Home > Klachten > Depressie > Winterdepressie

Winterdepressie

Heb ik een winterdepressie?

De dagen worden kouder, het wordt sneller donker en de wintertijd gaat in. Met de komst van de winter lopen meer mensen een risico op depressieve klachten. Deze klachten variëren van mild tot hevig: de winterdepressie. Merk jij ook dat je last hebt van seizoensgebonden klachten? Wees scherp op de symptomen en help jezelf met de volgende tips van onze psychologen. Zo kom je snel over je winterdip heen.

Wat is een winterdepressie?

Je hebt last van depressieve gevoelens in de herfst of winter die in de lente weer verdwijnen? En houdt dit ritme van depressieve episoden tijdens koudere seizoenen minsten twee jaar aan? Dan heb je last van een winterdepressie, ook wel een seizoensdepressie genoemd.

Met de herfst en de winter zijn er bij uitstek omstandigheden waar mensen zich aanzienlijk minder goed door voelen. Weet wel dat je zeker niet de enige bent die hier last van heeft: maar liefst 450.000 mensen in Nederland geven aan last te hebben van depressieve gevoelens als het buiten kouder en donkerder wordt.

 

Hoe ontstaat een winterdepressie?

Bij het ontstaan van een winterdepressie spelen vooral temperatuur, wintertijd en licht een bepalende rol.

  • De wintertijd gaat in
    Door het terugzetten van de klok wordt de dag een uur korter. Hierdoor raakt je biologische ritme ontregeld. Vooral mensen die volgens een strak ritme leven, hebben hier last van.
  • Er is minder daglicht
    Met de ingang van de wintertijd wordt het eerder op de dag licht, maar ook eerder alweer donker. Vooral die donkere uren aan het eind van de dag hebben invloed op je gemoed. Je hersenen maken als het donker wordt namelijk melatonine aan, een hormoon dat je lichaam klaarmaakt om te gaan slapen. Je voelt je dus eerder op de dag al moe en futloos.

 

Voel jij je in de wintertijd ook neerslachtiger? Je bent zeker niet de enige. In de wintertijd zijn de dagen donkerder, we worden minder blootgesteld aan daglicht. Ons lichaam past zich hieraan aan; het heeft invloed op ons dag/nacht ritme, onze slaap en stemming.

 

Wat zijn symptomen van een winterdepressie?

Sommige mensen zijn vatbaarder voor de winterblues dan andere. Waarom, dat is eigenlijk nog niet helemaal duidelijk. Wel lijken avondmensen en vrouwen meer kans te hebben om een winterdepressie te ontwikkelen. Twijfel jij of je een winterdip doormaakt?

Dit zijn de kenmerken van een winterdepressie:

  • Vermoeidheid
  • Somberheid
  • Concentratieproblemen
  • Verminderde energie
  • Meer behoefte aan slaap
  • Lusteloosheid
  • Veranderde eetlust (veel behoefte aan ongezond eten, of juist weinig eetlust)
  • Geen behoefte aan sociale contacten
  • Verminderde interesse en plezier

Herken jij verschillende symptomen van een seizoensdepressie bij jezelf? Probeer dan onderstaande adviezen om de klachten te verminderen.

 

Wat te doen tegen winterdepressie? 3 concrete tips

De volgende concrete adviezen helpen bij depressieve gevoelens en de dip in de koude winters;

  1. Zoek daglicht op
    De voornaamste oorzaak voor het ontstaan van depressieve klachten in de winter, komt door een gebrek aan licht. Zoek daarom, zolang dat mogelijk is, zoveel mogelijk het daglicht op. Fiets naar je werk of naar school, en maak een wandeling tijdens de lunch. Ook lichttherapie helpt. Hierbij zit je 10-15 minuten voor een lamp, die qua felheid overeenkomt met een lekkere zomerse dag. Vaak ervaar je hier al binnen een week positieve effecten van.
  2. Breng structuur aan
    Een vaste dagindeling en regelmaat zijn voor iedereen goed, maar zeker als je gevoelig bent voor een winterdepressie. Sta iedere ochtend op tijd op en neem de tijd voor een lekker en voedzaam ontbijt. Plan voldoende ontspanning tussen je verplichtingen in, en onderdruk de neiging om overdag in bed te gaan liggen en een tukje te doen.
  3. Leef gezond
    Zorg in de herfst- en wintermaanden extra goed voor jezelf. Door gezond te eten. Weinig alcohol te drinken. Door regelmatig leuke dingen te ondernemen én door toch naar de sportschool te fietsen – ook al is het buiten koud. Door regelmatig te blijven bewegen, houd je je lijf en je hoofd in beweging, en dat draagt effectief bij aan minder klachten.

 

 

Meer informatie

Herken je bij jezelf of een dierbare kenmerken van een winterdepressie? Kom meer te weten over wat je kan doen bij een depressief gevoel of hoe je omgaat met een depressieve partner. Of over het verschil tussen een burn-out en een depressie.

publish-icon Gepubliceerd - 2 nov 2021
Je kan bij Nine terecht voor psychische klachten waaronder somberheidsklachten. Nine heeft veel ervaring opgebouwd in de relatie tussen lichamelijke aandoeningen en psychische problematiek. In de behandelingen van depressies maakt Nine gebruikt van methoden zoals CGT, ACT en EMDR.
nine gramberg ipractice psycholoog
GZ-Psycholoog Nine Gramberg

iPractice biedt iedereen:

  • arrow-icon Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • arrow-icon Direct hulp zonder lange wachttijden
  • arrow-icon Vrijblijvend gratis behandeladvies

Psychologen gespecialiseerd in depressie

Lisa-schuur-presenza-psychologist-ipractice

Lisa Schuur-Presenza

Sascha Arema

rosalie-hoorn-psychologist-ipractice

Rosalie Hoorn

Saskia Cox

Liever hulp van een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met een van onze psychologen. Je kunt praten over gevoelens en symptomen. Daarnaast krijg je informatie over een geschikte behandeling die bij jou past.

Maak een afspraak