“Hoe graag je ook verder zou willen, je bent niet vooruit te branden. Opstaan, tandenpoetsen, een boodschappenlijstje maken, alles waar je normaal gesproken je hand niet voor omdraait, voelt nu als een niet te winnen wedstrijd.“

Mirte Verkuijlen, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996

Wat is een burn-out

Lees wat een burn-out precies is, hoe je die herkent en wat daar de symptomen van zijn. We leggen je uit over de oorzaken, de gevolgen en geven je tips om daar beter mee om te gaan.

  • Wat is een burn-out
  • Hoe herken je een burn-out?
  • Wat zijn symptomen van een burn-out?
    • Lichamelijke symptomen burn-out
    • Mentale symptomen burn-out
  • Oorzaken van een burn-out
  • Het effect van een burn-out op je gezondheid
  • Behandeling en hulp bij een burn-out

Wat is een burn-out? 

Een burn-out is de reactie van het lichaam op een periode met te veel stress. Je voelt je figuurlijk opgebrand, door langdurige emotionele uitputting en lichamelijke vermoeidheid. Een burn-out is een veel voorkomende klacht in Nederland. Elk jaar heeft één op de zes Nederlanders last van burn-out symptomen. 

Burn-out betekenis:

  • Het is een gevolg van langdurige emotionele overbelasting en stress
  • Je ervaart fysieke (over)vermoeidheid en emotionele buien
  • De burn-out is een reactie van het lichaam op onvoldoende ontspanning na inspanning

Let op: een burn-out is niet hetzelfde als overspannen zijn. Je raakt overspannen na een korte periode van overbelasting of stress. Een burn-out is het gevolg van langdurige overbelasting of stress.

“Hoe graag je ook verder zou willen, je bent niet vooruit te branden. Opstaan, tandenpoetsen, een boodschappenlijstje maken, alles waar je normaal gesproken je hand niet voor omdraait, voelt nu als een niet te winnen wedstrijd.“

Mirte Verkuijlen, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996

Hoe herken je een burn-out?

Je herkent een burn-out aan zes belangrijke factoren:

  • Spanningsklachten
    Ervaar je lichamelijke vermoeidheid, problemen met je concentratie en/of geheugen of slaap je onrustig? Ook piekeren en een gejaagd gevoel zijn spanningsklachten die passen bij een burn-out. 
  • Grip verliezen
    Je verliest de grip op situaties of ervaart een gevoel van machteloosheid. Je kunt een burn-out herkennen aan het verlies van controle op het leven en de problemen waar je mee te maken hebt. 
  • Dagelijkse bezigheden
    De klachten die je ervaart maken dagelijkse bezigheden lastig of zelfs onuitvoerbaar. Je merkt het zowel thuis als op het werk, in het verkeer en in je sociale omgeving. 
  • Besluiteloosheid
    Je komt niet tot een besluit. In plaats daarvan blijf je twijfelen en lukt het niet om een stap verder te komen. 
  • Onzekerheid
    Je bent onzeker over jezelf of over keuzes die je moet maken. Door het gevoel van onzekerheid heb je de neiging om je terug te trekken. 
  • Prikkelbaarheid
    Kleine tegenvallers ervaar je als grote uitdagingen. Je bent meer prikkelbaar, waardoor je feller reageert dan je gewend bent. 

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Typische signalen van een burn-out zijn:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Pijnlijk gevoel op de borst
  • Hartkloppingen
  • Pijn in de buik of een opgeblazen gevoel
  • Last van spijsvertering
  • Slapeloosheid

Lichamelijke symptomen

De lichamelijke symptomen van een burn-out ervaar je tijdens stressvolle situaties én op andere momenten tijdens de dag. Dit komt bijvoorbeeld door vermoeidheid, omdat je slecht slaapt. Een gebrek aan slaap maakt je prikkelbaar. Vermoeidheid werkt door in andere lichamelijke symptomen. Door een burn-out kan je lichaam daarnaast ontzettend zwaar aanvoelen. Je vindt het moeilijk om in beweging te komen. Zelfs de supermarkt lijkt al te ver weg.

En heb je vaak last van bijvoorbeeld hoofdpijn of duizeligheid? Het zijn symptomen die horen bij een burn-out. Een pijnlijk gevoel op de borst en bijvoorbeeld hartkloppingen horen bij de meer ernstige lichamelijke kenmerken. 

