Home > Klachten > Eenzaamheid > Omgaan met eenzaamheid

Omgaan met eenzaamheid

Je eenzaam voelen is rot. En daar wil je vanaf. De volgende praktische tips kunnen je helpen beter om te gaan met eenzaamheid. Je leert anders om te gaan met je gevoelens, zodat die minder negatieve impact hebben op jouw dagelijks leven.

Beter omgaan met eenzaamheid

Bij eenzaamheid kan het je helpen om te onderzoeken wat de gevoelens van eenzaamheid geven. Dit kan zijn het verlies van een dierbare, veranderingen in je sociale omgeving, of zelfs een gebrek aan verbinding met jezelf.

Blijf je bedenken dat je eenzaam voelen een gevoel is. En dat je daar iets aan kunt doen door de omstandigheden of je kijk erop te veranderen. De volgende vragen kunnen hierbij helpen;

  1. Hoe kan ik negatieve gedachten over eenzaamheid veranderen naar positieve gedachten?
  2. Wat zijn mijn sterke punten? Hoe kan ik deze inzetten om nieuwe sociale connecties te maken?
  3. Wat zijn de voordelen van de momenten dat ik alleen ben en hoe kan ik hiervan genieten?
  4. Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen vergroten en mijn angsten over het maken van nieuwe connecties verminderen?
  5. Wie kan ik om hulp vragen?

 

Wat te doen tegen eenzaamheid: dit kun je zelf doen

De volgende adviezen kunnen je helpen bij eenzame gevoelens;

  1. Maak een lijstje met contacten
    Verzamel contacten die je al een tijdje niet gesproken hebt. Maak een shortlist van anderen met wie je binnenkort weer eens contact opneemt.
  2. Nodig eens iemand uit op de koffie
    Misschien vind je dat nu nog eng, maar probeer het te doen en vier daarna dat je een nieuwe stap hebt gezet.
  3. Vraag naar de ander
    Vraag de ander hoe het gaat. Bespreek daarna pas wat jou heeft beziggehouden. 
  4. Schrijf je gedachten op / houd een dagboek bij
    Het bijhouden van een dagboek kan helpen om je gevoelens en gedachten te uiten en te verwerken. Dit kan helpen om meer inzicht te krijgen in je gevoelens van eenzaamheid en hoe je hiermee om kunt gaan.
  5. Bied anderen je hulp aan
    Bied buren, vrienden en anderen in je omgeving hulp aan: je kunt oppassen op de kinderen of helpen in het huishouden. 
  6. Durf zelf om hulp te vragen
    Durf andersom ook zelf om hulp te vragen. Geef aan waar je wat extra handjes bij kunt gebruiken.
  7. Oefen met smalltalk
    Probeer met anderen die je vertrouwt te praten over koetjes en kalfjes, zodat je smalltalk beter onder de knie krijgt. 
  8. Zoek naar zelfcompassie
    Afleiding alleen is niet voldoende. Zoek naar zelfcompassie om beter met je gevoelens om te gaan. Erken dat je niet perfect bent en kijk tegelijkertijd naar wat je wél goed doet. Zelfs als je regelmatig fouten maakt, mag je daarnaast trots zijn op wat je wel voor elkaar krijgt. 
  9. Doe vrijwilligerswerk
    Via vrijwilligerswerk ontmoet je gemakkelijk andere mensen, maak je deel uit van een groep en doe je een nieuwe ervaring op. Het kan je ook helpen met meer betekenis te vinden in je leven, wat meer geluk en levenstevredenheid kan brengen en een dieper gevoel van dankbaarheid.
  10. Adopteer een huisdier
    Het adopteren van een huisdier bevordert kameraadschap. Het brengt je ook in contact met andere mensen – een schattige hond aan de lijn trekt vaak mensen aan! Bovendien biedt een huisdier onvoorwaardelijke liefde.
  11. Denk aan je gezondheid
    Zelfzorg is altijd een goed idee, maar met name als je je eenzaam voelt. Eet gezond, doe aan sport, neem een massage en slaap voldoende.
  12. Zet kleine stapjes
    Het gevoel van eenzaamheid doorbreken lukt niet in één keer. Dat is niet erg. Je kunt kleine stapjes vooruit zetten.

 

Hulp bij eenzaamheid

Blijven je gevoelens rondom eenzaamheid aanhouden? Professionele hulp zoeken helpt. Te lang met gevoelens van eenzaamheid rondlopen kan negatieve gevolgen hebben voor jouw mentale en lichamelijk gezondheid.

  • phone-icon

    Heb je vragen over hoe professionele hulp er uit ziet?  Of twijfel je over wanneer je naar de psycholoog gaat? Bel vrijblijvend 085-1308900. We staan je persoonlijk te woord in een 1-op-1 in gesprek met een van onze psychologen.

  • help-icon

    Bij iPractice werk je met 2 psychologen (Blended Care). Je praat dagelijks met een online psycholoog en wekelijks heb je een spreekkamer sessie op een van de locaties van iPractice.

  • medical-icon

    Cognitieve gedragstherapie of acceptance and commitment therapy zijn behandelingen die helpen bij eenzaamheid.

  • arrow-icon

    Let op: de kosten van de behandeling van eenzaamheid wordt niet vergoed door zorgverzekeraars. Zie ook kosten psycholoog. Wanneer er onderliggende oorzaken volgens de DSM-5 worden vastgesteld, wordt de behandeling mogelijk wel vergoed. We kijken graag met je mee naar de mogelijkheden. We wijzen je ook op de mogelijkheden die OpenUp biedt om je te helpen bij gevoelens van eenzaamheid.

publish-icon Gepubliceerd - 19 apr 2021
Het delen van je eenzame gevoelens kan voor verbinding zorgen.
simone das dores ipractice psycholoog
Klinische Psycholoog Simone das Dores

iPractice biedt iedereen:

  • arrow-icon Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • arrow-icon Direct hulp zonder lange wachttijden
  • arrow-icon Vrijblijvend gratis behandeladvies

Psychologen gespecialiseerd in eenzaamheid

psychologist-rosca-van-der-bom-ipractice

Fleur van Dijk

Miko Volman

ipractice_psycholoog_dilek_eraslan

Dilek Eraslan

kim-walma-psycholoog-ipractice

Kim Walma