“Tijdens sommige periodes van ons leven hebben we gewoon nergens zin in. Wees niet te streng voor jezelf, want het is al moeilijk genoeg!“

Sam Saxton, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996

Omgaan met eenzaamheid

Met een aantal praktische tips kun je beter omgaan met eenzaamheid. Je leert anders om te gaan met je gevoelens, zodat die minder negatieve impact hebben op jouw dagelijks leven.

Het kan bijvoorbeeld al helpen om erover te praten of eerst een lijstje te maken met contacten die je weer eens kunt bellen. Door klein te beginnen ervaar je zelf wat er werkt om de eenzaamheid te doorbreken en tegen te gaan. 

In dit artikel

  • 5 manieren om beter om te gaan met eenzaamheid
  • Praktische tips tegen eenzaamheid: dit kun je zelf doen
  • Hulp bij eenzaamheid

5 manieren om beter om te gaan met eenzaamheid

  1. Je voelt je eenzaam, maar bént het niet
    Je vóelt je eenzaam. Er staat niet ‘je bent eenzaam’. Je bent dat namelijk niet, maar ervaart dat zo. Het is belangrijk om het gevoel los te zien van hoe de situatie feitelijk is. Als je genoeg sociale contacten hebt en je dat toch niet zo ervaart voel jij je eenzaam. Besef je dat het een gevoel is, waar je aan kunt werken.
  2. Je kunt gevoelens beïnvloeden
    Gevoelens kun je beïnvloeden door je gedrag te veranderen. Pieker je over eenzaamheid, probeer deze gedachten dan te herkennen en labelen als piekergedachten. Wanneer je merkt dat je mee wordt genomen door piekergedachten over de eenzaamheid, probeer jezelf dan af te leiden of helpende gedachten te bedenken Daarnaast kun je  jouw aandacht richten op iets anders. Lees bijvoorbeeld een interessant boek, kijk een serie die je graag wilt zien of ruim de kledingkast op. 
  3. Zoek naar zelfcompassie
    Afleiding alleen is niet voldoende als je beter wilt omgaan met eenzaamheid. Zoek naar zelfcompassie om beter met je gevoelens om te gaan. Erken dat je niet perfect bent en kijk tegelijkertijd naar wat je wél goed doet. Zelfs als je regelmatig fouten maakt kun je daarnaast trots zijn op wat je wel voor elkaar krijgt. 
  4. Zet kleine stapjes
    Het gevoel van eenzaamheid doorbreken lukt niet in één keer. Dat is niet erg, je kunt kleine stapjes vooruit zetten. Nodig eens iemand uit op de koffie of bel iemand op. Misschien vind je dat nu nog eng, maar probeer het te doen en vier daarna dat je een nieuwe stap hebt gezet.
  5. Ga meer geven
    Zorg dat je meer geeft en deelt. Het is de beste manier om anderen om je heen te verzamelen. Het helpt je eerst om beter om te gaan met de eenzaamheid. Daarna zal je merken dat anderen er ook voor jou zullen zijn. 
“Tijdens sommige periodes van ons leven hebben we gewoon nergens zin in. Wees niet te streng voor jezelf, want het is al moeilijk genoeg!“

Sam Saxton, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996

Praktische tips tegen eenzaamheid: dit kun je zelf doen

  • Maak een lijstje met contacten
    Verzamel contacten die je al een tijdje niet gesproken hebt. Maak een shortlist van anderen met wie je binnenkort weer eens contact opneemt.  
  • Vraag naar de ander
    Vraag de ander hoe het gaat. Bespreek daarna pas wat jou heeft beziggehouden. 
  • Schrijf je gedachten op
    Schrijf op waar je aan denkt en welke gevoelens van eenzaamheid je ervaart. 
  • Bied anderen je hulp aan
    Bied buren, vrienden en anderen in je omgeving hulp aan: je kunt oppassen op de kinderen of helpen in het huishouden. 
  • Durf zelf om hulp te vragen
    Durf andersom ook zelf om hulp te vragen. Geef aan waar je wat extra handjes bij kunt gebruiken.
  • Oefen met smalltalk
    Probeer met anderen die je vertrouwt te praten over koetjes en kalfjes, zodat je smalltalk beter onder de knie krijgt. 

Hulp bij eenzaamheid

Blijven je gevoelens rondom eenzaamheid aanhouden, doe je er goed aan professionele hulp te zoeken. Je gaat 1-op-1 in gesprek met een psycholoog en werkt door middel van gedragstherapie aan je gevoel van eenzaamheid. Vooral cognitieve gedragstherapie of acceptance and commitment therapy helpt. 

Heb je vragen over het omgaan met eenzaamheid, of hoe professionele hulp er uit ziet? Bel ons eens, dan staan we je persoonlijk te woord.

Maak kennis met onze erkende psychologen

Wat vinden onze cliënten?

"Ik ervaarde het vooral als een gezamenlijk proces waarin echt naar me geluisterd werd en me ruimte werd gegeven om echt een goede afweging te kunnen maken."

Anoniem, Aug 2020

“Zeker tevreden, met name de laagdrempeligheid en het op gemak stellen. Bij eerdere verwijzingen kreeg ik - door de lange wachttijd - al snel het gevoel te worden afgehouden en nu had ik dat niet en voelde ik mij serieus genomen”

Anoniem, Sept 2020

"Kundig, efficiënt, doeltreffend"

Anoniem, Sept 2020

Bekijk ook onze beoordelingen op ZorgKaartNederland (9+)

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.