iPractice biedt iedereen:

Overspannen zijn als ouder

Auteur : Simone Bosters

Gecontroleerd door psycholoog : Mariëlle van der Meer

Kinderen krijgen verandert je leven drastisch. Het is niet gek dat dit behoorlijk wat stress oplevert. Wanneer de stress langdurig aanhoudt en je moeilijk went aan je nieuwe rol als ouder, ligt overspannenheid op de loer. Wat doe je als je overspannen bent als ouder?

In dit artikel

iPractice biedt iedereen:

Overspannen zijn als ouder

Ouderschap kan een oorzaak zijn van overspannenheid. Veel vaders en moeders hebben het gevoel overspannen te raken door de kinderen. Maar feitelijk gezien heeft het meer te maken met de grote veranderingen in je leven, dan met de kinderen zelf.  

Als je een kindje krijgt, staat je leven op zijn kop. Waar je eerst alleen nog maar voor jezelf hoefde te zorgen, heb je nu ook de verantwoordelijkheid over het leven van je eigen kind(eren). Sommigen omschrijven het ouderschap ook wel als een 24-uurs baan. Deze rolverandering heeft nogal wat gevolgen voor jou als persoon:

  • Je hebt minder tijd voor jezelf;
  • Je maakt je zorgen om de toekomst of de gezondheid van je kind;
  • Vermoeidheid speelt ook vaak een rol, omdat je als ouder een grote kans hebt op een verstoorde nachtrust;
  • En je moet continu een balans zien te vinden tussen werk en privé. Dat is soms best een lastige combinatie.

Ook andere factoren kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van langdurige stressklachten:

  • Een scheef ideaalbeeld over het ouderschap bijvoorbeeld, meegekregen door televisie of sociale media. Het is goed om je te realiseren, dat de beelden die je hier ziet, momentopnames zijn. Niemand is perfect en dat hoef jij ook niet te zijn;
  • Daarnaast brengt het hebben van een kind met autisme of ADHD  extra zorgen met zich mee. Je maakt je misschien druk over de toekomst. Of je kind vraagt extra veel zorg en aandacht van je;
  • Ook alleenstaand ouderschap kan het gevoel van verantwoordelijkheid nog verder versterken. Je hebt het gevoel dat je alles in je eentje moet doen, waardoor je het moederschap of vaderschap als extra zwaar beschouwd.

Als ouderschap voelt als een plicht en je er weinig voldoening uithaalt, kun je als vader of moeder overspannen raken, of zelfs een burn-out krijgen. We noemen dit ook wel een parentele burn-out.

 

Wat merk je als je overspannen bent?

Wanneer je als ouder overspannen bent, krijg je te maken met verschillende burn-out symptomen. Algemene klachten die voorkomen bij iemand die overspannen is, zijn bijvoorbeeld:

  • Vermoeidheid;
  • Hartkloppingen;
  • Buikpijn;
  • Hoofdpijn.

Meer specifiek voor overspannenheid bij jonge moeders of vaders zijn symptomen als:

  • Het gevoel van falen als ouder;
  • Geen of weinig voldoening halen uit het ouderschap;
  • Onverschillig of geïrriteerd reageren richting je kind.

 

Tips tegen overspannenheid door ouderschap

  • Zorg dat je tijd neemt voor jezelf. Voel je niet bezwaard en schakel hulp in van anderen, die even op de kinderen passen. Voor jezelf zorgen is belangrijk, om er daarna ook weer vol goede moed voor je kinderen te kunnen zijn. Je zult merken dat een dagje weg, of een avondje uit zonder de kinderen, je goed doet;
  • Praat met andere ouders over het ouderschap. Bespreek de issues waar je tegenaan loopt. Veel mensen ervaren dezelfde stressmomenten als het om kinderen gaat. Hierover praten helpt en levert je herkenning op. 
  • Vertel het je kinderen als je moe en gestrest bent en daardoor prikkelbaar bent. Wanneer je de kinderen leert wat stress is, leren zij op deze manier ook over hun eigen stressgevoelens. Lees hier meer tips hoe je hierover praat met je kinderen.

 

Behandeling van overspannenheid

Wanneer je symptomen van overspannenheid ervaart, kan de huisarts of een psycholoog je daarmee helpen. Let op: behandeling voor overspannenheid of een burn-out wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar. 

Je mag altijd vrijblijvend contact opnemen met een iPractice psycholoog voor meer informatie over overspannenheid door het krijgen van kinderen. Contact opnemen kan gemakkelijk online, of telefonisch. De psycholoog denkt graag met je mee en voorziet je van een deskundig en persoonlijk advies. Daarnaast kan hij of zij je meer vertellen over de vergoeding van een eventuele behandeling.

