Auteur : Bertien Dumas

Gecontroleerd door psycholoog : Anna Bigot

 

Direct naar

iPractice biedt:

 

In het kort

  • Psychologische zorg wordt in de regel vergoed vanuit de basisverzekering met verwijzing van de huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist en als er is sprake van een vastgestelde diagnose volgens de DSM V.
  • Zonder verwijzing en diagnose kom je niet in aanmerking voor vergoeding.
  • Je krijgt een verwijzing via de huisarts.
  • iPractice heeft in 2023 geen contract met Achmea (De Friesland, Zilveren Kruis, FBTO, Interpolis, ProLife) en ENO (Salland en ZorgDirect).
  • Je kunt jouw zorg ook zelf betalen, dan zijn bovenstaande regels niet van toepassing
  • Onze psychologen kunnen je meer uitleg geven over de te verwachten kosten, vergoeding en een eventuele eigen bijdrage.

 

Vergoedt mijn verzekering de kosten?

De meeste verzekeraars vergoeden alle kosten van zorg bij iPractice. Je hebt wel een verwijsbrief nodig van de huisarts of medisch specialist. Daarnaast dient er sprake te zijn van een diagnose die in aanmerking komt voor vergoeding. Ben je verzekerd bij Achmea of ENO dan wordt een deel van de zorg vergoed. In de regel houden zij een eigen bijdrage in van ~30% van de totale kosten van jouw behandeling. Dit deel dien je zelf te betalen.

 

Hoe krijg ik een verwijzing?

Je krijgt een verwijzing voor een gesprek met een psycholoog van je huisarts of bedrijfsarts. Je legt bij deze arts uit wat je klachten zijn. Als hij of zij denkt dat een behandeling kan helpen, dan geeft de arts je een verwijsbrief mee.

 

Vergoeding

Jouw behandeltraject wordt vergoed als je bij een van de volgende verzekeraars zit:

  • a.s.r. (incl. Ditzo en De Amersfoortse)
  • CARESQ
  • CZ (incl. OHRA, Nationale Nederlanden, JustCZ en CZdirect);
  • DSW (incl. InTwente en Stadholland);
  • EUCARE (incl. Aevitae)
  • Menzis (incl. Anderzorg, Hema en VinkVink);
  • ONVZ (incl. PNOzorg, VvAA en Jaaah);
  • VGZ (incl. IZA, UMC, Univé, Zekur, Bewuzt en IZZ);
  • Zorg & Zekerheid (incl. AZVZ)

 

iPractice heeft in 2023 geen contract met Achmea (De Friesland, Zilveren Kruis, FBTO, Interpolis, ProLife) en ENO (Salland en ZorgDirect). 

 

Mijn zorg wordt vergoed: hoe werkt dit?

Als je voldoet aan bovenstaande voorwaarden, vergoeden deze verzekeraars onze zorg. Wij sturen de rekening van jouw behandeling direct naar je zorgverzekeraar. Daar hoef jij verder niets voor te doen.

 

Verzekeraars zonder vergoeding

Heb je een zorgverzekering bij Achmea (De Friesland, Zilveren Kruis, FBTO, Interpolis, ProLife) of ENO (Salland en ZorgDirect)? Deze verzekeraars vergoeden helaas niet alle kosten van de behandeling.

Een behandeling bij iPractice is nog steeds mogelijk. Wees je ervan bewust dat je dan wel een deel van de behandeling zelf dient te betalen. De hoogte hiervan hangt af van jouw zorgverzekering en kun je terugvinden in jouw polisvoorwaarden.

 

Eigen risico

Alle zorgverzekeraars rekenen een eigen risico van (minimaal) € 385,- per kalenderjaar. Dit is wettelijk zo bepaald. Dit eigen risico betaal je eenmalig in elk kalenderjaar, ongeacht de zorg die je dat jaar hebt ontvangen. Als jouw zorg start in een kalenderjaar (bijvoorbeeld 2023) en doorloopt in een volgend jaar (bijvoorbeeld 2024), dan betaal je in elk kalenderjaar je eigen risico. In dit voorbeeld dus zowel in 2023 als in 2024.

Ga na bij jouw verzekeraar welke regeling je hebt getroffen omtrent eigen risico. Op de website van Rijksoverheid vind je meer informatie.

 

Wat valt onder onverzekerde zorg?

Niet alle klachten en stoornissen worden vergoed vanuit de basisverzekering. We spreken dan over onverzekerde zorg. Je komt niet in aanmerking voor vergoeding met een basisverzekering wanneer je:

  • geen verwijzing van de huisarts, bedrijfsarts of specialist hebt.
  • wel een verwijzing hebt, maar geen diagnose volgens de DSM V.
  • een van de volgende klachten ervaart:
    • Aanpassingsstoornissen
    • Slaapstoornissen
    • Werk- en relatieproblemen
    • Burn-out
    • Seksuele klachten

 

Hoe gelden de voorwaarden tijdens een intakefase?

Tijdens de intakegesprekken kijken onze psychologen of we je kunnen helpen. Ook wordt dan de diagnose vastgesteld. Met een verwijzing van je huisarts wordt de intakefase altijd vergoed. Ook als er geen sprake is van een vastgestelde diagnose volgens de DSM V. 

Valt jouw zorg onder Onverzekerde zorg en wil je een behandeling starten? Dan wordt het behandeltraject niet vanuit de basisverzekering vergoed. Je kunt nog steeds bij ons in zorg. De factuur is in dit geval voor eigen rekening.

