iPractice biedt iedereen:

Auteur : Jesper Vieveen

Gecontroleerd door psycholoog : Carlos Hoogenboom

Iedereen heeft er wel eens last van, stress. Maar soms wordt het teveel en raak je uit evenwicht.

 

Stress in het kort:

  • Letterlijk betekent stress niet meer dan ‘spanning’ of ‘druk’.
  • Je kunt stress symptomen ervaren in je lichaam, psyche, gedrag en gedachten
  • Veel voorkomende symptomen zijn versnelde hartslag, verhoogde ademhaling, snel geïrriteerd zijn, bazigheid, overmatig eten en drinken, roken, drugsgebruik en geheugen problemen.
  • Neem (chronische) stress serieus. Neem contact op met de huisarts.

 

Direct naar

iPractice biedt iedereen:

Wat is stress?

Heel letterlijk betekent stress niet meer dan ‘spanning’ of ‘druk’. En eigenlijk is het heel gezond: je lichaam heeft het nodig om goed te functioneren in bepaalde situaties. Bijvoorbeeld als je op het punt staat om over te steken en er plotseling een auto met gierende banden de hoek om komt vliegen. Stress zorgt ervoor dat je schrikt en niet direct oversteekt, maar wacht tot die auto voorbij is en de kust veilig is.

Stress ontstaat doordat je brein stresshormonen vrijlaat: voornamelijk adrenaline, cortisol en noradrenaline. Dat is bij een acute situatie hartstikke handig, maar als je deze hormonen te lang door je lichaam stromen geeft het verschijnselen. Je krijgt dan last van verschillende fysieke en mentale klachten.

 

Gezonde vs. ongezonde stress

Gezonde stress
De naam zegt het al: dit is een vorm van stress die heel normaal en zelfs gezond is. Als je een harde deadline hebt op je werk, of moet blokken voor een examen, dan ervaar je acute stress. Ook als je per ongeluk in je vinger snijdt tijdens het koken, of als je wakker schrikt van een keiharde donderknal terwijl je lag te slapen. Je merkt dat je bloeddruk en hartslag stijgen, dat je ademhaling versnelt en je voelt je nóg meer geconcentreerd of gefocust. Zodra de deadline voorbij is, het examen gemaakt of het gevaar geweken is, komt het lichaam weer tot rust en zakken alle stresshormonen weer tot een gezond niveau.

Ongezonde stress
Wanneer stress te lang duurt, wordt het ongezond. Simpelweg omdat er in je lichaam te lang hoge concentraties van stresshormonen aanwezig zijn. Dit heeft een negatief effect op je gemoed én je lichamelijke gezondheid. Deze ongezonde stress kan ontstaan door emotionele situaties die langdurig stress geven. Zoals een scheiding. Het verliezen van een dierbare. Het kwijtraken van je baan. Maar ook die ene deadline op je werk of een (te) hoge werkdruk. Zodra je lichaam niet de tijd en ruimte krijgt om tot rust te komen en te herstellen van de stress, kan zo’n situatie chronisch worden. Dan wordt stress ongezond en kun je er ziek van worden.

 

Wat zijn de symptomen van stress?

Er bestaan veel soorten stressreacties. Je hieft niet persé álle symptomen van stress te ervaren. Het verschilt per persoon, maar ook per situatie. Ook merk je dat symptomen zich anders uiten bij kortdurende stress, dan bij langdurige.

Je kunt 4 verschillende soorten stress symptomen ervaren:

  1. Lichamelijk
  2. Psychisch
  3. Gedrag
  4. Gedachten

Lichamelijke stress klachten

  • Versnelde hartslag en verhoogde ademhaling
  • Vermoeidheid en een gebrek aan energie
  • Heel veel of juist weinig tot geen eetlust
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Rug- en nekklachten
  • Hoge(re) bloeddruk
  • Slaapproblemen

Indien het niet meteen duidelijk is hoe je huidige lichamelijke klachten ontstaan, kan stress de oorzaak zijn, met name wanneer meerdere symptomen tegelijkertijd optreden. Ontdek meer over de gevolgen van stress en de bijbehorende lichamelijke klachten.

