iPractice biedt iedereen:

Slecht slapen

Auteur : Jesper Vieveen

Gecontroleerd door psycholoog : Carlos Hoogenboom

Je slaapt slecht. Je slaapritme is verstoord en het slaapgebrek begint je dagelijkse bezigheden te beïnvloeden. Dit kan liggen aan een slaapstoornis of aan specifieke lichamelijke of psychische klachten. Kom meer te weten over wat slapeloosheid precies is en welke onderliggende oorzaken jou slapeloosheid geven.

 

Direct naar

  1. Gezond slaapritme
  2. Definitie
  3. Kenmerken
  4. Gevolgen
  5. Diagnose
  6. Oorzaken
  7. Wanneer naar huisarts
  8. FAQ

 

iPractice biedt iedereen:

Wat is een gezond slaapritme?

Voor een ‘normaal slaapritme’ helpt het om altijd hetzelfde slaap-waakritme aan te houden. Het kan echt geen kwaad als je een nacht hebt doorgehaald. Of een avond ‘plafonddienst’ hebt. Maar chronisch slaapgebrek leidt tot meerdere (gezondheids)problemen. 

 

Zo bepaal je wat een goede nachtrust is:

  • Hoeveel uur je slaapt per nacht. Je slaapt gemiddeld zo’n 6 tot 10 uur per nacht. Hoeveel precies varieert van persoon tot persoon. 
  • Hoe lang het duurt voordat je inslaapt: De meeste mensen vallen ongeveer twintig minuten nadat hun hoofd het kussen heeft geraakt, in slaap. 
  • Hoeveel je wakker ligt: Het is normaal om soms (kort) wakker te worden tijdens je slaap. Vooral ‘s ochtends vroeg. 
  • De hoeveelheid slechte nachten: Als je af en toe slecht slaapt, heeft dit geen effect op je ritme.
  • Je leeftijd: Afhankelijk van je leeftijd heb je meer of minder behoefte aan slaap. Ook slaap je minder diep naarmate je ouder wordt. 

 

Wat is slapeloosheid?

Als je last hebt van slapeloosheid, ofwel insomnie, slaap je slecht. Je nachten of dagen worden verstoord doordat je wakker ligt op momenten dat je eigenlijk wilt slapen. 

 

Hoofdkenmerken van slapeloosheid

De meest voorkomende kenmerken van slapeloosheid zijn:

  • Overdag moe zijn;
  • Slapen op ongewone tijdstippen. Op willekeurige momenten wil je het liefst slapen;
  • Moeite met inslapen. Je valt moeilijk in slaap wanneer je naar bed gaat;
  • Ongewoon gedrag tijdens het slapen;
  • Niet doorslapen.’s Nachts wordt je steeds wakker en kan dan niet meer verder slapen;
  • Te vaak of te vroeg wakker worden;
  • Onrustig slapen.

 

Bij kinderen:

  • Weerstand tegen slapen op bedtijd;
  • Moeite met slapen zonder hulp van een verzorger.

 

Wat doet slapeloosheid met je?

Bij slapeloosheid is een of meerdere klachten van toepassing. 

  • Je hebt minder energie overdag;
  • Je hebt een verlaagde concentratie;
  • Je hebt verminderde motivatie;
  • Je bent vergeetachtig;
  • Je hebt vaker een slecht humeur;
  • Je hebt last van stemmingswisselingen en concentratieproblemen;
  • Je hebt soms last van hyperactiviteit of agressiviteit;
  • Je maakt sneller fouten;
  • Je bent sneller ontevreden.

 

Gevolgen slapeloosheid lange termijn

Je hebt meer kans op:

  • Depressie;
  • Overgewicht;
  • Verminderde weerstand;
  • Dementie;
  • Hart- en vaatziekten.

 

Gevolgen kinderen

Kinderen kunnen problemen ondervinden:

  • in hun groei en ontwikkeling;
  • met concentreren op school;
  • door hoofdpijn of buikpijn;
  • door onrust in het gezin.

 

Hoe wordt slapeloosheid gediagnosticeerd?

Artsen en psychologen stellen doorgaans de diagnose slapeloosheid door vragen te stellen over je slaapgewoonten en medische voorgeschiedenis. Via bijvoorbeeld vragenlijsten beoordelen ze symptomen als vermoeidheid en slaperigheid. Soms vragen ze je ook om gedurende een korte periode een slaapdagboek bij te houden.

 

Wat zijn oorzaken van slecht slapen?

Psychische klachten

Mentale klachten leiden vaak tot een slechtere nachtrust. Denk aan:

  • Stress
    Stress zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap valt. Ervaar je overdag te veel stress? Dan hebben je hoofd en lichaam ‘s avonds onvoldoende tijd om in de ruststand te komen. Je herkent dit aan een opgejaagd gevoel als je in bed gaat liggen. Het voelt alsof je te veel ‘aan’ staat. 
  • Piekeren
    Piekeren zorgt voor spanning waardoor je de slaap niet vat. Bovendien ligt er een vicieuze cirkel op de loer: je maakt je zorgen om iets, dus je begint te piekeren. Hierdoor voel je je gehaast en ongerust en wil je het liefst meteen een oplossing. Dit gehaaste gevoel bevordert je slaaphygiëne niet.
  • Angst
    Angst maakt dat je veel spanning ervaart. En als je in bed ligt, valt de afleiding van overdag weg. Je angsten krijgen alle ruimte om rond te spoken in je hoofd. Het gevolg: in slaap vallen is moeilijk en je slaapt slecht. Bovendien word je regelmatig wakker ’s nachts.
  • Depressie.
    Ook met een depressie is in slaap vallen moeilijker en word je vaak wakker ’s nachts. Sombere gedachten spoken door je hoofd waardoor je niet in slaap kunt komen. En omdat je niet in slaap komt, loop je een hoger risico op terugval in depressie gedachten. Dit zorgt voor een vicieuze cirkel. 

