iPractice biedt iedereen:

Voel jij je eenzaam in je relatie? Je bent niet alleen.

Auteur : Muriël van Oers

Gecontroleerd door psycholoog : Irene Bakker

Je hebt een relatie, maar toch voel je je wel eens eenzaam ondanks dat je niet fysiek alleen bent. Je voelt je bijvoorbeeld niet begrepen door je partner, of je hebt het gevoel dat je partner niet voldoende aandacht voor je heeft. Veel mensen hebben hier last van, vooral in de huidige pandemie waarin je meer op elkaar aangewezen bent. Een gevoel van eenzaamheid komt vaker voor en is normaal. Maar langdurige eenzaamheid kan gevolgen hebben op je mentale welzijn. Als je je een lange tijd alleen voelt in je relatie is het belangrijk om hier iets aan te doen. In dit artikel lees je meer over eenzaamheid in een relatie en krijg je tips om je minder eenzaam te voelen.

In dit artikel:

iPractice biedt iedereen:

 

Wat zijn de oorzaken van eenzaamheid in een relatie?

Iedere relatie is anders, daarom kan eenzaamheid verschillende oorzaken hebben.

Te hoge verwachtingen van je partner

Iedereen heeft verschillende verwachtingen en behoeften in relaties. Als jouw verwachtingen van je partner heel hoog zijn, kan er een mismatch ontstaan tussen wat je wilt en wat je krijgt van je partner. Hoge verwachtingen kunnen bijvoorbeeld komen door de ideaalbeelden van relaties die in films of social media getoond worden. Hoe graag je het ook zou willen, één persoon kan niet aan al jouw verwachtingen en behoeften voldoen op seksueel, vriendschappelijk, intellectueel en romantisch gebied.

Hoe jullie met elkaar communiceren

Helaas kan je partner jouw gedachten niet lezen. Goede communicatie is daarom heel belangrijk in een relatie. Maar uitleggen hoe je je voelt en wat je van elkaar nodig hebt, is soms lastig. Als je elkaar niet begrijpt, en het gevoel hebt dat jullie langs elkaar heen praten, kun je je erg alleen voelen in jouw wensen en behoeften.

Je eigen mindset

Je eigen mindset speelt ook een grote rol in het gevoel van eenzaamheid. Als je bijvoorbeeld gelooft dat mensen niet bij je willen zijn en je weinig zelfcompassie hebt, is de kans groot dat je op zoek gaat naar een partner voor validatie in plaats van voor verbinding. Daarnaast kan een negatief zelfbeeld ertoe leiden dat je bijvoorbeeld negatief reageert op complimenten. Je partner zal dan stoppen met complimenten geven, wat je negatieve zelfbeeld bevestigt. Zo voel je je steeds meer alleen in je relatie.

Ingrijpende levensgebeurtenissen

Een ingrijpende levensgebeurtenis die de rollen verandert binnen je relatie kan ook een oorzaak zijn van eenzaamheid. Een voorbeeld hiervan is onevenredige rouw, waarbij een van de partners niet hetzelfde verdriet ervaart als de ander. Een ander voorbeeld is een promotie op het werk waardoor een van de partners niet meer de huishoudelijke rol op zich kan opnemen. In beide gevallen vindt een rolverandering plaats wat kan leiden tot onbegrip en een gevoel van eenzaamheid.

Partner met een psychische stoornis

Als je partner een psychische stoornis heeft, zoals een depressie of een angststoornis, kan het moeilijk zijn om elkaar te begrijpen. Je wilt hem of haar helpen, maar weet niet goed hoe. Andersom kan het ook lastig zijn. Als je zelf met een stoornis kampt, zoals autisme of dementie, kun je je ook heel eenzaam voelen.

 

Wat te doen tegen eenzaamheid in een relatie?

Hier volgen tips tegen eenzaamheid in een relatie.

Praat erover met je partner

Plan een moment in om met elkaar te praten over je gevoel van eenzaamheid. Vertel hoe jij je voelt, zonder de ander de schuld te geven. Bijvoorbeeld: “Wanneer jij ‘s ochtends bij het wakker worden direct je mobiel pakt, in plaats van mij een knuffel geeft, voel ik me alleen.” Vermijd in je gesprek woorden als “altijd” en “nooit”. Stel ook open vragen aan je partner. Luister met volle aandacht zonder al te bedenken wat je volgende vraag gaat zijn. Maak je geen zorgen als jullie niet meteen tot een oplossing komen. Met elkaar praten is vaak al een eerste stap in de goede richting.