 

Psychische stress klachten

  • Sneller geïrriteerd of gefrustreerd
  • Sneller emotioneel, veel huilen
  • Machteloos en ongelukkig gevoel
  • Sombere kijk op alles
  • De neiging om je terug te trekken

 

Stress verschijnselen in je gedrag

  • Bazigheid, snauwen en extreem kritisch op anderen reageren
  • Overmatig eten, drinken, roken en gebruik van verdovende middelen
  • Vermijdingsgedrag, het ontwijken van onderwerpen, mensen, situaties
  • Agressie
  • Extreem actief zijn, doorslaan in sporten bijvoorbeeld
  • Teveel tegelijkertijd willen doen

 

Mentale stress symptomen

  • Geheugenproblemen, dingen vergeten
  • Creatieve blokkade of het ontbreken van oplossend vermogen
  • Piekeren en obsessieve gedachten ervaren

 

Ik zoek hulp

Zelf kun je stress verminderen door actie te ondernemen. Vind je het toch lastig om je stress onder controle te krijgen en heb je vragen over hoe je stress kan behandelen? Maak dan een afspraak met een van onze psychologen; bellen kan via 085 130 8900. Zij bieden verschillende behandelmethoden die jou leren om te gaan met stressvolle situaties en geven je handvatten om stress de baas te worden.

 


Veelgestelde vragen

Wat doet stress met je hersenen?

Langdurige stress kan o.a. de amygdala actiever maken. Dit is het gebied dat gevaar detecteert. Hierdoor kan je vaak meer piekeren of zie je meer gevaren. De prefrontale cortex wordt vaak minder actief, welke juist helpt bij het remmen van emoties en gedachten. Dit houdt elkaar dus ook in stand. De hippocampus, een gebied voor het geheugen, slinkt door veel stress, waardoor dingen onthouden ook moeilijker wordt.

Waarom heb ik diarree bij stress?

Tijdens een stressvolle situatie kun je minder eetlust hebben dan anders. De maag en dunne darm reageren op stress door minder te spannen en ontspannen. De dikke darm gaat juist vernauwen en meer spannen en ontspannen, vermoedelijk om gifstoffen kwijt te raken. Hierdoor kan het zijn dat je diarree krijgt.

Is stress slecht voor je?

Kortdurende stress is absoluut niet slecht, het helpt ons te overleven, actief te zijn gedurende de dag en dingen voor elkaar te krijgen. Stress kan ongezond worden als het te lang aanhoudt en je te weinig rustmomenten tussendoor hebt. Dan kan het je uitputten.

Is stress een emotie?

Stress is geen emotie maar een psycho fysiologische reactie. Bij emoties kun je denken aan boosheid, verdriet, blijdschap.

Is stress een ziekte?

Stress is geen ziekte. Het is een normaal verschijnsel en helpt ons te overleven. Langdurige stress kan het je uiteindelijk ziek maken, wat tot uiting kan komen in een grote verscheidenheid aan ziektebeelden, psychologisch maar ook lichamelijk.

GZ-Psycholoog : Carlos Hoogenboom

“Stress is een natuurlijk verschijnsel dat iedereen van tijd tot tijd ervaart. Het wordt pas een probleem wanneer het te lang aanhoudt en leidt tot een disbalans tussen je draagkracht en draaglast.“

Psychologen met ervaring in het behandelen van stressklachten

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mirte Verkuijlen

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mariëlle van der Meer

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Anouk Jacobs

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Camille Kooijman – van den Brink

Wat cliënten zeggen over stress behandelingen bij iPractice

"De therapie, een combinatie van online contact met persoonlijke gesprekken vond ik erg prettig en zou eigenlijk de standaard moeten worden. Mijn ervaring is dat je hierdoor bewuster bezig bent van je gedrag en gebeurtenissen tussen de afspraken door en de therapie daardoor sneller gaat. Naast dat het fijn is om af en toe situaties of gevoelens te delen en kan het goede input zijn tijdens de persoonlijke gesprekken. Helaas nog niet 100% vergoed."

Waardering: 8.7 | 9 jan 2020

"Fijne, professionele organisatie, waarbij de behandeling fysiek en online gedaan wordt. Betrokken en helder."

Waardering: 8.7 | 9 jan 2022

"Ik ben bij iPractice ongelofelijk goed geholpen door Keri Mans. Ik kreeg de aandacht die ik wilde, ze nam me serieus en kwam met goeie oplossingen. Het werkte heel erg fijn en de behandeling werpt zeker zijn vruchten af."

Waardering: 9.8 | 22 dec 2021

Bekijk meer waarderingen van onze cliënten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.