Home > Klachten > Eenzaamheid > Eenzaam in relatie

Eenzaam in relatie

085-1308900

Je hebt een relatie, maar toch voel je je wel eens eenzaam ondanks dat je niet fysiek alleen bent. Je voelt je bijvoorbeeld niet begrepen door je partner, of je hebt het gevoel dat je partner niet voldoende aandacht voor je heeft. Een gevoel van eenzaamheid komt vaker voor en is normaal. Maar langdurige eenzaamheid kan gevolgen hebben op je mentale welzijn. Als je je een lange tijd alleen voelt in je relatie is het belangrijk om hier iets aan te doen. Na het lezen van het artikel begrijp je hoe eenzaamheid in een relatie ontstaat en heb je handvatten om je minder eenzaam te voelen.

 

Wat zijn de oorzaken van eenzaamheid in een relatie?

Iedere relatie is anders, daarom kan eenzaamheid verschillende oorzaken hebben.

Te hoge verwachtingen van je partner

Iedereen heeft verschillende verwachtingen en behoeften in relaties. Als jouw verwachtingen van je partner heel hoog zijn, kan er een mismatch ontstaan tussen wat je wilt en wat je krijgt van je partner. Hoge verwachtingen kunnen bijvoorbeeld komen door de ideaalbeelden van relaties die in films of social media getoond worden. Hoe graag je het ook zou willen, één persoon kan niet aan al jouw verwachtingen en behoeften voldoen op seksueel, vriendschappelijk, intellectueel en romantisch gebied.

Hoe jullie met elkaar communiceren

Helaas kan je partner jouw gedachten niet lezen. Goede communicatie is daarom heel belangrijk in een relatie. Maar uitleggen hoe je je voelt en wat je van elkaar nodig hebt, is soms lastig. Als je elkaar niet begrijpt, en het gevoel hebt dat jullie langs elkaar heen praten, kun je je erg alleen voelen in jouw wensen en behoeften.

Je eigen mindset

Je eigen mindset speelt ook een grote rol in het gevoel van eenzaamheid. Als je bijvoorbeeld gelooft dat mensen niet bij je willen zijn en je weinig zelfcompassie hebt, is de kans groot dat je op zoek gaat naar een partner voor validatie in plaats van voor verbinding. Daarnaast kan een negatief zelfbeeld ertoe leiden dat je bijvoorbeeld negatief reageert op complimenten. Je partner zal dan stoppen met complimenten geven, wat je negatieve zelfbeeld bevestigt. Zo voel je je steeds meer alleen in je relatie.

Ingrijpende levensgebeurtenissen

Een ingrijpende levensgebeurtenis die de rollen verandert binnen je relatie kan ook een oorzaak zijn van eenzaamheid. Een voorbeeld hiervan is onevenredige rouw, waarbij een van de partners niet hetzelfde verdriet ervaart als de ander. Een ander voorbeeld is een promotie op het werk waardoor een van de partners niet meer de huishoudelijke rol op zich kan opnemen. In beide gevallen vindt een rolverandering plaats wat kan leiden tot onbegrip en een gevoel van eenzaamheid.

Partner met een psychische stoornis

Als je partner een psychische stoornis heeft, zoals een depressie of een angststoornis, kan het moeilijk zijn om elkaar te begrijpen. Je wilt hem of haar helpen, maar weet niet goed hoe. Andersom kan het ook lastig zijn. Als je zelf met een stoornis kampt, zoals autisme of dementie, kun je je ook heel eenzaam voelen.

 

Wat te doen tegen eenzaamheid in een relatie?

Hier volgen tips tegen eenzaamheid in een relatie.

Praat erover met je partner

Plan een moment in om met elkaar te praten over je gevoel van eenzaamheid. Vertel hoe jij je voelt, zonder de ander de schuld te geven. Bijvoorbeeld: “Wanneer jij ‘s ochtends bij het wakker worden direct je mobiel pakt, in plaats van mij een knuffel geeft, voel ik me alleen.” Vermijd in je gesprek woorden als “altijd” en “nooit”. Stel ook open vragen aan je partner. Luister met volle aandacht zonder al te bedenken wat je volgende vraag gaat zijn. Maak je geen zorgen als jullie niet meteen tot een oplossing komen. Met elkaar praten is vaak al een eerste stap in de goede richting.

