iPractice biedt iedereen:

Onzekerheid relatie

Auteur : Ilse Breget

Gecontroleerd door psycholoog : Mariëlle van der Meer

Onzekerheid in een relatie is een onprettige ervaring. Je wilt aan je onzekerheid werken maar voelt je ook machteloos. Dit artikel helpt je verder met te achter halen waar die onzekerheid vandaan komt en en hoe je met de onzekerheid binnen jouw relatie omgaat.

In dit artikel 

  1. Waarom ben ik onzeker in mijn relatie?
  2. Waar komt onzekerheid in een relatie vandaan?
  3. Omgaan met onzekerheid in mijn relatie
  4. Ik zoek hulp

 

iPractice biedt iedereen:

 

Waarom ben ik onzeker in mijn relatie?

Onzekerheid is een vorm van angst. Je bent bang dat je niet goed genoeg bent voor de ander. Dat je bijvoorbeeld niet slim genoeg bent, of de ander je toch niet zo aantrekkelijk vindt. Je voelt angst om te worden afgewezen, of angst om alleen te zijn.

Die angsten maken je onzeker. Tegenstrijdig genoeg heeft die onzekerheid geen positief effect op jullie liefde. Vaak is het op termijn schadelijk voor je relatie. 

 

Oorzaken van onzekerheid in een relatie

De angstige, onzekere gevoelens komen uit jezelf en uit ervaringen die je hebt opgedaan.

  • Onzekerheid in jezelf: je hebt negatieve gedachten over jezelf, of een negatief zelfbeeld. Je twijfelt over wat je doet of wie je bent, en je hebt weinig zelfvertrouwen. Die onzekerheid bepaalt jouw beeld van wie je voor je partner bent.
  • Onzekerheid door ervaringen: ervaringen in eerdere relaties hebben effect op je huidige relatie. Ook je ervaringen in de relatie met je ouders, en andere belangrijke mensen om je heen, hebben invloed op hoe jij je in je partnerrelatie voelt en gedraagt.

 

Onzekerheid in mijn relatie overwinnen: 7 tips

De volgende concrete adviezen helpen om je zelfverzekerder te voelen in de relatie met je liefdespartner. 

1. Praat erover met elkaar
Begin het gesprek over je onzekere gevoelens, hoe moeilijk dat ook is. Door de onzekerheid te delen neemt de stress die je voelt af, en kan je de angst wat laten gaan. Als je praat over je onzekerheid, spreek dan vanuit jezelf. “Ik ben bang dat ik niet goed genoeg ben,” in plaats van: “Jij maakt mij onzeker.”

2. Ga bij jezelf na waar de onzekerheid vandaan komt
Onzekerheid komt voort uit biologische en psychische factoren, en omgevingsfactoren: het kan erfelijk bepaald zijn, komen door belemmerende overtuigingen, of een gevolg zijn van wat je hebt meegemaakt in je leven. Begrip over de herkomst van je onzekerheid helpt deze te verminderen.

3. Doe niet aan gedachtenlezen
De gedachten van de ander proberen te lezen is geen goed idee. De onzekerheid kleurt je inschatting. Bovendien denkt iedereen anders.  

4. Vermijd vergelijken
Vergelijk jouw relatie niet met andere stellen om je heen. Je relatie spiegelen aan jouw ideaalbeeld van een liefdesrelatie is ook af te raden. Het gaat alleen om jou en je partner op dit moment en wat jullie samen belangrijk vinden.

5. Focus op wat goed gaat
Besteed aandacht aan wat er wél goed is aan jezelf, en aan wat je wél goed doet. Richt die positieve blik op jezelf als zelfstandig persoon, en op jezelf als partner. Schrijf je bevindingen op. En schrijf ook eens op waar je allemaal dankbaar voor bent.

6. Blijf je eigen leven leiden
Het is belangrijk om de dingen te blijven doen waar je altijd energie uit haalde, toen je nog geen relatie met je partner had. Dat geeft je zelfvertrouwen.

