“Als we ons erg somber voelen, kunnen we de neiging hebben om onszelf af te zonderen. Probeer meer in contact staan met de mensen om je heen, en ervaar hoe waardevol dat is.“

Sam Saxton, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Wat je zelf kan doen bij depressie

Wat kun je zelf doen als je last hebt van een depressie? Je wilt misschien niet meteen in gesprek met een psycholoog, bijvoorbeeld als de klachten nog niet zo groot zijn. Wat kun je dan doen om er toch beter mee om te gaan? 

We zetten 7 tips voor je op een rij, die je helpen om de eerste stap te zetten. Het lijkt misschien lastig om nieuwe dingen te proberen, als je last hebt van somberheidsklachten. Dat begrijpen we, daarom helpen we je graag het rustig aan op te bouwen.

En gefeliciteerd! Door deze pagina te bezoeken heb je de eerste stap eigenlijk al gezet. Door te ontdekken wat je zelf kunt doen bij een depressie beweeg je nu alvast in de juiste richting. 

7 tips bij een depressie

Benieuwd wat je zelf kunt doen als je last hebt van een depressie? We zetten 7 handige tips voor je op een rij:

  1. Upgrade je eetpatroon
  2. Beweeg regelmatig
  3. Elke dag een activiteit
  4. Praat over je gevoelens
  5. Schrijf het op in een stemmingsdagboek
  6. Breng structuur aan
  7. Doe ademhalingsoefeningen
“Als we ons erg somber voelen, kunnen we de neiging hebben om onszelf af te zonderen. Probeer meer in contact staan met de mensen om je heen, en ervaar hoe waardevol dat is.“

Sam Saxton, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

1. Upgrade je eetpatroon

Je bent wat je eet, dus let goed op je maaltijden. Zorg met het ontbijt, de lunch en het diner voor 3 gezonde maaltijden per dag. En gaat dat je iets te snel? Pas de Eetwissel toe van het Voedingscentrum, zodat je in kleine stapjes gezonder kunt eten. 

2. Beweeg regelmatig

Het is heerlijk om te bewegen, ook al is dat nu misschien lastig voor te stellen. Ga even wandelen, fietsen, zwemmen of doe aan yoga. Je bent vrij in de manier waarop je beweegt, als je iedere dag maar even van de bank af komt. 

3. Elke dag een activiteit

Probeer ondanks je somberheid of depressie iedere dag een activiteit te ondernemen of mensen op te zoeken. Spreek met iemand af of ga erop uit, om zelf wat te doen bij depressieve gevoelens. 

4. Praat over je gevoelens

Het is met name de eerste keer misschien lastig, maar praat over je gevoelens. Spreek met je partner, je familie of vrienden over de situatie waar je in zit.

Tip: vind je het lastig om daar met hen over te praten? Of weet je überhaupt niet goed met wie je moet praten? Bij OpenUp kun je dat anoniem en vrijblijvend doen.

5. Schrijf het op in een stemmingsdagboek

Koop een mooi dagboek(je) en schrijf daar iedere dag in op hoe jij je voelt en waar je aan denkt. Het hoeven geen lange verhalen te zijn, al zal je merken dat het je waarschijnlijk steeds een beetje makkelijker af gaat. 

6. Breng structuur aan

Probeer zoveel mogelijk structuur aan te brengen in de dag. Ga op een vaste tijd naar bed en sta ook op een vaste tijd weer op. Doe dat het liefst doordeweeks én in het weekend, zodat je jouw lichaam de kans geeft om er goed aan te wennen. 

7. Doe ademhalingsoefeningen

Merk je dat je onrustig bent? Het kan helpen om af en toe een ademhalings- of ontspanningsoefening te doen. Je krijgt meer rust in je lichaam en in je gedachten, zodat je die beter op een rij kunt zetten. 

 

Zelf doen of liever in gesprek met onze psychologen?

Met onze handige tips over wat je zelf kunt doen leer je beter omgaan met de depressie. Sterker nog, het kan je zelfs helpen om eruit te komen. En merk je dat het daarmee niet lukt? Als jij er klaar voor bent nodigen we je graag uit om contact met ons op te nemen. We gaan graag met je in gesprek over wat je ervaart en hoe we je daarbij kunnen helpen. 

Heb je vragen over wat een depressie is en of je daarmee te maken hebt? Bel ons op telefoonnummer 020 771 79 96, dan staan we je persoonlijk te woord. 

Maak kennis met onze erkende psychologen

Wat vinden onze cliënten?

"Ik ervaarde het vooral als een gezamenlijk proces waarin echt naar me geluisterd werd en me ruimte werd gegeven om echt een goede afweging te kunnen maken."

Anoniem, Aug 2020

“Zeker tevreden, met name de laagdrempeligheid en het op gemak stellen. Bij eerdere verwijzingen kreeg ik - door de lange wachttijd - al snel het gevoel te worden afgehouden en nu had ik dat niet en voelde ik mij serieus genomen”

Anoniem, Sept 2020

"Kundig, efficiënt, doeltreffend"

Anoniem, Sept 2020

Bekijk ook onze beoordelingen op ZorgKaartNederland (9+)

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.