Tandenknarsen

085-1308900

Tandenknarsen in je slaap

Tandenknarsen is slecht voor je tanden. En voor je nachtrust! Wetenschappers vonden een relatie tussen tandenknarsen en lagere slaapkwaliteit [1]. Hoe komt het dat je knarst tijdens het slapen? Hoe kom je er van af? Antwoorden op jouw vragen en tips om het tandenknarsen te helpen verminderen.

Check: tandenknars ik in mijn slaap?

Tandenknarsen wordt met een moeilijk woord ook wel ‘bruxisme‘ genoemd. Maar liefst 20% van alle slapers doet het wel eens! [2].

Tandenknarsen betekent dat je je boventanden en ondertanden met een schurende beweging over elkaar schuift. Vaak gaat dit gepaard met het stevig klemmen van de kaken.

Het is vast geen verrassing dat tandenknarsen niet goed voor je gebit is: het leidt tot slijtage van je tanden en kiezen, en het veroorzaakt ook pijn in kaak en nek. Bovendien zorgt het voor een akelig, schurend geluid. Een bedgenoot is vaak ook daarom de persoon die je als eerste op tandenknarsen wijst.

Soms kan je zelfs wakker worden van je eigen geknars waardoor je nachtrust en slaapkwaliteit verslechtert.

 

Waarom knars ik mijn met tanden?

Er is niet één specifieke oorzaak die tot tandenknarsen leidt. Veel voorkomende verklaringen voor tandenknarsen zijn:

  • Stress
    In veel gevallen speelt stress, angst of een depressie een rol bij tandenknarsen. Hierdoor lukt het je lichaam niet goed meer om te ontspannen, ook niet als je slaapt.
  • Slaapapneu
    Onderzoek [3] toont een relatie aan tussen slaapapneu en tandenknarsen
  • Erfelijke factoren
    De kans op tandenknarsen is groter als je ouders dit ook doen of ooit deden.
  • Alcohol, drugs en sigaretten
    Onderzoek [4] wijst uit dat rokers zelfs twee keer zoveel tandenknarsen als niet-rokers. 
  • Medicijngebruik
    Onder andere antidepressiva en medicijnen tegen ADHD en narcolepsie worden genoemd als oorzaken van tandenknarsen.
  • Gewoonte
    Heb je een langere periode veel stress ervaren? Dan is je lichaam misschien gewend geraakt aan het tandenknarsen. De stress kan dan inmiddels weg zijn, maar het tandenknarsen blijft doorgaan.

 

Wat kun je zelf doen tegen tandenknarsen?

Om je gebit te beschermen adviseren we om via de tandarts een tandenknarsbitje aan te schaffen. Dit bitje zorgt ervoor dat je gebit minder schade oploopt door het knarsen in de nacht.

De oorzaak van het tandenknarsen haal je hiermee alleen niet weg. De volgende adviezen helpen bij het verminderen of voorkomen van het knarsen van je tanden:

  1. Zoek ontspanning
    Hoe minder stress je ervaart, hoe kleiner de kans dat je ’s nachts je tanden knarst. Ontspannen kan door middel van ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, een wandeling te maken of door een van de andere tips voor stressvermindering te proberen.
  2. Vermijd alcohol, drugs en sigaretten
    Alcohol helpt misschien met het inslapen, maar je slaapt er minder goed door. Voor sigaretten en drugs geldt ook dat het een negatief effect heeft op de slaap. Probeer zoveel mogelijk te vermijden om het tandenknarsen te verminderen.
  3. Plan een gesprek met een psycholoog
    Soms lukt het niet goed om zelf tot meer ontspanning te komen. Het is dan zinvol om een gesprek met een psycholoog te hebben.

 

Hulp

Stress is een belangrijke oorzaak voor tandengeknars. Neem je stressklachten en je gebit serieus. Kom meer te weten over hoe je beter je grenzen aan kan geven. Leg de lat lager en leer op een gezondere manier met je spanning om te gaan.

Loopt de stress zo hoog op bij je én weet je niet hoe je ermee om kan gaan?

Praten met de huisarts kan helpen. Je bespreekt met de huisarts hoe je ervoor zorgt dat je stressoren en stress symptomen voortaan eerder herkent, zodat je het eerder rustig aan doet.

  • phone-icon

    Blijven je klachten aanhouden? Een behandeling kan helpen. Bij iPractice richten we ons op de onderliggende psychische klachten die samenhangen met tandenknarsen, zoals depressie en stress. Bellen kan vrijblijvend via 085-1308900 of via het online contactformulier. Dan staan we je persoonlijk te woord.

  • medical-icon

    Tandenknarsen is op zichzelf geen psychische stoornis. Het is het gevolg van stress en het hangt samen met depressieve klachten. Een behandeling richt zich daarom op de onderliggende stoornissen. Indien de huisarts een diagnose kan stellen van de onderliggende psychische stoornis en je hebt een verwijsbrief, dan worden de kosten vergoed door de verzekeraars.

publish-icon Gepubliceerd - 10 mrt 2022

Bronnen

[1] https://www.researchgate.net/publication/268452572_Sleep_quality_in_adult_patients_with_sleep_related_bruxism

[2] https://www.slaapinfo.nl/soorten-slaapstoornissen/slaapgebonden-bewegingsstoornissen/tandenknarsen/

[3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24526386/

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2878730/

Tandenknarsen kan veroorzaakt worden door stress- en/of angstklachten. Zie het als een signaal en probeer eens te reflecteren; wat speelt er nu bij je en hoe gaat het eigenlijk echt?
irene bakker ipractice psycholoog
GZ-Psycholoog Irene Bakker

iPractice biedt iedereen:

  • arrow-icon Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • arrow-icon Direct hulp zonder lange wachttijden
  • arrow-icon Vrijblijvend gratis behandeladvies
085-1308900

Psychologen gespecialiseerd in slaapproblemen & slaapstoornissen

kim-walma-psycholoog-ipractice

Kim Walma

irene bakker ipractice psycholoog

Irene Bakker

psychologist_anne_de_wild_ipractice

Anne de Wild

Janneke van der Steen-Patberg