Zelfreflectie

Om te vertellen aan je partner waar je behoefte aan hebt, is het belangrijk dat je jezelf goed begrijpt. Ga bij jezelf na wat jouw behoeften en verwachtingen zijn van je relatie en bedenk waar deze vandaan komen. Zelfreflectie helpt hierbij, maar hoe doe je dat precies? Hier volgt een voorbeeld van een zelfreflectie oefening:

Op het moment dat er een vervelende situatie ontstaat tussen jou en je partner, interpreteer je deze situatie (gedachten) en reageer je met een bepaalde emotie. Je wordt bijvoorbeeld heel boos omdat je partner tijdens het avondeten niet naar je luistert en liever op zijn telefoon kijkt. Na zo’n situatie kun je zelfreflectie toepassen. Stel jezelf de vraag wat de trigger was van je boosheid en waarom je het gedrag van je partner zo vervelend vond. Dit schrijf je op in een notitieboekje. Op die manier kun je leren van situaties en deze kennis toepassen in toekomstige situaties.

Onderhoud contacten buiten je relatie

Jouw partner is geen superheld die aan al jouw behoeften en verwachtingen kan voldoen. Voor bepaalde behoeften kun je ook terecht bij mensen buiten je relatie, zoals bij familie of vrienden. Als je partner bijvoorbeeld een periode heel druk is op werk en daardoor weinig aandacht heeft voor jou, kun je met vrienden delen hoe je je voelt en wat je meemaakt. Je zult merken dat je je daardoor minder alleen voelt.

 

Hulp

Je hebt een relatie maar toch voel je je soms eenzaam. Hierin ben je niet alleen en dit gevoel van eenzaamheid in de relatie ervaren is normaal. Weet dat de onderliggende redenen per relatie verschillen. Je hebt bijvoorbeeld te hoge verwachten van je partner, of jullie vinden het moeilijk om goed met elkaar te communiceren.

Zelfreflectie kan helpen om inzicht te krijgen in jouw gedrag binnen je relatie en jouw verwachtingen van je partner. Als je weet waarom je je eenzaam voelt, kun je er ook iets aan doen.

Vind je zelfreflectie lastig? Praat dan eens met een van onze psychologen. Wij helpen je meer inzicht te krijgen in je eigen gedrag.

  • phone-icon

    Bel vrijblijvend 085-1308900 en krijg gelijk een psycholoog aan de lijn. Zo kun jij voelen of er een klik is en of je je op je gemak voelt. Of neem online contact op voor vrijblijvend persoonlijk advies. 

  • arrow-icon

    Let op: de kosten van de behandeling van eenzaamheid wordt niet vergoed door zorgverzekeraars. Zie ook kosten psycholoog. Wanneer er onderliggende oorzaken volgens de DSM-5 worden vastgesteld, wordt de behandeling mogelijk wel vergoed. We kijken graag met je mee naar de mogelijkheden. We wijzen je ook op de mogelijkheden die OpenUp biedt om je te helpen bij gevoelens van eenzaamheid.

publish-icon Gepubliceerd - 10 mrt 2022
Alleen zijn en je alleen voelen zijn twee verschillende dingen, want ook in een relatie kun je eenzaam zijn; je voelt je onbegrepen of ongezien, niet gesteund of mist emotionele verbondenheid.
irene bakker ipractice psycholoog
GZ-psycholoog Irene Bakker

iPractice biedt iedereen:

  • arrow-icon Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • arrow-icon Direct hulp zonder lange wachttijden
  • arrow-icon Vrijblijvend gratis behandeladvies
085-1308900

Psychologen gespecialiseerd in eenzaamheid

Hugo van Engelsdorp

Fatima Noorzai

kim-walma-psycholoog-ipractice

Kim Walma

julia_starreveld_psychologist_ipractice

Julia Starreveld