iPractice biedt iedereen:

Oplossingsgerichte therapie

Auteur : Mirte Verkuijlen

Laatst geüpdatet: 5 november 2021
Bij oplossingsgerichte therapie kijk je niet naar het probleem, maar direct naar de oplossing. Vanuit daar ga je kijken wat je kunt doen om bij de oplossing te komen. In dit artikel lees je alles over oplossingsgerichte therapie.

In dit artikel:

  1. Wat is oplossingsgerichte therapie?
  2. Wanneer oplossingsgerichte therapie?
  3. Hoe werkt oplossingsgerichte therapie?
  4. Wordt oplossingsgerichte therapie vergoed?

iPractice biedt iedereen:

 

Wat is oplossingsgerichte therapie?

De naam zegt eigenlijk precies wat het inhoudt: oplossingsgerichte therapie richt zich op de mogelijke oplossingen voor je probleem. Je gaat bij deze vorm van therapie niet je problemen over-analyseren, maar komt meteen tot de kern: wat zou de oplossing zijn voor jou? Bij deze vorm van therapie ben jij zelf de expert van je problemen. Samen met de psycholoog ga je zelf aan de slag met je uitdagingen.

Oplossingsgerichte therapie is een compacte, tijdsgebonden en doelgerichte vorm van therapie. Het doel is om jou op gang te helpen om op je eigen manier, en met hulp van de mensen in je omgeving, je probleem aan te pakken.

 

Wanneer oplossingsgerichte therapie?

Deze therapie helpt je wanneer jouw eigen oplossingsvermogen je soms in de steek laat. Of wanneer je jouw problemen moeilijk kunt hanteren. Oplossingsgerichte therapie is niet geschikt voor ieder probleem, maar wordt toegepast bij onder andere:

In een gesprek geeft een psycholoog jou een passend advies legt hij of zij uit of oplossingsgerichte therapie voor jou uitkomst biedt. Oplossingsgerichte therapie wordt soms gecombineerd met meer probleemgerichte therapieën, waaronder gedragstherapie en EMDR.

 

Hoe werkt een oplossingsgerichte methode van behandelen?

Oplossingsgerichte therapie start met de wondervraag:

‘Wanneer er een wonder zou gebeuren, wat zou er dan allemaal anders zijn?’ 

Een therapeut formuleert de vraag op zo’n manier dat jij buiten je eigen kaders gaat denken. Hierdoor groeit je oplossend vermogen. En je krijgt praktische informatie over hoe je zelf positieve veranderingen teweeg brengt.

Vervolgens stelt de psycholoog schaalvragen. Hierdoor komt hij of zij meer over je te weten en wordt gecontroleerd of de behandeling effectief is. Veel gebruikte schaalvragen zijn [1]:

  • Als het doel dat je wil bereiken een 10 is en 0 het tegenovergestelde, waar zit je dan nu op die schaal?
  • Hoe lukt het je om op dat cijfer te zitten?
  • Hoe zal een cijfer hoger eruit zien?
  • Wat doe je dan anders?
  • En hoe kun je een punt hoger komen?
  • Wie of wat kan daarbij helpen?

Deze vragen zijn gericht op vooruitgang. Door zelf de antwoorden te zoeken op deze vragen, maak je voor jezelf concreet wat het doel is waar je aan wilt werken.

 

Copingstrategieën inventariseren

‘Coping’ is de manier waarop je omgaat met een probleem. Hoe ging jij in het verleden om met problemen? Wat heeft jou eerder al geholpen? En kun je deze personen, dingen, of bezigheden nogmaals inzetten voor het oplossen van je hulpvraag? De psycholoog neemt samen met jou copingstrategieën door, waardoor je samen ideeën aan de hand doet voor wat je op dit moment zelf zou kunnen doen.

 

Uitgangspunten van de oplossingsgerichte methode

In de oplossingsgerichte therapie zijn de volgende principes belangrijk:

  • Je gaat doen wat werkt;
  • Een volledige probleemanalyse is niet nodig om bij de oplossing te kunnen komen;
  • Je bepaalt zelf je doel(en);
  • Mensen zijn competent. Je mag hoopvol zijn en vertrouwen hebben dat je doelen haalbaar zijn en dat je zelf tot een oplossing kunt komen;
  • De focus ligt op de toekomst;
  • Verandering is er altijd. Je kunt niet terug naar hoe het was. En als je niks doet komt er ook een toekomst. Met een oplossingsgerichte benadering is de kans op een positieve uitkomst groter.[1]
  • Je gaat stap voor stap te werk;
  • De voortgang wordt bijgehouden om zo het vertrouwen en de motivatie hoog te houden.

 

Wordt oplossingsgerichte therapie vergoed?

De kosten en meer informatie over vergoedingen hangen af van je verzekeraar en hulpvraag. iPractice heeft afspraken met alle grote zorgverzekeraars.

 

Vind een therapeut die kan helpen

Heb je vragen over oplossingsgerichte therapie? Of wil je graag even met een psycholoog in gesprek? Bij iPractice is de focus op jouw hulpvraag altijd oplossingsgericht. iPractice is er voor jou, op het moment dat jij daar behoefte aan hebt. Waar en wanneer jij wil.

Heb je vragen over oplossingsgerichte therapie en wil je weten of dit bij jou past? Bel ons dan via 085 130 8900. Samen kijken we of deze vorm van therapie voor jou een uitkomst kan bieden. Zodat jij wordt geholpen met een passende en deskundige behandeling.

 

Auteur : Mirte Verkuijlen

GZ-Psycholoog

“In plaats van te focussen op het probleem, richten we ons op wat er wél goed gaat, om op die manier jouw sterke kanten en hulpbronnen optimaal te benutten.“

Psychologen ervaren in oplossingsgerichte therapie

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Camille Kooijman – van den Brink

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Monique Zeinstra

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Julia Bouws

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Bregje Brenninkmeijer

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.