iPractice biedt iedereen:

Winterdepressie

Auteur : Gijs Coppens

Laatst geüpdatet: 5 november 2021
De dagen worden kouder, het wordt sneller donker en de wintertijd gaat in. Met de komst van de winter, lopen meer mensen een risico op depressieve klachten. Deze klachten variëren van mild tot hevig: de winterdepressie. Merk jij ook dat je last hebt van seizoensgebonden klachten? Wees scherp op de symptomen en help jezelf met de volgende tips van onze psychologen. Zo kom je snel over je winterdip heen.

In dit artikel:

  1. Wat is een winterdepressie
  2. Hoe ontstaat een winterdepressie?
  3. Symptomen winterdepressie
  4. Tips bij een winterdepressie
  5. Hulp van een professional inschakelen

iPractice biedt iedereen:

 

Wat is een winterdepressie?

 

Seizoensgebonden klachten

Ieder seizoen is uniek, en brengt voordelen en nadelen met zich mee. Toch komen er met de herfst en de winter bij uitstek omstandigheden waar mensen zich aanzienlijk minder goed door voelen. Heb jij ook last van depressieve gevoelens in de herfst of winter die in de lente weer verdwijnen? En houdt dit ritme van depressieve episoden tijdens koudere seizoenen minsten twee jaar aan? Dan heb je last van een winterdepressie, ook wel een seizoensdepressie genoemd. Zo’n winterdepressie is ontzettend lastig. Weet wel dat je zeker niet de enige bent die hier last van heeft: maar liefst 450.000 mensen in Nederland geven aan last te hebben van depressieve gevoelens als het buiten kouder en donkerder wordt.

 

Hoe ontstaat een winterdepressie?

Bij het ontstaan van een winterdepressie spelen vooral temperatuur, wintertijd en licht een rol:

  • Het wordt kouder
    Hierdoor ben je minder vaak in beweging, minder vaak buiten en ben je vatbaarder voor lichamelijke kwaaltjes. Je voelt je futloos, voelt meer behoefte aan slaap, maar blijft ondanks die slaap een tekort aan energie ervaren.
  • De wintertijd gaat in
    Door het terugzetten van de klok wordt de dag een uur korter. Hierdoor raakt je biologische ritme ontregeld. Vooral mensen die volgens een strak ritme leven, hebben hier last van.
  • Minder daglicht
    Met de ingang van de wintertijd wordt het eerder op de dag licht, maar ook eerder alweer donker. Vooral die donkere uren aan het eind van de dag hebben invloed op je gemoed. Je hersenen maken als het donker wordt namelijk melatonine aan, een hormoon dat je lichaam klaarmaakt om te gaan slapen. Je voelt je dus eerder op de dag al moe en futloos.

 

Wat zijn symptomen van een winterdepressie?

Sommige mensen zijn vatbaarder voor de winterblues dan andere. Waarom, dat is eigenlijk nog niet helemaal duidelijk. Wel lijken avondmensen en vrouwen meer kans te hebben om een winterdepressie te ontwikkelen. Twijfel jij of je een winterdip doormaakt? Dit zijn de symptomen:

  • Vermoeidheid
  • Somberheid
  • Concentratieproblemen
  • Verminderde energie
  • Meer behoefte aan slaap
  • Lusteloosheid
  • Veranderde eetlust (veel behoefte aan ongezond eten, of juist weinig eetlust)
  • Geen behoefte aan sociale contacten
  • Verminderde interesse en plezier

Herken jij verschillende symptomen van een seizoensdepressie bij jezelf? Probeer dan onderstaande adviezen om de klachten te verminderen.