Mentale symptomen

Je voelt je opgebrand, de batterij lijkt leeg. Daarnaast heb je moeite om informatie of taken te onthouden. Je hebt het idee dat jij niet langer de touwtjes in handen hebt, maar dat je wordt geleefd. Dat maakt het ’s nachts moeilijker om goed te slapen, omdat je veel ligt te piekeren.

Je ervaart dat de problemen waar je mee te maken hebt je boven het hoofd groeien, zonder dat je daar iets aan kunt doen. Je wordt huilerig en voelt op willekeurige momenten tranen opkomen. 

Door de mentale symptomen van een burn-out functioneer je thuis, op het werk en bijvoorbeeld in het verkeer niet meer zoals je dat deed. Je hebt moeite met concentreren, slapen of om je iets te herinneren. 

Oorzaken van een burn-out 

Een burn-out ontstaat als inspanning en ontspanning niet goed met elkaar in balans zijn. De belangrijkste oorzaken van een burn-out zijn werkstress, karaktereigenschappen en specifieke situaties:

  • Werkstress
    Werkstress is de belangrijkste oorzaak van een burn-out. De constante druk op het werk wordt je na verloop van tijd te veel. Blijf je te lang in hangen in deze negatieve spiraal, dan leidt dit tot een burn-out. 
  • Karaktereigenschappen
    Perfectionisme werkt het risico op een burn-out in de hand. En heb je moeite met grenzen stellen? Ook die karaktereigenschap draagt bij aan het risico op klachten.
  • Specifieke situaties
    Specifieke situaties vergroten het risico op een burn-out. De zorg voor een familielid of andere zieke in je omgeving heeft grote invloed op jouw mentale en fysieke gezondheid. 

Het effect van een burn-out op je gezondheid

Een burn-out heeft schadelijke effecten op de gezondheid. Veel voorkomende effecten zijn:

  • Slecht slapen
  • Vergeetachtigheid
  • Verminderde weerstand
  • Problemen met aandacht en concentratie
  • Lichamelijke vermoeidheid
  • Angstklachten
  • Onzekerheid
  • Impact op sociale contacten

Behandeling en hulp bij een burn-out

De behandeling voor een burn-out komt het best tot z’n recht als je dagelijkse activiteiten zoveel mogelijk blijft doen, en actief blijft. Een behandeling gericht op burn-out bestaat uit 3 fasen:

  1. Erkennen en accepteren
    Pas als je de burn-out betekenis begrijpt, erkent en accepteert kun je weer ontspannen. Beoordeel vervolgens of je kunt blijven werken of dat het beter is om even helemaal tot rust te komen. 
  2. Zorgen voor  structuur
    Stel vast wat spanning creëert, en zorg voor structuur in je dagen. Bedenk oplossingen om in het vervolg beter met energievreters om te gaan en de spanning niet te hoog op te laten lopen. 
  3. Oplossingen uitvoeren
    Voer de oplossingen uit, om beter met de spanning om te gaan. Pak weer meer activiteiten op en krijg de grip terug die verloren was gegaan. 

Wanneer je symptomen van  een burn-out ervaart kan de huisarts of een psycholoog je daarmee helpen. Neem contact op en vertel wat je ervaart. Praten lucht op, en op die manier kun je samen bekijken welke aanpak het beste bij jou past.

Heb je vragen over burn-out symptomen? Of wil je eens over jou specifieke situatie praten? Bel ons op telefoonnummer 020 214 3928, dan staan we je persoonlijk te woord. 

Maak kennis met onze erkende psychologen

Wat vinden onze cliënten?

"Ik ervaarde het vooral als een gezamenlijk proces waarin echt naar me geluisterd werd en me ruimte werd gegeven om echt een goede afweging te kunnen maken."

Anoniem, Aug 2020

“Zeker tevreden, met name de laagdrempeligheid en het op gemak stellen. Bij eerdere verwijzingen kreeg ik - door de lange wachttijd - al snel het gevoel te worden afgehouden en nu had ik dat niet en voelde ik mij serieus genomen”

Anoniem, Sept 2020

"Kundig, efficiënt, doeltreffend"

Anoniem, Sept 2020

Bekijk ook onze beoordelingen op ZorgKaartNederland (9+)

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.