iPractice biedt iedereen:

Stress verminderen

Auteur : Carlos Hoogenboom

Je hebt stress.  En aan die stressklachten wil je iets doen. Gelukkig is er veel mogelijk als je stress wilt verlagen. Je kunt er nu zelfs direct mee aan de slag. Lees de adviezen en tips van psychologen tegen stressklachten en bekijk de behandelmogelijkheden.

In dit artikel:

iPractice biedt iedereen:

Stress verminderen, hoe doe je dat?

Tips om stress te verminderen

Het beste middel tegen stress, is activiteiten ondernemen die je weer energie geven of juist ontspanning geven. Ga hiermee preventief aan de slag door een lijstje te maken met 5 activiteiten die jou energie geven op een stressvol moment. Heb je nu stress? Maak dit lijstje dan nu direct en kies meteen een activiteit om te doen. Niet alles op je lijstje is altijd mogelijk, daarom is het fijn dat je een keuze kunt maken uit verschillende activiteiten.

Voorbeeld lijstje

  • Wandelen in het bos
  • Tuinieren
  • Muziek luisteren
  • Een spelletje spelen
  • Bellen met een vriend of vriendin

Stressverlagende activiteiten

  • Blok dagelijks korte ontspanningsmomenten in je agenda en sla deze niet over.
  • Lees een boek, luister naar muziek of ga schilderen. Ontplooi je hobby’s of zoek een nieuwe!
  • Ga de natuur in, wandelen in het bos of lekker hardlopen in de frisse buitenlucht.
  • Doe ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen.
  • Probeer een proefles yoga, ga mediteren of probeer mindfulness uit.
  • Trakteer jezelf op een dagje sauna of maak een thuis-spa met een voetenbad en een gezichtsmasker.
  • Dans! Zet opzwepende muziek aan en ga dansen in de woonkamer.

En wees creatief: pak die 5 minuten en ga op het toilet zitten voor een ademhalingsoefening of een bodyscan. Of doe op de wc 10x 5 squats om even de focus te verzetten. Geen collega die het doorheeft en jij knapt er direct van op.

Ontwikkel een gezonde leefstijl

Met een gezonde geest én een gezond lijf ben je het sterkst bestand tegen stressoren. Dus zorg goed voor jezelf, zeker als je in een stressvolle periode zit. Belangrijk is dat je een goed slaapritme ontwikkelt en dat je gezond blijft eten. Probeer alcohol en drugs te vermijden of beperk dit tot minimale hoeveelheden.

Behandelmogelijkheden voor stress

De meest voornaamste behandelmethode voor stressklachten is cognitieve gedragstherapie (CGT). Deze vorm van therapie kun je opdelen in 3 onderdelen: grensbewaking, balans en signalering.

Geef je grenzen aan
Heb je negatieve gedachten of vind je het lastig om je grenzen aan te geven? CGT helpt je om tóch je eigen grens aan te voelen en te bewaken. Gedragsexperimenten leren je dat angstige verwachtingen niet per se gerealiseerd worden. Dit geeft je meer vertrouwen en berusting en dan maakt het makkelijker om je grenzen aan te geven. Zo loop je niet meer zo gemakkelijk aan jezelf voorbij.

De focus terug op jouw balans
Er zijn drie factoren die ervoor zorgen dat jij in balans bent. Zelfs als je stress hebt.

  1. Structuur en regelmaat
    Dit zorgt ervoor dat je weet waar je aan toe bent én je beschermt jezelf door niet teveel te doen.
  2. Ontspanning en rust
    Leer hoe jij het beste ontspant zodat je met meer rust de stressvolle situatie aangaat.
  3. Plezier en afleiding
    Ontdek waar jij plezier uithaalt en wat je positieve energie geeft. Dit leidt je af van de stressvolle situatie én tegelijkertijd laad je jezelf op met goede energie.

Een 3-fasen signaleringsplan
Met behulp van drie signaalkleuren (groen, oranje en rood) determineer je wat de eerste waarschuwingssignalen zijn die je voelt als er een stressvol moment ontstaat. Zo leer je in welke fase van stress je zit en wat je kunt doen om je beter te voelen.

Hulp van een psycholoog

Wil jij aan de slag met cognitieve gedragstherapie om jouw stress onder controle te krijgen en je klachten te verminderen? Maak dan een afspraak met een van onze psychologen. Zij leren jou om te gaan met stressvolle situaties en geven je handvatten om stress de baas te worden.

Heb je vragen over stress en hoe je dit kunt behandelen? Bel ons dan via 020 214 3004.

Auteur : Carlos Hoogenboom

Psycholoog

“Stressvolle situaties maken je vatbaarder voor gezondheidsproblemen“

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.