 

Lichamelijke klachten

Hoesten, jeuk, pijn of brandend maagzuur: het zijn allemaal klachten die je nachtrust niet ten goede komen. Ook rusteloze benen (Restless Leg Syndrome) of Vertraagde Slaapfasesyndroom (DSPS) zijn bekende klachten. Ook hormonale kwalen zoals de overgang en PMS (Premenstrueel Syndroom) verstoren je slaap.

 

Slaapstoornissen

Slaapstoornissen is een groep van verschillende aandoeningen waarbij je vrijwel elke nacht niet goed slapen of overdag altijd moe bent. Voorbeelden zijn:

  • Slaapapneu: je kunt overdag zomaar in slaap vallen en ‘s nachts snurk je hard. 
  • Narcolepsie: Een aandoening waarbij je overdag zomaar in slaap valt tijdens het doen van een, meestal, rustige activiteit. Narcolepsie gaat ook gepaard met vaak wakker worden in de nacht.

 

Leefstijl

Ook je levensstijl beïnvloedt je slaap. Het bewuster worden van je gedrag en omgeving bevordert je slaapkwaliteit. Bijvoorbeeld, slapen op regelmatige tijden of slapen in een donkere kamer zijn gedrags- en omgevingsfactoren die een goede nachtrust bevorderen. 

 

Wanneer naar de huisarts?

Praat ook met je huisarts als je moeite blijft hebben met in slaap te vallen of in slaap te blijven. Een arts kan je vragen stellen om je situatie beter te begrijpen en tests laten doen om te bepalen of de diagnose slapeloosheid terecht is. Kenmerken van slapeloosheid kunnen overlappen met symptomen van andere slaapstoornissen.

Merk je dat je vastzit in een vicieuze cirkel en zoek je hulp bij je slaapprobleem? iPractice biedt ook hulp bij slaapklachten. Bellen kan altijd, vrijblijvend, via 085-0134600. Slaapstoornissen zijn goed te behandelen en helpen je om uit de vicieuze cirkel te stappen.

 

Veelgestelde vragen

Hoelang duurt slapeloosheid?

Slapeloosheid heeft geen vaste duur. Bij examenstress ervaar je wellicht slechte nachtrust voor een week. Maar bij chronische mentale of fysieke klachten slaap je slecht voor langere perioden.

Waarom val ik niet in slaap met stress?

Slapen is moeilijker wanneer je gestrest bent. De stresshormonen die door je lijf razen, maken je gespannen en zorgen er vaak voor dat je slechter slaapt of in slaap komt.

GZ-Psycholoog : Carlos Hoogenboom

“Het aanhouden van regelmatige slaaptijden en het staken van overmatig gebruik van koffie, alcohol en drugs voorkomt verergering van slaapproblemen.“

Psychologen met ervaring in het behandelen van slaapproblemen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Keri Mans

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Irene Bakker

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Janneke van der Steen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Carlos Hoogenboom

Wat cliënten zeggen over hun behandeling voor slaap problemen bij iPractice

"Professionele hulp met passende persoonlijke insteek. Erg effectieve behandeling met zeer prettige behandelaars. Mede door de verbinding online ernaast kon er adequaat gehandeld worden wanneer nodig. Online was ook fijn voor extra informatie vragen, gewoon mijn verhaal kwijt of oefeningen. Ik heb mijn behandeling als zeer prettig en waardevol ervaren, veel geleerd en gesteund gevoeld. IPractace is zeker een aanrader!"

Waardering: 9.7 | 20 mrt 2020

"Ik heb uitstekende begeleiding en zorg ontvangen. Ik voelde aan dat iPractice iets voor mij kon zijn, en dit bleek volkomen waar te zijn. Het systeem met twee behandelaars had ik nooit eerder gehoord, maar de twee elementen van de behandeling vulden elkaar goed aan. De verdiepende gesprekken met mijn 1e behandelaar waren constructief, maar het gesprek vloeide altijd op een manier waar ik zelfs van kon genieten. Ik voelde me veilig, serieus genomen en kreeg erkenning. Het contact met de 2e behandelaar was altijd een fijne herinnering om bezig te blijven met mijn traject, en gaven me het gevoel dat ik vooruit kwam. Na drie maanden kon ik zelf weer verder, maar stiekem mis ik het proces!"

Waardering: 10 | 4 sep 2020

"Ze luisteren naar je en proberen je te helpen om je doel te halen. Wat ook fijn is is dat je twee psychologen krijgt. Eén psycholoog voor de sessies voor de therapie en één psycholoog die je helpt via een online platform. Dat is heel handig aangezien je om de twee weken therapie krijgt. Dan heb je houvast aan de andere psycholoog!"

Waardering: 7 | 14 sep 2020

Bekijk meer waarderingen van onze cliënten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.