Zelfreflectie

Om te vertellen aan je partner waar je behoefte aan hebt, is het belangrijk dat je jezelf goed begrijpt. Ga bij jezelf na wat jouw behoeften en verwachtingen zijn van je relatie en bedenk waar deze vandaan komen. Zelfreflectie helpt hierbij, maar hoe doe je dat precies? Hier volgt een voorbeeld van een zelfreflectie oefening:

Op het moment dat er een vervelende situatie ontstaat tussen jou en je partner, interpreteer je deze situatie (gedachten) en reageer je met een bepaalde emotie. Je wordt bijvoorbeeld heel boos omdat je partner tijdens het avondeten niet naar je luistert en liever op zijn telefoon kijkt. Na zo’n situatie kun je zelfreflectie toepassen. Stel jezelf de vraag wat de trigger was van je boosheid en waarom je het gedrag van je partner zo vervelend vond. Dit schrijf je op in een notitieboekje. Op die manier kun je leren van situaties en deze kennis toepassen in toekomstige situaties.

Vind je zelfreflectie lastig? Praat dan eens met een van onze psychologen. Wij helpen je meer inzicht te krijgen in je eigen gedrag. Bel 085-130 8900 en krijg gelijk een psycholoog aan de lijn.

Onderhoud contacten buiten je relatie

Jouw partner is geen superheld die aan al jouw behoeften en verwachtingen kan voldoen. Voor bepaalde behoeften kun je ook terecht bij mensen buiten je relatie, zoals bij familie of vrienden. Als je partner bijvoorbeeld een periode heel druk is op werk en daardoor weinig aandacht heeft voor jou, kun je met vrienden delen hoe je je voelt en wat je meemaakt. Je zult merken dat je je daardoor minder alleen voelt.

 

Conclusie

Je hebt een relatie maar toch voel je je soms eenzaam. Hierin ben je niet alleen. Een gevoel van eenzaamheid in de relatie ervaren is normaal. De oorzaken hiervan zijn verschillend per relatie. Je hebt bijvoorbeeld te hoge verwachten van je partner, of jullie vinden het moeilijk om goed met elkaar te communiceren. Daarnaast speelt je eigen mindset een grote rol. Zelfreflectie kan helpen om inzicht te krijgen in jouw gedrag binnen je relatie en jouw verwachtingen van je partner. Als je weet waarom je je eenzaam voelt, kun je er ook iets aan doen.

GZ-psycholoog : Irene Bakker

“Alleen zijn en je alleen voelen zijn twee verschillende dingen, want ook in een relatie kun je eenzaam zijn; je voelt je onbegrepen of ongezien, niet gesteund of mist emotionele verbondenheid.“

Psychologen ervaren in het thema eenzaamheid

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mette Bosma

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Simone das Dores

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Bryan Opdam

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Annemarie de Boer

Wat clienten over eenzaamheid behandelingen zeggen bij iPractice

"De behandeling bestond uit een meer diepgravend persoonlijk deel en een meer praktisch online deel. Vooral aan het eerste heb ik veel gehad. De betrokken psychologen waren betrokken en prettig om mee van gedachten te wisselen."

Waardering: 9.0 | 13 dec 2021

"Het begint al bij de huisarts...die heeft door echt te luisteren i-Practice geadviseerd. En honestly, sceptisch en anti-psycholoog...dit is echt het beste voor mij geweest! De aanpak van dit team, het online dagboek, het in het hier en nu en in de toekomst denken...Ik heb mijn eigen weg bewandeld, mijn eigen reis gemaakt, maar ik heb me heel veilig gevoeld dat er twee toppers langs de kant meeliepen. En mij steunden in mijn reis, en waar ik even richting de "zachte berm" ging, pakten deze dames mijn hand om me weer op het pad te krijgen....dank jullie wel!"

Waardering: 10 | 28 mei 2022

"De begeleiding is erg professioneel, persoonlijk en vriendelijk. Er hangt een ontspannen sfeer en dat straalt iPractice ook af op hun cliënten. Je wordt goed begeleid door het proces en er wordt op alle vlakken rekening gehouden met jou, je agenda en je wensen. Ook de online behandelaar is erg goed en kundig. Deze helpt doordeweeks ook met het houden van gesprekjes (kort of lang), het aanbieden van tools en het inchecken of alles goed gaat. Zelf ben ik niet zo van de berichten over en weer sturen, dus er werd meteen aangeboden om anders 1 keer per week (of twee weken) een korte videocall te houden. Een fijne zorgaanbieder en een volledig heldere, professionele en vriendelijke behandeling. Een ontzettende aanrader."

Waardering: 10 | 10 mrt 2022

Bekijk meer waardering cliënten met eenzaamheid - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.