iPractice biedt iedereen:

Tandenknarsen in je slaap

Auteur : Jesper Vieveen

Gecontroleerd door psycholoog : Irene Bakker

Tandenknarsen is slecht voor je tanden. En voor je nachtrust! Wetenschappers vonden een relatie tussen tandenknarsen en lagere slaapkwaliteit [1]. Wil je weten hoe het komt dat je knarst tijdens het slapen én wil je weten hoe je ervan afkomt? Wij hebben de meest voorkomende oorzaken voor je op een rij gezet. Plus: tips om het tandenknarsen te helpen verminderen.

In dit artikel:

iPractice biedt iedereen:

 

Check: tandenknars jij in je slaap?

Tandenknarsen wordt ook wel bruxisme genoemd, en het komt veel voor. Maar liefst 20% van alle slapers doet het wel eens [2]. Tandenknarsen betekent dat je je boventanden en ondertanden met een schurende beweging over elkaar schuift. Vaak gaat dit gepaard met het stevig klemmen van de kaken. Het is vast geen verrassing dat tandenknarsen niet goed voor je gebit is: het leidt tot slijtage van je tanden en kiezen, en het veroorzaakt ook pijn in kaak en nek. Bovendien zorgt het voor een akelig, schurend geluid. Het is daarom vaak een bedgenoot, die je als eerste op tandenknarsen wijst. Sommige mensen worden wakker van hun eigen geknars. Een mogelijke oorzaak voor de relatie tussen tandenknarsen en slaapproblemen.

 

 Wat zijn veel voorkomende oorzaken van tandenknarsen?

Er is niet één specifieke oorzaak die tot tandenknarsen leidt. Veel voorkomende verklaringen voor tandenknarsen zijn:

  • Stress
    In veel gevallen speelt stress, angst of een depressie een rol bij tandenknarsen. Hierdoor lukt het je lichaam niet goed meer om te ontspannen, ook niet als je slaapt.
  • Slaapapneu
    Onderzoek toont een relatie aan tussen slaapapneu en tandenknarsen [3]. 
  • Erfelijke factoren
    De kans op tandenknarsen is groter als je ouders dit ook doen of ooit deden.
  • Alcohol, drugs en sigaretten
    Onderzoek wijst uit dat rokers zelfs twee keer zoveel tandenknarsen als niet-rokers [4]. 
  • Medicijngebruik
    Onder andere antidepressiva en medicijnen tegen ADHD en narcolepsie worden genoemd als oorzaken van tandenknarsen.
  • Gewoonte
    Heb je een langere periode veel stress ervaren? Dan is je lichaam misschien gewend geraakt aan het tandenknarsen. De stress kan dan inmiddels weg zijn, maar het tandenknarsen blijft doorgaan.

 

Wat kun je zelf doen tegen tandenknarsen?

Stoppen met iets dat je tijdens je slaap doet, is niet makkelijk. Om je gebit direct te beschermen wanneer je merkt dat je tandenknarst, is het daarom goed om via de tandarts een tandenknarsbitje aan te schaffen. Dit bitje zorgt ervoor dat je gebit minder schade oploopt door het knarsen ’s nachts. De oorzaak van het tandenknarsen haal je hiermee alleen niet weg. De volgende tips zijn helpend bij het verminderen of voorkomen van het knarsen van je tanden:

  1. Zoek ontspanning
    Hoe minder stress je ervaart, hoe kleiner de kans dat je ’s nachts je tanden knarst. Ontspannen kan door middel van ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, een wandeling te maken of door een van de andere tips voor stressvermindering te proberen.
  2. Vermijd alcohol, drugs en sigaretten
    Alcohol helpt misschien met het inslapen, maar je slaapt er minder goed door. Voor sigaretten en drugs geldt ook dat het een negatief effect heeft op de slaap. Probeer zoveel mogelijk te vermijden om het tandenknarsen te verminderen.
  3. Plan een gesprek met een psycholoog
    Soms lukt het niet goed om zelf tot meer ontspanning te komen. Het is dan zinvol om een gesprek met een psycholoog te maken. Jullie onderzoeken dan waarom de stress zo hoog oploopt bij je én hoe je ervoor zorgt dat dat niet meer gebeurt. Je leert dan bijvoorbeeld beter grenzen aangeven, de lat lager te leggen en op een gezondere manier met je spanning om te gaan. Ook bespreek je met een psycholoog hoe je ervoor zorgt dat je stress voortaan eerder herkent, zodat je het eerder rustig aan doet.

 

Ik heb hulp nodig

Tandenknarsen beïnvloedt de kwaliteit van je slaap én van je gebit. Stress is een belangrijke oorzaak voor dit tandengeknars. Wil je jouw stress graag aanpakken en merk je dat het je niet goed lukt om zelf tot meer ontspanning te komen? Neem dan contact op met een van onze psychologen. Die denkt met je mee over een oplossing. 

Bel ons op telefoonnummer 085-1308900, dan staan we je persoonlijk te woord.

 

Bronnen:

  • [1] https://www.researchgate.net/publication/268452572_Sleep_quality_in_adult_patients_with_sleep_related_bruxism
  • [2] https://www.slaapinfo.nl/soorten-slaapstoornissen/slaapgebonden-bewegingsstoornissen/tandenknarsen/
  • [3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24526386/
  • [4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2878730/

GZ-Psycholoog : Irene Bakker

“Tandenknarsen kan veroorzaakt worden door stress- en/of angstklachten. Zie het als een signaal en probeer eens te reflecteren; wat speelt er nu bij je en hoe gaat het eigenlijk echt? “

Psychologen met ervaring in het behandelen van slaapproblemen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mirte Verkuijlen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Carlos Hoogenboom

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Keri Mans

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Janneke van der Steen

Wat cliënten zeggen over hun behandeling voor slaap problemen bij iPractice

"Ik ben blij dat ik de stap heb gezet om naar iPractice te gaan. Ik kon vrijwel gelijk terecht en samen met mijn praktijk psycholoog en mijn online psycholoog goede stappen gemaakt. Ik voelde mij vertrouwd om alles te bespreken en heb handige tools geleerd die ik kan blijven gebruiken."

Waardering: 9.5 | 17 mrt 2022

"Ik ben zo ontzettend goed geholpen bij Ipractice, het was mijn eerste keer in een psycholoog traject waardoor ik er met een hele open blik in ging. Ik had gelijk een goede klik met mijn behandelaar en ik vond het erg prettig dat zij mij op een duidelijke en begrijpelijke manier heeft uitgelegd waarom ik mij op dat moment zo voelde en wat de oorzaken daarvan waren. Ook de online chatfunctie vond ik erg nuttig, hierdoor heb ik geleerd dat het van mij afschrijven voor mij werkt problemen inzichtelijk te maken. Het voelde ook alsof er altijd iemand bij je is om te helpen ook al reageert de behandelaar niet gelijk, dat geeft een veilig gevoel. Kortom, ik ben blij dat ik hier op een vriendelijke, begripvolle en kundige manier geholpen."

Waardering: 9.8 | 26 okt 2021

"Ipractice gebruikt een inovatieve manier om patiënten te helpen. Indien je dat zelf prettig vindt kan je bijvoorbeeld je sessies online doen via een meet. De informatie die je helpt je echt onderweg. Daarnaast wordt alles best wel realistisch aangepakt en voel je je na elke sessie steeds beter."

Waardering: 9.8 | 15 juni 2022

Bekijk meer waarderingen van onze cliënten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.