Veelgestelde vragen

Hoe leg je een kind uit dat je overspannen bent?

Je mag gerust met je kinderen delen dat je je gestrest of overspannen voelt. Zie het als een leermoment voor de kinderen. Ze leren zo over stress, energie en grenzen aangeven. Zelfs jonge kinderen begrijpen dat papa of mama erg moe is door te hard werken, zolang je het maar met de juiste benadering brengt. Zeg bijvoorbeeld:

  • Mama is erg moe door te hard werken. Mama wordt minder moe als ze goed slaapt en bijkomt. 
  • Papa is heel erg moe van hard werken. Soms reageert papa verdrietig of boos. Dit komt niet door jou, maar dit komt omdat hij moe is. Rust en af en toe huilen helpt hem om daarna een beetje beter te voelen. 

Verder is het goed om samen duidelijke afspraken te maken met je kind, als het gaat om aandacht. Hierdoor voelen kinderen zich niet constant gepasseerd, als papa of mama weer geen aandacht heeft. Geef bijvoorbeeld aan dat je even een half uurtje voor jezelf nodig hebt, om vervolgens weer beschikbaar te zijn om een spelletje te spelen met je kind.

Zorg er bovendien ook voor dat het kind niet het gevoel heeft, dat hij of zij voor jou moet zorgen. Het kind mag kind blijven.

Hoe ga je om met een overspannen ouder?

Als kind van een overspannen ouder is het vooral belangrijk dat je het probleem, de stress, de geïrriteerdheid of de vermoeidheid van je vader of moeder niet op jezelf betrekt. Jij bent niet de oorzaak en je kunt (en hoeft) het probleem ook niet op te lossen. Maak je dus niet te veel zorgen, maar blijf vooral leuke dingen doen. Doe bijvoorbeeld samen met je vader of moeder leuke, ontspannende dingen.

Lees hier meer over het omgaan met overspannenheid van een partner of naaste.

Zwanger en overspannen

Niet alleen het ouderschap zelf, maar ook de tijd ervoor is soms behoorlijk stressvol. Tijdens de zwangerschap maak je je als aanstaande moeder druk om allerlei dingen. Denk maar aan de gezondheid van je kind; de bevalling, of het nooit meer echt alleen zijn als het kindje er straks is.

Hoe langer de stress aanhoudt, hoe meer kans je hebt om overspannen te raken. Wat kun je doen tijdens de zwangerschap om stress te verminderen?

  • Probeer genoeg rust te pakken. Uitgerust kun je alles beter aan;
  • Doe minstens één keer per dag iets wat je leuk vindt. Daar krijg je positieve energie van;
  • Praat over je zorgen en stress met anderen of schakel de hulp in van een huisarts of psycholoog.

GZ-psycholoog : Mariëlle van der Meer

“Stress ervaren we allemaal wel eens. Echter, wanneer stress langer aanhoudt en je klachten opmerkt, kan het zijn dat er sprake is van overspannenheid.“

Psychologen gespecialiseerd in overspannenheid

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mariëlle van der Meer

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mirte Verkuijlen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Irene Bakker

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Camille Kooijman

Wat cliënten zeggen over hun behandeling bij iPractice

"Het begint al bij de huisarts...die heeft door echt te luisteren i-Practice geadviseerd. En honestly, sceptisch en anti-psycholoog...dit is echt het beste voor mij geweest! De aanpak van dit team, het online dagboek, het in het hier en nu en in de toekomst denken...Ik heb mijn eigen weg bewandeld, mijn eigen reis gemaakt, maar ik heb me heel veilig gevoeld dat er twee toppers langs de kant meeliepen. En mij steunden in mijn reis, en waar ik even richting de "zachte berm" ging, pakten deze dames mijn hand om me weer op het pad te krijgen....dank jullie wel!"

Waardering 10 | 28 mei 2020

"Er werd aandacht besteden aan mijn behoeften. Ik kon daar terecht met al mijn gedachten en gevoelens."

Waardering 9.6 | 29 okt 2020

"Deze zorgverlener werkt met een appje, waarmee je tussen de gespreksafspraken contact hebt, direct je gevoelens van dat moment kwijt kan en refeljjk snel daarop antwoord krijgt. Belangrijk is dat je voorgestelde opdrachten krijgt om uit te voeren om je gevoel te verbeteren. Werkt heel goed. Later bespreek je de resultaten of je commentaar weer in de gesprekken. Heeft min enorm geholpen"

Waardering 9.7 | 29 jan 2020

Meer waarderingen cliënten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.