Minder tijd kwijt aan administratie, meer tijd voor cliënten. Hoe doen we dat?

ipractice blog minder tijd kwijt aan admin

Administratieve taken zijn onderdeel van jouw werk als psycholoog. De tijd die je hieraan kwijt bent, zou je idealiter aan een cliënt besteden. Vanuit de growth mindset van iPractice is er gekeken hoe wij de administratielast kunnen minimaliseren. Door de mogelijkheden van de nieuwste en zelf ontwikkelde technologie te benutten, kunnen wij onze cliënten en psychologen optimaal ondersteunen. Psychologen bij iPractice maken gebruik van technologie waardoor zij minder tijd kwijt zijn aan administratieve taken. Zo houden zij meer tijd over voor cliënten. Wil je meer weten over onze werkwijze? Lees dan verder.

 

In dit artikel:

 

Waarom zet iPractice technologie in?

iPractice gelooft in technologie als middel om in verbinding te komen met vertraging, reflectie en verdieping. Wij benutten de mogelijkheden van de nieuwste en zelf ontwikkelde technologie ten volle om onze cliënten en onze psychologen te ondersteunen. Door achter de schermen zoveel mogelijk te automatiseren, blijft er meer tijd over voor cliënten en hebben wij geen lange wachttijden. We vergroten de capaciteit en effectiviteit van psychologen en willen zo bijdragen aan een toekomstbestendige GGZ.

 

Administratie niet langer een ‘bottleneck’

Na het eerste contactmoment ontvangt de cliënt een online vragenlijst en wordt er een pre-intake met een online psycholoog ingepland. De online psycholoog maakt een account aan in een beveiligde chatapplicatie. Zowel de cliënt, de online psycholoog als de spreekkamer psycholoog hebben hier toegang tot. De dossiervoering wordt onder andere hierin bijgehouden. 


Dankzij de online vragenlijst en de pre-intake met de online psycholoog staat de  belangrijkste informatie al in het dossier voor de spreekkamer psycholoog. Aan het einde van de intake schrijft de spreekkamer psycholoog een samenvatting en het behandelplan. Via de applicatie ontvangen de cliënt en de online psycholoog de documentatie van de spreekkamer psycholoog en andersom. De online psycholoog spreekt de cliënt wekelijks via chat- of videosessies en rapporteert via de applicatie aan de spreekkamer psycholoog die de cliënt om de week op locatie ziet.

 

In de laatste vijf minuten van de sessie typen de psychologen samen met de cliënt een korte samenvatting. Daarnaast wordt de cliënt aangemoedigd zelf te delen wat hij/zij meeneemt uit de sessie. Door samen te rapporteren wordt zichtbaar wat iemand uit de sessie meeneemt. Daarnaast ervaart de cliënt eigen regie en autonomie over het behandeltraject. 

 

Administratie is dus niet langer een ‘bottleneck’. Beide psychologen zijn constant op de hoogte en het dossier wordt op een laagdrempelige manier gevuld. De cliënt kan het dossier ook controleren en behoudt zo de regie.

 

De voordelen van technologie:

  • Door te kiezen voor een optimale taakverdeling tussen technologie, psychologen en de cliënt is onze zorg snel beschikbaar, effectief en efficiënt;
  • Psychologen zijn minder tijd kwijt aan administratieve taken. Zo hebben zij meer tijd voor cliënten waardoor wij minder lange wachttijden hebben;
  • De cliënt behoudt eigen regie door zelf deel te nemen aan de dossiervoering;
  • Minder administratieve druk zorgt ervoor dat psychologen zelf gezonder blijven en blijer zijn in hun werk;
  • Doordat je weinig administratie opbouwt, heb je meer ruimte voor jezelf. Tussen 13:00 en 14:00 heb je tijd om bijvoorbeeld te wandelen;
  • Digitale technologie met dagelijks online contact kan de kwaliteit van de zorg verhogen en effectieve behandelingen beschikbaar maken voor meer mensen.
  • Wij vergroten de capaciteit en effectiviteit van GZ-psychologen en dragen daarmee bij aan een toekomstbestendige GGZ.

 

Healing Environment

iPractice zorgt ervoor dat psychologen cliënten in een fijne omgeving ontvangen. Als jij je als psycholoog op je gemakt voelt, kun je de beste zorg leveren aan je cliënt. Een fijne werkomgeving vermindert stress en bevordert ook het herstel van de cliënt. Dit noem je een healing environment.

Als psycholoog doe je intensief werk. Onze psychologen voorzien van minimale administratielast is onderdeel van onze healing environment. De psycholoog heeft de tijd om af te schakelen en om op te laden gedurende de werkdag. Zo draagt iPractice bij aan het werkplezier en de mentale gezondheid van psychologen.

 

Conclusie

Door technologie slim in te zetten is administratie niet langer een ‘bottleneck’ meer. Psychologen hebben een minimale administratielast en houden daardoor meer tijd over voor cliënten en voor zichzelf. Op deze manier draagt iPractice bij aan de mentale gezondheid van psychologen waardoor zij de beste zorg kunnen leveren aan cliënten.

 

Benieuwd naar meer?

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze werkwijze? Of, heb je specifieke vragen? Kom in contact met onze Talent Acquisition Specialist Lotte van ‘t Leven, solliciteer direct op een van onze vacatures of neem deel aan een van onze digitale Meet&Greets.

Bekijk onze vacatures!

Auteur: Mariola Bouman

Wil je meer weten over onze vacatures?

Hoi! Ik ben Jolien, Talent Acquisition Specialist. Heb je vragen over iPractice of een specifieke vacature? Twijfel niet en neem contact met me op!

recruiter_jolien_gesink_ipractice

Jolien Gesink, Talent Acquisition Specialist. [email protected]

Contactformulier

Ook kun je het contactformulier invullen. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

    AcademyNieuws
    ×