iPractice biedt iedereen:

Soorten eenzaamheid

Auteur : Ilse Breget

Gecontroleerd door psycholoog : Simone das Dores

Als je eenzaamheid ervaart, voel je je onvoldoende verbonden met je omgeving. Je mist waardevol contact met anderen. We maken allemaal wel eens eenzaamheid door. Wat je precies voelt en hoe erg, verschilt per persoon. Toch is er een onderscheid te maken tussen soorten eenzaamheid. In dit artikel beschrijven wij de drie meest genoemde soorten.

In dit artikel

iPractice biedt iedereen:

Welke soorten eenzaamheid zijn er?

Er zijn tientallen verschillende soorten eenzaamheid te bedenken. Ieder met net weer een andere nuance. Om het overzicht te bewaren focussen wij ons in dit artikel een veel gebruikt onderscheid: emotionele, sociale en existentiële eenzaamheid.

 

Emotionele eenzaamheid

Je mist een intense emotionele verbinding met een ander, vaak een levenspartner. Bij emotionele eenzaamheid ervaar je gevoelens van verdriet en leegte doordat je geen partner of hele goede vriend hebt of doordat je de verbinding met degenen die het dichtst bij je staan verliest. Dit ontbreken van een waardevolle verbinding  kan langer bestaand zijn, of zijn ontstaan na het verlies van zo’n betekenisvolle ander of een crisis/vertrouwensbreuk in die relatie. 

Een intense emotionele verbinding met een ander ontstaat als je persoonlijke en intieme momenten en gedachten met elkaar deelt. Zonder deze verbinding kan je emotionele eenzaamheid ervaren, zelfs als je een grote groep vrienden hebt.

 

Sociale eenzaamheid

Bij sociale eenzaamheid mis je een sociale band met mensen waarmee je je identificeert. Je voelt je niet prettig omdat het je ontbreekt aan vrienden, deze niet beschikbaar zijn of je jezelf als anders dan de anderen ervaart.

Je kan een intieme, emotionele band met je partner hebben en alsnog sociale eenzaamheid ervaren. Bijvoorbeeld als je niemand hebt om mee af te spreken en iets leuks te doen. Je hebt het gevoel er niet bij te horen.

 

Existentiële eenzaamheid

Existentiële eenzaamheid gaat over zingeving. Je voelt je verloren, je mist het gevoel van bestemming. Bij existentiële eenzaamheid ervaar je gebrek aan houvast en ben je op zoek naar de betekenis van het leven, of jouw rol daarin. 

Je kan een intense emotionele band hebben met een partner of goede vriend, een fijn sociaal netwerk met vrienden, en je alsnog alleen in de wereld voelen. Dat is existentiële eenzaamheid.

 

Hoe ga je om met eenzaamheid?

Er zijn een aantal tips hoe je beter om leert gaan met eenzaamheid. Enerzijds bestaat dit uit onderdelen waar je binnenin jezelf aan werkt, anderzijds uit veranderingen die je aanbrengt in je sociale leven en in je gedrag. Lees hier de tips van onze psychologen

Lang blijven rondlopen met een gevoel van eenzaamheid heeft negatieve gevolgen voor je leven. Zoek professionele hulp. Bel nu vrijblijvend 085-1308900. Je krijgt dan een van onze psychologen aan de lijn. Samen bekijken jullie de mogelijkheden van behandeling.

Klinisch Psycholoog : Simone das Dores

“.“

Psychologen ervaren in het thema eenzaamheid

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Bryan Opdam

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Annemarie de Boer

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mette Bosma

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Jules Houben

Wat clienten over eenzaamheid behandelingen zeggen bij iPractice

"Het begint al bij de huisarts...die heeft door echt te luisteren i-Practice geadviseerd. En honestly, sceptisch en anti-psycholoog...dit is echt het beste voor mij geweest! De aanpak van dit team, het online dagboek, het in het hier en nu en in de toekomst denken...Ik heb mijn eigen weg bewandeld, mijn eigen reis gemaakt, maar ik heb me heel veilig gevoeld dat er twee toppers langs de kant meeliepen. En mij steunden in mijn reis, en waar ik even richting de "zachte berm" ging, pakten deze dames mijn hand om me weer op het pad te krijgen....dank jullie wel!"

Waardering: 10 | 28 mei 2022

"Het heeft precies opgeleverd wat het doel was. Ondanks dat het op dat moment als zeer kleine aanpassing waren in mijn denken, is het achteraf levens veranderend gebleken."

Waardering: 10 | 6 mrt 2022

"Ik heb heel erg veel gehad aan de sessie bij Ipractice. De spanning waar ik mee kampte, kan ik veel beter plaatsen en kan er veel beter mee omgaan. Daarnaast is de sociale angst die ik ervaar steeds minder."

Waardering: 9.2 | 10 dec 2021

Bekijk meer waardering cliënten met eenzaamheid - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.