit lucht enorm op.
  4. Laat je helpen
    Vraag of, behalve je partner, ook andere mensen in je omgeving willen helpen bij de verzorging van je kindje. Zo zorg je voor meer tijd en rust voor jezelf
  5. Bespreek het met je huisarts
    Gesprekken met een praktijkondersteuner of psycholoog helpen bij de klachten van een postnatale depressie.

 

Hulp van een professional inschakelen?

Heb jij last van een postnatale depressie? Of herken je de symptomen van een postnatale depressie bij je partner en maak je je zorgen? Maak dan een afspraak met een van onze psychologen. Zij bieden verschillende behandelmethoden die helpen bij de klachten van een depressie na een bevalling.

Heb je vragen over een postnatale depressie en hoe je hiermee moet omgaan? Bel ons dan via +31851308900.

Auteur : Marielle van der Meer

GZ-Psycholoog

“Je bent niet alleen. Veel vrouwen worstelen met somberheid na de bevalling. “

Psychologen gespecialiseerd in depressies

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Milou Groenewoud

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Lotte Hendriks

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Sam Saxton

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Nine Gramberg

Wat cliënten met een depressie zeggen over hun behandeling

"Erg prettige communicatie, ik voelde me direct op mijn gemak. Ik heb de behandeling afgesloten met passende, realistische en praktische tools om alleen verder te kunnen - iets wat ik bij andere behandelaars miste. Erg tevreden."

Waardering: 9.8 | 30 mrt 2021

"Ik ben echt heel tevreden met de hulp. Ik voelde me echt gehoord en begrepen in de problemen die ik had. Ik voelde me vanaf het begin al heel erg comfortabel en veilig. Ik vond het fijn dat ik alles dat ik dacht, voelde of vond, altijd kwijt kon via Wire, wanneer het nodig was."

Waardering: 10 | 9 sep 2021

"Ik ben heel erg tevreden met de behandeling bij ipractice. Dit komt omdat ik meteen werd geholpen en binnen een week een afspraak kreeg. Bij mij werd met een nieuw systeem behandelt dat bestond uit 50% online behandeling en 50% face to face. Nine en Milou waren mijn psychologen. Ze waren heel scherp en snapten meteen waar ik tegen aan liep. Ik heb veel nieuwe inzichten gekregen en veel over mezelf geleerd. Daardoor ben ik nu in staat om zelf aan de slag te gaan. Bedankt hiervoor! Ik zou ipractice 100% aanraden!"

Waardering: 9.8 | 13 nov 2019

Meer waarderingen clienten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.