 

Tips winterdepressie: pak hem aan

  • Licht
    De voornaamste oorzaak voor het ontstaan van depressieve klachten in de winter, komt door een gebrek aan licht. Zoek daarom zolang dat mogelijk is, zoveel mogelijk het daglicht op. Fiets naar je werk of naar school, en maak een wandeling tijdens de lunch. Ook lichttherapie helpt. Hierbij zit je 10-15 minuten voor een lamp, die qua felheid overeenkomt met een lekkere zomerse dag. Vaak ervaar je hier al binnen een week positieve effecten van.
  • Structuur
    Een vaste dagindeling en regelmaat zijn voor iedereen goed, maar zeker als je gevoelig bent voor een winterdepressie. Sta iedere ochtend op tijd op en neem de tijd voor een lekker en voedzaam ontbijt. Plan voldoende ontspanning tussen je verplichtingen in, en onderdruk de neiging om overdag in bed te gaan liggen en een tukje te doen.
  • Leefstijl
    Zorg in de herfst- en wintermaanden extra goed voor jezelf. Door gezond te eten. Weinig alcohol te drinken. Door regelmatig leuke dingen te ondernemen én door toch naar de sportschool te fietsen – ook al is het buiten koud. Door regelmatig te blijven bewegen hou je je lijf en je hoofd in beweging, en dat draagt effectief bij aan minder klachten.

 

Hulp van een professional inschakelen?

Heb jij last van een winterdepressie? Maak dan een afspraak met een van onze psychologen. Zij bieden verschillende behandelmethoden die helpen bij de klachten van een winterdepressie.

Heb je vragen over een winterdepressie en hoe je hiermee moet omgaan? Bel ons dan via 085-1308900.

 

Auteur : Gijs Coppens

GZ-Psycholoog

“Voel jij je in de wintertijd ook neerslachtiger? Je bent zeker niet de enige. In de wintertijd zijn de dagen donkerder, we worden minder blootgesteld aan daglicht. Ons lichaam past zich hieraan aan; het heeft invloed op ons dag/nacht ritme, onze slaap en stemming.“

Psychologen gespecialiseerd in het behandelen van depressies

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Milou Groenewoud

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Lotte Hendriks

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Sam Saxton

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Nine Gramberg

Wat cliënten met een depressie zeggen over hun behandeling

"Ik kwam binnen met klachten waarvan ik niet wist wat de oorzaak was. Ik ben actief gehoplen met het omgaan en bestrijden van deze en andere klachten. En wat heel belangrijk is: ze hebben mij inzicht gegeven over hoe ik deze klachten heb ontwikkeld en hoe ik ze in stand heb gehouden. Mijn dank gaat uit naar Irene Bakker en Keri Mans, niet voor het zorgen waar ik om vroeg, maar voor het zorgen wat ik nodig had!"

Waardering: 10 | 18 mrt 2021

"Bij Camille en Keri werd ik hartelijk ontvangen en zijn we samen in een vooraf vastgestelde aantal sessies aan de slag gegaan. Verschillende inzichten opgedaan en tools meegekregen om met gevoelens van somberheid en de valse overtuiging ‘niet goed genoeg zijn’ om te gaan. Ik heb de neiging om dan te gaan overcompenseren. Gedragsexperimenten doe ik nog dagelijks. Kleine dingetjes lijken nu weer vanzelf te gaan en begin langzaam aan in te zien dat ik goed genoeg ben, welke keuzes ik ook maak."

Waardering: 10 | 27 aug 2021

"Mijn ervaring bij iPractice is enorm goed, ik zou iedereen met vergelijkbare klachten (depressieve gevoelens) aanraden om het traject bij iPractice te volgen. Ik werd geholpen door Sanne en Leon en heb dit als prettig ervaren. Er was een goede klik waardoor ik me heel makkelijk kon openstellen en over mijn gevoelens kon praten. De therapie heeft mij veel belangrijke inzichten gegeven waardoor het doel van de behandeling, weer kunnen genieten van het leven, al relatief snel werd behaald. Uiteindelijk heeft de behandeling mij nog veel meer gebracht. Ik heb nog nooit zoveel zelfvertrouwen gehad en mezelf zo geaccepteerd. De combinatie van gesprekken in het echt en online via de Wire app is ook heel prettig. In de twee weken tussen de gesprekken kon ik de app gebruiken om gedachten op te schrijven, wat heel prettig is. Daarbij hielp Leon online goed met het begeleiden van een aantal zaken waar ik thuis aan werkte. Ik ben Sanne en Leon echt heel dankbaar voor de hulp!"

Waardering: 10 | 21 okt 2021

Meer waarderingen depressie cliënten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.