 

Zelf de behandeling bekostigen

Je kunt ook zonder verwijzing of vergoeding van de verzekeraar bij een psycholoog terecht. Je kunt de kosten van de psycholoog dan niet bij jouw zorgverzekering declareren. Deze zijn voor eigen rekening. In sommige gevallen kunnen we de kosten bij jouw werkgever in rekening brengen. Bespreek dit in het intake gesprek.

De kosten hangen af van de duur van jouw behandeling. Hieronder vind je een indicatie van de kosten;

  • Intake traject*: ongeveer € 325,- (zonder verwijzing huisarts)
  • Traject Kort (2-3 maanden): ongeveer € 875,-
  • Traject Middellang (3-4 maanden): ongeveer € 1500,-
  • Traject Intensief (5-7 maanden): ongeveer € 2175,-

* De intakefase bestaat uit 2 gesprekken: 1 met een online psycholoog en 1 met een spreekkamer psycholoog. Lees meer over de werkwijze van iPractice.

 

Betaal ik het volledige bedrag?

Ben je verzekerd bij Achmea of ENO dan wordt in de regel ~70% van de kosten vergoed. Ga na in de polisvoorwaarden van jouw verzekering tot welk bedrag psychologische hulp bij iPractice wordt vergoed. 

Jij betaalt de facturen van de zorg aan iPractice. Maandelijkse ontvang je een factuur van de contactmomenten van die betreffende maand. Je kunt deze facturen vervolgens declareren bij je verzekeraar. Die zal aan jou een bedrag uitbetalen waarbij de eigen bijdrage (~30%) is ingehouden. Raadpleeg de website van jouw verzekeraar hoe je nota’s kunt declareren. 

Als je tijdig jouw factuur declareert, kun je het bedrag van de verzekeraar op je rekening krijgen rond hetzelfde moment als dat wij de facturatie doen. Onze psychologen kunnen je uitleggen hoe de betaling werkt. 

 

Losse consults

Aanvullende en losse consults met een psycholoog van iPractice kosten €150,- per consult. 

 

Online & spreekkamer gesprekken

De kosten voor een online consult van 45 minuten zijn hetzelfde als de kosten voor een fysiek consult van 45 minuten. 

Voor het chat-contact brengt iPractice 15 minuten in rekening; dit is voor het contact zelf én de voorbereiding en uitwerking daarvan. De duur van het daadwerkelijke contact kan per week verschillen. We houden hierin een gemiddelde tijdsbesteding per week aan.

Jij kunt met ons chatten op elk moment dat het jou uitkomt. Het kan zijn dat het tijdstip van onze chat niet exact overeenkomt met het exacte tijdstip van het chat-contact op de factuur. 

 

Annuleringskosten

Onze psychologen helpen graag zoveel mogelijk mensen. We vragen je om alleen in uiterste nood een afspraak af te zeggen. Als jij afzegt, is het voor ons lastig om dat plekje aan iemand anders te geven. Door zo min mogelijk af te zeggen, houden we de wachttijd voor iedereen zo kort mogelijk. 

Als je een keer echt niet kunt komen op je afspraak, vragen wij het volgende:

  • Als je niet kunt komen naar de praktijk, kan de afspraak altijd digitaal plaatsvinden. 
  • Als je ook niet via videobellen of via de telefoon met de psycholoog kunt afspreken, vragen wij je om de afspraak af te zeggen minimaal 2 werkdagen voor de afspraak
  • Als je korter dan 2 werkdagen voor de afspraak afzegt, brengen we een no show tarief van €60,- in rekening.

 

Wat verandert er in 2023?

Ik ben een behandeling gestart in 2022 die doorloopt in 2023, wat nu?

Als je een behandeling bent gestart in 2022 kun je uiteraard de behandeling in 2023 vervolgen en afmaken. Ben je verzekerd bij een zorgverzekeraar met wie wij een contract hebben? Dan hoef je niks te doen.

Ben je verzekerd bij een zorgverzekeraar met wie wij geen contract hebben? Dan worden de consults in 2023 in rekening gebracht tegen het dan geldende tarief.

Als je overstapt van een zorgverzekeraar met wie wij in 2022 géén contract hebben naar een zorgverzekeraar met wie wij in 2023 wél een contract hebben, worden je behandelcontacten in 2023 alsnog volledig vergoed door je nieuwe zorgverzekeraar.

Aan iedereen die wisselt van zorgverzekeraar vragen wij om begin 2023 aan ons door te geven bij wie je in 2023 verzekerd bent.

 

Ik wil een behandeling starten

  • ✆    Heb je vragen over de behandelingen? Of twijfel je wanneer je naar de psycholoog gaat? Ga direct in gesprek met een psycholoog via 085-1308900 of neem online contact op voor persoonlijk advies en een op maat gemaakte behandeling.

  • ⓘ    Bij iPractice werken we met Blended Care. Dat wil zeggen dat je zowel online als offline in de spreekkamer behandeld wordt. Je kunt altijd direct terecht met vragen over jouw klachten.

  • ✓    De kosten van de behandeling worden vergoed door de meeste zorgverzekeraars bij een verwijsbrief van de huisarts en indien er een diagnose is vastgesteld volgens de DSM-V richtlijnen.

  • 👤  Lees over de ervaringsverhalen van Luc en Whesley over hun depressie en angststoornis en hoe de behandeling bij iPractice hen heeft geholpen in het herstel.

 

Online psycholoog : Anna Bigot

“De meeste verzekeraars vergoeden alle kosten van zorg bij iPractice. Vragen over jouw specifieke situatie? Bel ons gerust!“

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.