7. Leestip
Het boek Hou me vast van Sue Johnson legt onzekerheid in relaties in begrijpelijke taal uit.

 

Hulp bij je onzekerheid

Merk je dat jouw onzekerheid je relatie in de weg staat en kom je er zelf niet uit? Twijfel niet om hulp te zoeken. Bel ons nu vrijblijvend op 085-1308900. Je krijgt dan een van onze psychologen aan de lijn. Samen bekijken jullie de mogelijkheden.

 

Veelgestelde vragen

Hoe ga je om met jaloezie in je relatie?

Accepteer dat je soms jaloers bent. Iedereen is wel eens onzeker in een liefdesrelatie, dat leidt af en toe tot jaloerse gevoelens en dat is menselijk. Weet dat het volledig wegwerken van jaloezie veel tijd, aandacht en inzet vraagt. 

Zit het je relatie te veel in de weg, en heb je er genoeg van? Hier een aantal tips:

  • Wees mild voor jezelf, die gevoelens heb je nu eenmaal. Veroordeel jezelf er niet om.
  • Omgaan met jaloezie begint bij ontdekken waar de jaloezie vandaan komt. Doe onderzoek bij jezelf: wanneer komt de jaloezie op? Wat is er gebeurd of gezegd? Meestal komt het voort uit onzekerheid.
  • Mensen die jaloers zijn willen vaak meer weten over datgene waardoor hun jaloezie wordt getriggerd. Ze gaan dan bijvoorbeeld appjes checken of e-mails lezen. Doe dat niet, want het maakt je jaloezie alleen maar erger. 
  • Stop met mind-reading, en ga het gesprek aan. Voor de ander invullen waar hij/zij mee bezig is is verleidelijk. Maar: doe het níet. Vraag in plaats daarvan naar wat de ander denkt. Let op: doe dit niet beschuldigend, maar wees open, oprecht en nieuwsgierig naar de ander.
  • Bespreek je gevoelens van jaloezie met je partner. Praat er samen over. Let erop dat je spreekt vanuit jezelf. Verwoord wat het met jou doet: “Ik voel me…. / Ik merk dat….”.
  • Realiseer je dat niemand jouw bezit is. Dat je een relatie hebt betekent niet dat je de ander kan of mag vertellen wat hij/zij moet doen met zijn/haar leven. 

Hoe meer het je lukt dingen los te laten, hoe meer ruimte er ontstaat. En hoe meer jullie je tot elkaar aangetrokken zullen voelen. Loslaten voelt in het begin eng, maar is essentieel in het werken aan je jaloezie. 

GZ-psycholoog : Mariëlle van der Meer

“Onzekerheid voelen binnen een relatie kan heel normaal zijn. Merk je dat het meer de overhand neemt? Maak het bespreekbaar en onderzoek waar jouw onzekerheid vandaan komt.“

Meer over onzekerheid

Psychologen gespecialiseerd in onzekerheidsklachten

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Fee Damen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Eline van Eechoud

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Monique Zeinstra

Wat cliënten over hun behandeling bij iPractice zeggen

"De Psychologen bij IPractice geven aandacht aan je behoeftes en proberen mensen zo goed mogelijk te helpen. Vriendelijk personeel, goed bereikbaar en tijdens de behandeling wordt er goed rekening gehouden met de effecten van de behandeling."

Waardering: 9.3 | 24 mei 2021

"Het was zo fijn dat ik meteen terecht kon bij Ipractice zonder lange wachttijden. Bij de eerste intake kreeg ik meteen het gevoel dat ik begrepen werd en dat ik op de juiste plek zat waar de professionals mij konden helpen. Dit gaf vertrouwen om mijn herstel zo snel mogelijk te realiseren en dit is uiteindelijk ook gelukt. Het voelde vertrouwd, persoonlijk en professioneel."

Waardering: 10 | 4 nov 2020

"Mijn psychologen waren werkelijk fantastisch. Ze hebben mij enorm geholpen om mijn leven weer op de rails te krijgen, en ik had het niet beter kunnen treffen. Therapie blijft altijd werk, maar met hun support voelde alles weer dragelijk."

Waardering: 9.3 | 16 jul 2020

Meer reviews ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.