Home > Klachten > Stress > Stress behandelen

Stress behandelen

085-1308900

Gaan stressklachten niet weg en heb je meerdere tips en tactieken al geprobeerd? Stress professioneel behandelen kan dan een uitkomst bieden. Stress is goed te behandelen door middel van therapie. Lees welke therapie hiervoor gebruikt wordt en wat een psycholoog in de behandeling doet.

Hoe wordt stress behandeld?

De gebruikelijke behandelmethode voor stressklachten is cognitieve gedragstherapie (CGT). CGT gericht op stressklachten is op te delen in 3 onderdelen: grensbewaking, balans en signalering.

  1. Geef je grenzen aan
    Heb je negatieve gedachten of vind je het lastig om je grenzen aan te geven? CGT helpt je om tóch je eigen grens aan te voelen en te bewaken. Gedragsexperimenten leren je dat angstige verwachtingen niet per se gerealiseerd worden. Dit geeft je meer vertrouwen en berusting en dan maakt het makkelijker om je grenzen aan te geven. Zo loop je niet meer zo gemakkelijk aan jezelf voorbij.
  2. De focus terug op jouw balans
    Er zijn drie factoren die ervoor zorgen dat jij in balans bent. Zelfs als je stress hebt.

    • Structuur en regelmaat
      Dit zorgt ervoor dat je weet waar je aan toe bent én je beschermt jezelf door niet teveel te doen.
    • Ontspanning en rust
      Leer hoe jij het beste ontspant zodat je met meer rust de stressvolle situatie aangaat.
    • Plezier en afleiding
      Ontdek waar jij plezier uithaalt en wat je positieve energie geeft. Dit leidt je af van de stressvolle situatie én tegelijkertijd laad je jezelf op met goede energie.
  3. Een 3-fasen signaleringsplan
    Met behulp van drie signaalkleuren (groen, oranje en rood) determineer je wat de eerste waarschuwingssignalen zijn die je voelt als er een stressvol moment ontstaat. Zo leer je in welke fase van stress je zit en wat je kunt doen om je beter te voelen.

 

Wat doet een psycholoog tijdens een behandeling?

Stress is op zichzelf geen stoornis. Daarom wordt het ook niet als zodanig behandeld. Maar, stress is wel een factor die andere mentale klachten in stand houdt. Denk maar aan angst, depressie of slaapproblemen. Daarom besteedt de psycholoog in een behandeling vaak wel aandacht aan stress. De nadruk ligt dan op:

  • Onderzoek naar de relaties tussen jouw persoonlijke copingstijl en stress: wat kun jijzelf veranderen waardoor je minder stress ervaart.
  • Ontspanningsoefeningen: bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen of mindfulnessoefeningen.
  • Het geven van informatie over stress in het algemeen: Bijvoorbeeld tips geven over time management, leefstijl en gezonder leven om zo stress te verminderen.

 

Hulp bij stress

publish-icon Gepubliceerd - 6 jul 2022
Carlos heeft als GZ-Psycholoog meer dan 7 jaar ervaring met het behandelen van stressklachten. Tijdens de behandeling onderzoekt hij samen met jou welke factoren de stress in stand houden. Hij zet CGT in als behandelvorm om de stressklachten te behandelen.
carlos hoogenboom ipractice psycholoog
GZ-Psycholoog Carlos Hoogenboom

iPractice biedt iedereen:

  • arrow-icon Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • arrow-icon Direct hulp zonder lange wachttijden
  • arrow-icon Vrijblijvend gratis behandeladvies
085-1308900

Psychologen gespecialiseerd in stress

Ezra van Mil

Romano Vergouwe

Niki Toonen

Laura-Spitshoven-psycholoog-ipractice

Laura Spithoven

Wat cliënten zeggen over stress behandelingen bij iPractice

Tevreden omdat het frisse en jonge mensen zijn en daarnaast super professioneel. Ik voelde me op mijn gemak en ik heb echt stappen kunnen maken.

Waardering: 10 | 1 maart 2023

Vond het online contact zo erg prettig. Mooi in eigen omgeving, duidelijke afspraken ook via de online omgeving echt goed gevoel over. Jammer dat het vervolg traject niet via jullie kan!

Waardering: 9.6 | 4 mei 2023

Bekijk meer waarderingen van onze cliënten - ZorgkaartNederland

Liever hulp van een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met een van onze psychologen. Je kunt praten over gevoelens en symptomen. Daarnaast krijg je informatie over een geschikte behandeling die bij jou past.

Maak een afspraak