Home > Psycholoog > Wat kost een psycholoog?

Wat kost een psycholoog?

085-1308900

In het kort

  • Psychologische zorg wordt in de regel vergoed vanuit de basisverzekering met verwijzing van de huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist en als er sprake is van een vastgestelde diagnose volgens de DSM-5.
  • Zonder verwijzing en DSM-diagnose wordt de zorg door iPractice niet vergoed door je zorgverzekeraar.
  • iPractice heeft in 2024 geen contract met Achmea en ENO. Ben jij verzekerd bij een van de labels van deze maatschappijen? Dan wordt je behandeling niet volledig vergoed. Je betaalt een eigen bijdrage.
  • Alle zorgverzekeraars rekenen een eigen risico van (minimaal) € 385,- per kalenderjaar. Dit is wettelijk zo bepaald. Dit eigen risico betaal je eenmalig in elk kalenderjaar, ongeacht de zorg die je dat jaar hebt ontvangen.
  • Je kunt je behandeling bij iPractice ook zelf betalen, dan zijn bovenstaande regels niet van toepassing.

Vergoede zorg

Ben je verzekerd bij een van de onderstaande labels?

 

  • a.s.r. (incl. Ditzo en De Amersfoortse);
  • CARESQ;
  • CZ (incl. OHRA, Nationale Nederlanden, JustCZ en CZdirect);
  • DSW (incl. InTwente en Stadholland);
  • EUCARE (incl. Aevitae);
  • Menzis (incl. Anderzorg, Hema en VinkVink);
  • ONVZ (incl. PNOzorg, VvAA en Jaaah);
  • VGZ (incl. IZA, UMC, Univé, Zekur, Bewuzt en IZZ);
  • Zorg & Zekerheid (incl. AZVZ).

 

De behandeling bij iPractice wordt volledig vergoed door je zorgverzekeraar. Je hebt een verwijsbrief nodig van de huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist. Voor vergoeding moet er ook sprake zijn van een diagnose volgens de DSM-5. De diagnose bepalen onze psychologen na de intake.

 

Mijn zorg wordt volledig vergoed: hoe werkt dit?

Als je verzekerd bent bij een verzekeraar met wie iPractice een contract heeft, je een verwijsbrief hebt van de huisarts en een diagnose volgens de DSM-5 dan worden jouw kosten volledig vergoed door je zorgverzekeraar. Wij sturen de rekening van jouw behandeling direct naar je zorgverzekeraar. Daar hoef jij verder niets voor te doen.

 

Ongecontracteerde zorg

Ben je verzekerd bij Achmea of ENO (of een van hun labels De Friesland, Zilveren Kruis, FBTO, Interpolis, ProLife, Salland of ZorgDirect)?

Met deze verzekeraars heeft iPractice geen contract in 2024. Dit betekent dat een groot gedeelte van de kosten worden vergoed, maar niet het volledige bedrag. De eigen bijdrage bij deze verzekeraars bedraagt ongeveer 30%. Ook bij deze verzekeraars geldt een eigen risico.

 

Mijn zorg wordt niet volledig vergoed: hoe werkt dit?

Als jij verzekerd bent bij Achmea of ENO dan kunnen wij onze rekening niet direct sturen naar jouw zorgverzekeraar. Wij sturen de factuur van onze zorg naar jou. 

Jij betaalt de facturen van je diagnostiek- en behandelcontacten aan iPractice. Maandelijks ontvang je een factuur van de contactmomenten van de voorgaande maand. Je kunt deze facturen vervolgens declareren bij je verzekeraar. Die zal aan jou een bedrag uitbetalen waarbij de eigen bijdrage (~30%) is ingehouden. Raadpleeg de website van jouw verzekeraar hoe je nota’s kunt declareren. 

Als je tijdig je factuur declareert, kun je het bedrag van de verzekeraar op je rekening krijgen rond hetzelfde moment als dat de betaaltermijn van onze facturen verloopt.

 

Eigen risico

Alle zorgverzekeraars rekenen een eigen risico van (minimaal) € 385,- per kalenderjaar. Dit is wettelijk zo bepaald. Dit eigen risico betaal je eenmalig in elk kalenderjaar, ongeacht de zorg die je dat jaar hebt ontvangen. Als jouw zorg start in een kalenderjaar (bijvoorbeeld 2023) en doorloopt in een volgend jaar (bijvoorbeeld 2024), dan betaal je in elk kalenderjaar je eigen risico. In dit voorbeeld dus zowel in 2023 als in 2024.

Je betaalt eigen risico ongeacht bij welke verzekeraar je verzekerd bent.

Ga na bij jouw verzekeraar welke regeling je hebt getroffen omtrent je eigen risico. Op de website van Rijksoverheid vind je meer informatie.

 

Zelf betalen

Wordt jouw behandeling niet vergoed of ben je niet in Nederland verzekerd?

Niet alle klachten en stoornissen worden vergoed vanuit de basisverzekering. We spreken dan over onverzekerde zorg. Je komt niet in aanmerking voor vergoeding vanuit de basisverzekering wanneer je:

 

  • Geen verwijzing van de huisarts, bedrijfsarts of specialist hebt.
  • Wel een verwijzing hebt, maar geen diagnose volgens de DSM-5.
  • Jouw klachten passen bij:
    • Aanpassingsstoornissen;
    • Slaapstoornissen;
    • Werk- en relatieproblemen;
    • Burn-out;
    • Seksuele klachten.

