Hulp bij stress

Auteur : Jesper Vieveen

Gecontroleerd door psycholoog : Carlos Hoogenboom

Gaan stressklachten niet weg en heb je meerdere tips en tactieken al geprobeerd? Stress professioneel behandelen is dan verstandig. Stress is goed te behandelen door middel van therapie. Lees welke therapie hiervoor gebruikt wordt en wat een psycholoog in de behandeling doet.

 

Direct naar

iPractice biedt:

 

Hoe wordt stress behandeld?

De meest voornaamste behandelmethode voor stressklachten is cognitieve gedragstherapie (CGT). Deze vorm van therapie kun je opdelen in 3 onderdelen: grensbewaking, balans en signalering.

  1. Geef je grenzen aan
    Heb je negatieve gedachten of vind je het lastig om je grenzen aan te geven? CGT helpt je om tóch je eigen grens aan te voelen en te bewaken. Gedragsexperimenten leren je dat angstige verwachtingen niet per se gerealiseerd worden. Dit geeft je meer vertrouwen en berusting en dan maakt het makkelijker om je grenzen aan te geven. Zo loop je niet meer zo gemakkelijk aan jezelf voorbij.
  2. De focus terug op jouw balans
    Er zijn drie factoren die ervoor zorgen dat jij in balans bent. Zelfs als je stress hebt.

    • Structuur en regelmaat
      Dit zorgt ervoor dat je weet waar je aan toe bent én je beschermt jezelf door niet teveel te doen.
    • Ontspanning en rust
      Leer hoe jij het beste ontspant zodat je met meer rust de stressvolle situatie aangaat.
    • Plezier en afleiding
      Ontdek waar jij plezier uithaalt en wat je positieve energie geeft. Dit leidt je af van de stressvolle situatie én tegelijkertijd laad je jezelf op met goede energie.
  3. Een 3-fasen signaleringsplan
    Met behulp van drie signaalkleuren (groen, oranje en rood) determineer je wat de eerste waarschuwingssignalen zijn die je voelt als er een stressvol moment ontstaat. Zo leer je in welke fase van stress je zit en wat je kunt doen om je beter te voelen.

 

Wat doet een psycholoog in een behandeling tegen stress?

Stress is op zichzelf geen stoornis. Daarom wordt het ook niet als zodanig behandeld. Maar, het is wel een factor die andere mentale klachten in stand houdt. Denk maar aan angst, depressie of slaapproblemen. Daarom besteedt de psycholoog in een behandeling vaak wel aandacht aan stress. De nadruk ligt dan op:

  • Onderzoek naar de relaties tussen jouw persoonlijke copingstijl en stress: wat kun jijzelf veranderen, waardoor je minder stress ervaart?
  • Ontspanningsoefeningen: bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen of mindfulnessoefeningen.
  • Het geven van informatie over stress in het algemeen: Bijvoorbeeld tips geven over time management, leefstijl en gezonder leven om zo stress te verminderen.

 

Ik wil hulp bij stress

Lukt het niet om zelf van je stress af te komen? Kom vrijblijvend in contact met een van onze psychologen.

Direct contact

 

GZ-Psycholoog : Carlos Hoogenboom

“In de behandeling van stress onderzoekt een psycholoog samen met jou welke factoren de stress in stand houden.“

Psychologen met expertise in het behandelen van stress klachten

marielle van der meer ipractice psycholoog

Mariëlle van der Meer

mirte verkuijlen ipractice psycholoog

Mirte Verkuijlen

anouk jacobs ipractice psycholoog

Anouk Jacobs

camille kooijman van den brink ipractice psycholoog

Camille Kooijman – van den Brink

Wat cliënten zeggen over stress behandelingen bij iPractice

"Ik heb mijn behandelingen als zeer prettig ervaren. Ik voelde mij veilig en begrepen. De unieke manier van werken met zowel een online psycholoog als een GZ-psycholoog gaf zoveel hou vast en steun."

Waardering: 9.2 | 23 nov 2020

"Professionele hulp met passende persoonlijke insteek. Erg effectieve behandeling met zeer prettige behandelaars. Mede door de verbinding online ernaast kon er adequaat gehandeld worden wanneer nodig. Online was ook fijn voor extra informatie vragen, gewoon mijn verhaal kwijt of oefeningen. Ik heb mijn behandeling als zeer prettig en waardevol ervaren, veel geleerd en gesteund gevoeld. IPractace is zeker een aanrader!"

Waardering: 9.7 | 20 mrt 2020

"Heel fijn contact gedurende het behandeltraject. De app waarop je dagelijks contact kan hebben buiten de afspraken is een toegevoegde waarde. Ik voel me erg goed geholpen en raad iPractice aan!"

Waardering: 10 | 13 nov 2019

Bekijk meer waarderingen van onze cliënten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.