Tandenknarsen in je slaap

Auteur : Jesper Vieveen

Gecontroleerd door psycholoog : Irene Bakker

Tandenknarsen is slecht voor je tanden. En voor je nachtrust! Wetenschappers vonden een relatie tussen tandenknarsen en lagere slaapkwaliteit [1]. Hoe komt het dat je knarst tijdens het slapen? Hoe kom je er van af? Antwoorden op jouw vragen en tips om het tandenknarsen te helpen verminderen.

Direct naar

iPractice biedt:

 

Check: tandenknars ik in mijn slaap?

Tandenknarsen wordt met een moeilijk woord ook wel ‘bruxisme’ genoemd. Maar liefst 20% van alle slapers doet het wel eens! [2]. Tandenknarsen betekent dat je je boventanden en ondertanden met een schurende beweging over elkaar schuift. Vaak gaat dit gepaard met het stevig klemmen van de kaken.

Het is vast geen verrassing dat tandenknarsen niet goed voor je gebit is: het leidt tot slijtage van je tanden en kiezen, en het veroorzaakt ook pijn in kaak en nek. Bovendien zorgt het voor een akelig, schurend geluid. Het is daarom vaak een bedgenoot, die je als eerste op tandenknarsen wijst. Soms kan je zelfs wakker worden van je eigen geknars waardoor je nachtrust en slaapkwaliteit verslechtert.

 

Waarom knars ik mijn met tanden?

Er is niet één specifieke oorzaak die tot tandenknarsen leidt. Veel voorkomende verklaringen voor tandenknarsen zijn:

  • Stress
    In veel gevallen speelt stress, angst of een depressie een rol bij tandenknarsen. Hierdoor lukt het je lichaam niet goed meer om te ontspannen, ook niet als je slaapt.
  • Slaapapneu
    Onderzoek [3] toont een relatie aan tussen slaapapneu en tandenknarsen
  • Erfelijke factoren
    De kans op tandenknarsen is groter als je ouders dit ook doen of ooit deden.
  • Alcohol, drugs en sigaretten
    Onderzoek [4] wijst uit dat rokers zelfs twee keer zoveel tandenknarsen als niet-rokers. 
  • Medicijngebruik
    Onder andere antidepressiva en medicijnen tegen ADHD en narcolepsie worden genoemd als oorzaken van tandenknarsen.
  • Gewoonte
    Heb je een langere periode veel stress ervaren? Dan is je lichaam misschien gewend geraakt aan het tandenknarsen. De stress kan dan inmiddels weg zijn, maar het tandenknarsen blijft doorgaan.

 

Wat kun je zelf doen tegen tandenknarsen?

Om je gebit te beschermen adviseren we om via de tandarts een tandenknarsbitje aan te schaffen. Dit bitje zorgt ervoor dat je gebit minder schade oploopt door het knarsen in de nacht.

De oorzaak van het tandenknarsen haal je hiermee alleen niet weg. De volgende adviezen helpen bij het verminderen of voorkomen van het knarsen van je tanden:

  1. Zoek ontspanning
    Hoe minder stress je ervaart, hoe kleiner de kans dat je ’s nachts je tanden knarst. Ontspannen kan door middel van ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, een wandeling te maken of door een van de andere tips voor stressvermindering te proberen.
  2. Vermijd alcohol, drugs en sigaretten
    Alcohol helpt misschien met het inslapen, maar je slaapt er minder goed door. Voor sigaretten en drugs geldt ook dat het een negatief effect heeft op de slaap. Probeer zoveel mogelijk te vermijden om het tandenknarsen te verminderen.
  3. Plan een gesprek met een psycholoog
    Soms lukt het niet goed om zelf tot meer ontspanning te komen. Het is dan zinvol om een gesprek met een psycholoog te hebben. Jullie onderzoeken dan waarom de stress zo hoog oploopt bij je én hoe je ervoor zorgt dat dat niet meer gebeurt. Je leert dan bijvoorbeeld beter grenzen aangeven, de lat lager te leggen en op een gezondere manier met je spanning om te gaan. Ook bespreek je met een psycholoog hoe je ervoor zorgt dat je stressoren en stress voortaan eerder herkent, zodat je het eerder rustig aan doet.

 

Ik zoek hulp

Stress is een belangrijke oorzaak voor dit tandengeknars. Neem je stressklachten en je gebit serieus. Praat vrijblijvend met een van onze psychologen. Ze denken mee over een oplossing. Bel via 085-1308900 of neem online contact op. Dan staan we je persoonlijk te woord.

 

Bronnen:

  • [1] https://www.researchgate.net/publication/268452572_Sleep_quality_in_adult_patients_with_sleep_related_bruxism
  • [2] https://www.slaapinfo.nl/soorten-slaapstoornissen/slaapgebonden-bewegingsstoornissen/tandenknarsen/
  • [3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24526386/
  • [4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2878730/

GZ-Psycholoog : Irene Bakker

“Tandenknarsen kan veroorzaakt worden door stress- en/of angstklachten. Zie het als een signaal en probeer eens te reflecteren; wat speelt er nu bij je en hoe gaat het eigenlijk echt? “

Psychologen met ervaring in het behandelen van slaapproblemen

mirte verkuijlen ipractice psycholoog

Mirte Verkuijlen

carlos hoogenboom ipractice psycholoog

Carlos Hoogenboom

keri mans ipractice psycholoog

Keri Mans

Janneke van der Steen

Wat cliënten zeggen over hun behandeling voor slaapproblemen bij iPractice

"Ik ben blij dat ik de stap heb gezet om naar iPractice te gaan. Ik kon vrijwel gelijk terecht en samen met mijn praktijk psycholoog en mijn online psycholoog goede stappen gemaakt. Ik voelde mij vertrouwd om alles te bespreken en heb handige tools geleerd die ik kan blijven gebruiken."

Waardering: 9.5 | 17 mrt 2022

"Ik ben zo ontzettend goed geholpen bij Ipractice, het was mijn eerste keer in een psycholoog traject waardoor ik er met een hele open blik in ging. Ik had gelijk een goede klik met mijn behandelaar en ik vond het erg prettig dat zij mij op een duidelijke en begrijpelijke manier heeft uitgelegd waarom ik mij op dat moment zo voelde en wat de oorzaken daarvan waren. Ook de online chatfunctie vond ik erg nuttig, hierdoor heb ik geleerd dat het van mij afschrijven voor mij werkt problemen inzichtelijk te maken. Het voelde ook alsof er altijd iemand bij je is om te helpen ook al reageert de behandelaar niet gelijk, dat geeft een veilig gevoel. Kortom, ik ben blij dat ik hier op een vriendelijke, begripvolle en kundige manier geholpen."

Waardering: 9.8 | 26 okt 2021

"Ipractice gebruikt een inovatieve manier om patiënten te helpen. Indien je dat zelf prettig vindt kan je bijvoorbeeld je sessies online doen via een meet. De informatie die je helpt je echt onderweg. Daarnaast wordt alles best wel realistisch aangepakt en voel je je na elke sessie steeds beter."

Waardering: 9.8 | 15 juni 2022

Bekijk meer waarderingen van onze cliënten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.