 

Valt jouw zorg onder onverzekerde zorg en wil je toch een behandeling starten? Wij kunnen je nog steeds helpen. De kosten van de behandeling zijn in dit geval voor eigen rekening. 

 

Buitenlandse verzekering

Ben je niet in Nederland verzekerd? Dan kan het zijn dat je buitenlandse verzekering de behandeling wel vergoed. Neem hiervoor contact op met jouw eigen buitenlandse verzekering. 

We sturen de facturen direct naar jou en deze dien je aan ons te betalen. Wij hanteren dezelfde tarieven als bij een onverzekerd traject (zie hieronder).

 

Kosten

De kosten hangen af van de duur en intensiteit van jouw behandeling. Hieronder vind je een indicatie van de kosten;

  • Intake traject*: ongeveer € 350,- (zonder verwijzing huisarts)
  • Traject Kort (2-3 maanden): ongeveer € 850,-
  • Traject Middellang (3-4 maanden): ongeveer € 1750,-
  • Traject Intensief (5-7 maanden): ongeveer € 2350,-
  • Aanvullend en los consult: €160,- per consult

 

* De intakefase bestaat uit 2 gesprekken: 1 met een online psycholoog en 1 met een spreekkamer psycholoog. Lees meer over de werkwijze van iPractice.

De kosten voor een online consult van 45 minuten via videobellen zijn hetzelfde als de kosten voor een fysiek consult van 45 minuten. 

Voor het chat-contact brengt iPractice 15 minuten in rekening; dit is voor het contact zelf én de voorbereiding en uitwerking daarvan. De duur van het daadwerkelijke contact kan per week verschillen. We houden hierin een gemiddelde tijdsbesteding per week aan. 

Jij kunt met ons chatten op elk moment dat het jou uitkomt. Het kan zijn dat het tijdstip van onze chat niet exact overeenkomt met het exacte tijdstip van het chat-contact op de factuur. 

 

Vanaf wanneer worden kosten in rekening gebracht? 

Tijdens de intake kijken onze psychologen of we je kunnen helpen. Ook wordt dan de diagnose vastgesteld. Met een verwijzing van je huisarts wordt de intakefase altijd vergoed. Ook als er geen sprake is van een vastgestelde diagnose volgens de DSM-5.

 

Annuleren

Onze psychologen helpen graag zoveel mogelijk mensen. We vragen je om alleen in uiterste nood een afspraak af te zeggen. Als jij afzegt, is het voor ons lastig om dat plekje aan iemand anders te geven. Door zo min mogelijk af te zeggen, houden we de wachttijd voor iedereen zo kort mogelijk. 

 

Daarom vragen wij je het volgende:

 

  • Als je niet kunt komen naar de praktijk, kan de afspraak altijd plaatsvinden via een videobel verbinding;
  • Als je ook niet via videobellen of via de telefoon met de psycholoog kunt afspreken, vragen wij je om de afspraak af te zeggen minimaal 72 uur voor de afspraak. Wij kunnen jouw plekje dan nog aan iemand anders proberen te geven;
  • Als je korter dan 72 uur voor de afspraak afzegt, zijn we genoodzaakt  een no show tarief van €65,- in rekening te brengen.

 

Verandert er voor mij iets in 2024?

De kosten van de zorg zijn in 2024 opnieuw gestegen. De NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) heeft bepaald dat de kosten in 2024 met 6% toenemen. Wij berekenen deze hogere kosten door in de prijs van onze behandeling. 

 

Ik ben een behandeling gestart in 2023 die doorloopt in 2024, wat nu?

Als je een behandeling bent gestart in 2023 kun je uiteraard de behandeling in 2024 gewoon vervolgen en afmaken. Ben je verzekerd bij een zorgverzekeraar met wie wij een contract hebben in 2024? Dan merk je niks van de hogere kosten van de behandeling. 

Ben je in 2024 verzekerd bij een zorgverzekeraar met wie wij geen contract hebben? Dan worden de consults in 2024 in rekening gebracht tegen het dan geldende tarief. 

Als je overstapt van een zorgverzekeraar met wie wij in 2023 geen contract hebben naar een zorgverzekeraar met wie wij in 2024 wel een contract hebben, worden je behandelcontacten in 2024 volledig vergoed door je nieuwe zorgverzekeraar.

 

Meer informatie

Heb je vragen over de behandelingen? Of twijfel je wanneer je naar de psycholoog gaat?

publish-icon Gepubliceerd - 23 sep 2021
De meeste verzekeraars vergoeden alle kosten van zorg bij iPractice. Vragen over jouw specifieke situatie? Bel ons gerust!
anna-bigot-psycholoog-ipractice
Spreekkamer psycholoog Anna Bigot

iPractice biedt iedereen:

  • arrow-icon Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • arrow-icon Direct hulp zonder lange wachttijden
  • arrow-icon Vrijblijvend gratis behandeladvies
085-1308900

Liever hulp van een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met een van onze psychologen. Je kunt praten over gevoelens en symptomen. Daarnaast krijg je informatie over een geschikte behandeling die bij jou past.

Maak een afspraak