Oplossingsgericht behandelen in de praktijk

M&G_foto_healing

Oplossingsgerichte therapie is een behandelvorm waarin de focus ligt op oplossingen in plaats van problemen. Je helpt cliënten een beeld te schetsen van waar ze naartoe willen. Samen zoek je naar manieren waarop de cliënt het doel gaat bereiken. De focus ligt op wat de cliënt wél kan, wat een motiverend effect heeft. Psychologen bij iPractice behandelen allemaal oplossingsgericht en dit heeft al veel positieve resultaten opgeleverd. De oplossingsgerichte manier van werken voeren wij ook door binnen de organisatie van iPractice. Als er iets misgaat, focussen we ons direct op wat we eraan kunnen doen. We blijven niet vastzitten in problemen. Dat maakt het werken met elkaar ook nog eens veel leuker! Wil je meer weten over oplossingsgericht behandelen? Lees dan verder.

 

In dit artikel:

 

Wat is oplossingsgericht behandelen?

Oplossingsgericht behandelen is een behandelvorm waarbij je niet naar de problemen van de cliënt kijkt, maar direct op de oplossingen focust. Je begint dus eigenlijk bij het einde. De tijd die je spendeert aan problemen en vervelende dingen wordt daardoor verminderd. Steve de Shazer en Insoo Kim Berg hebben de oplossingsgerichte manier van werken bedacht in 1980. Zij noemden het Solution Focused Brief Therapy. Een van de belangrijkste principes van deze therapievorm is dat niet de therapeut, maar de cliënt de expert is. Waar wil de cliënt naartoe in de toekomst? En hoe kan de cliënt dit realiseren? Als psycholoog stimuleer je de cliënten zelf na te denken over oplossingen zodat ze uiteindelijk weer zelfredzaam worden.

 

Hoe breng je oplossingsgericht behandelen in de praktijk?

Oplossingsgerichte therapie is dus een manier van behandelen waarbij er weinig tijd wordt gespendeerd aan problemen, maar de focus direct ligt op de oplossingen. Hoe breng je als psycholoog oplossingsgericht behandelen in de praktijk? Het belangrijkste is dat je de gesprekken met de cliënt op een positieve manier voert en focust op de wensen en doelen van de cliënt. Het gaat hierbij vooral om wat de cliënt méér wil, in plaats van minder. Voorbeelden van doelen zijn:

 

  • Meer plezier, en fijne gedachten;
  • Makkelijker ontspannen;
  • Meer rust in het hoofd;
  • Meer in het nu leven en meer genieten;
  • Beter communiceren. 

 

Samen kijk je hoe de cliënt deze doelen gaat bereiken. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is de wondervraag. Dit is een gesprekstechniek waarbij je de cliënt vraagt hoe de situatie eruit zou zien als de klachten opeens door een wonder verdwenen zouden zijn. Met de wondervraag help je de cliënt een beeld te schetsen van hoe het leven eruitziet als het doel bereikt is. Het nadenken over de wondervraag motiveert de cliënt om in oplossingen te denken die het referentiekader van de cliënt past.

 

Nog een aantal tips voor oplossingsgerichte therapie:

  1. Maak het doel zo concreet mogelijk en zorg dat dit zo veel mogelijk blijft bij wat de cliënt zelf wil. Probeer de cliënt niet te adviseren of repareren.
  2. Werk in kleine stappen. Als de cliënt een stap succesvol heeft volbracht, krijgt de cliënt meer zelfvertrouwen en een oplossingsgerichte mindset. Heeft de cliënt een groot behandeldoel, stel dan vragen als: “wat is een eerste stap in de goede richting?”
  3. Gebruik externaliserende taal. Dit helpt de cliënt het probleem los van zichzelf te zien, waardoor er meer ruimte is voor oplossingen.
  4. Laat de cliënt zelf oplossingen bedenken, in plaats van dat je oplossingen voordraagt. Vraag ook wat goed gewerkt heeft, en laat de cliënt daar meer van doen. Start de sessie met de vraag: “wat ging er goed deze week?”
  5. Ontdek wat de krachten van de cliënt zijn. Door de nadruk te leggen op wat de cliënt wél kan, geef je de cliënten het vertrouwen dat zij zelf de oplossing zijn. Denk aan een vraag als: “hoe heb je het volgehouden deze week?”

 

Wat zijn de voordelen van oplossingsgericht behandelen?

De oplossingsgerichte benadering van een cliënt brengt veel voordelen met zich mee. Allereerst besteed je minder tijd en aandacht aan het lijden en de problemen. De focus ligt op het doel wat motivatie geeft en de behandeling korter maakt. Daarnaast leert de cliënt tijdens de behandeling zelf oplossingen te bedenken. De cliënten ontwikkelen een oplossingsgerichte mindset waardoor ze ook na de behandeling in oplossingen kunnen denken. Een ander voordeel is dat je cliënten helpt inzien dat zij regie hebben over hun eigen leven en geen slachtoffer zijn van de problemen. Dit geeft meer vertrouwen in een positieve toekomst.

 

Hoe werken wij oplossingsgericht in de organisatie?

Bij iPractice vinden wij het belangrijk dat ook jij als psycholoog een oplossingsgerichte mindset krijgt. Daarom passen wij in de organisatie veel elementen van oplossingsgericht werken toe. Wanneer je in gesprek bent met collega’s, ligt de focus op wat we wel kunnen in plaats van op wat we niet kunnen. Dit levert een positieve sfeer binnen de organisatie op, maar is ook belangrijk voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Wanneer jij een oplossingsgerichte mindset hebt, creëer je meer mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen als psycholoog.

 

Conclusie

Bij oplossingsgericht behandelen ligt de focus niet op problemen, maar op oplossingen. Dit heeft een motiverend effect, geeft de cliënt zelfvertrouwen én helpt de cliënt zelfredzaam te worden, ook na de behandeling. Deze positieve manier van werken passen wij ook in de organisatie toe, zodat jij als psycholoog met plezier je werk kunt doen en je alle ruimte hebt om je te blijven ontwikkelen.

 

Benieuwd naar meer?

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze werkwijze? Of, heb je specifieke vragen? Kom in contact met onze recruiter Jolien Gesink, solliciteer direct op een van onze vacatures of neem deel aan een van onze digitale Meet&Greets.

Bekijk onze vacatures!

Auteur: Muriël van Oers

Wil je meer weten over onze vacatures?

Hoi! Ik ben Jolien, Talent Acquisition Specialist. Heb je vragen over iPractice of een specifieke vacature? Twijfel niet en neem contact met me op!

recruiter_jolien_gesink_ipractice

Jolien Gesink, Talent Acquisition Specialist. [email protected]

Contactformulier

Ook kun je het contactformulier invullen. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

    AcademyNieuws
    ×