“De eerste stap bij een trauma is het delen van wat er met je gebeurd is met iemand die je vertrouwt.“

Zoila Knel, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Trauma

Een trauma ontstaat na een heftige gebeurtenis. Herinneringen blijven zich maar opdringen. En je hebt last van angstige gedachten en  flashbacks naar het bewuste moment. Maar wat is een trauma nou precies en hoe kun je het herkennen?

Een overzicht van dit artikel:

  • Wat is een trauma?
  • Wat is de betekenis van posttraumatische stress?
  • Wat is de oorzaak van een trauma?
  • Welke soorten trauma’s zijn er?
  • Wat zijn de symptomen die mogelijk optreden na een trauma?
  • Wat zijn de gevolgen van een trauma?
  • Wat kun je zelf doen om een trauma te verwerken?
  • Behandeling van een trauma

Wat is een trauma?

Trauma is een opgelopen psychische schade als gevolg van een heftige, traumatische gebeurtenis. Dat is in het kort de betekenis van een trauma. Iedereen maakt weleens iets overweldigends mee. Maar soms maakt een gebeurtenis zoveel indruk op je dat je erdoor getraumatiseerd raakt. 

Het schokkende moment komt steeds terug in je gedachten als een flashback en je bent er angstig door. Mogelijk heb je ook last van nachtmerries die met deze gebeurtenis te maken hebben. Sommige mensen schrikken meer dan normaal of vermijden bepaalde situaties. 

“De eerste stap bij een trauma is het delen van wat er met je gebeurd is met iemand die je vertrouwt.“

Zoila Knel, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Wat is de betekenis van posttraumatische stress?

Posttraumatische stress is het gevolg van een trauma. Wanneer je een gebeurtenis uit je leven niet goed kunt verwerken, ontstaat een psychische verwonding. Deze verwonding zorgt voor stress. Wanneer een trauma niet goed verwerkt wordt kan dit resulteren in een posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Wat is de oorzaak van een trauma?

Een trauma is het gevolg van een nare gebeurtenis. Voorbeelden van oorzaken zijn; een levensbedreigende situatie; je bent ernstig ziek geworden; of is er sprake geweest van seksueel misbruik of mishandeling. Ook het verliezen van een dierbare kan een trauma veroorzaken.

Welke soorten trauma’s zijn er?

Er bestaan twee soorten trauma’s.

  • Een enkelvoudig trauma: Een trauma waarvan de oorzaak één moment uit je verleden is dat jou psychisch heeft beschadigd. Een schokkende gebeurtenis, bijvoorbeeld een ongeluk of het overlijden van een dierbare. 
  • Een meervoudig of complex trauma: Een trauma als gevolg van een reeks opeenvolgende traumatische ervaringen. Bijvoorbeeld mishandeling. Een complex trauma zorgt voor klachten op meerdere gebieden, bijvoorbeeld thuis én op het werk.

Wat zijn de symptomen van een trauma?

Er zijn verschillende klachten die kunnen optreden na een trauma:

  • Je ervaart stress- en angstgedachten
  • Je herbeleeft de gebeurtenis steeds in je hoofd. Dat kan overdag gebeuren in de vorm van een herinnering die zich opdringt. Maar ook ’s nachts, in de vorm van een nachtmerrie.
  • Je vermijdt zaken die met de negatieve gebeurtenis te maken hebben. Een plek, bepaalde mensen of voorwerpen bijvoorbeeld.
  • Je krijgt last van negatieve gedachten en een minder goede stemming.
  • Het is net alsof je lichaam zich continu in staat van paraatheid bevindt. Alert voor het gevaar, dat er meestal niet meer is. 
  • Je bent bang voor de angst. Bang dat je opnieuw deze angstgevoelens meemaakt.
  • Je kunt je slecht concentreren
  • Je kunt last hebben van duizeligheid.
  • Bovendien komen slaapproblemen of woede-uitbarstingen voor.

Weet dat de symptomen van een trauma niet voor iedereen precies gelijk zijn. Ieder persoon reageert anders. Lees hier verder over de symptomen van een trauma.

Wat zijn de gevolgen van een trauma?

De symptomen die ontstaan als gevolg van een trauma kunnen je leven sterk beïnvloeden. Je voelt je niet meer jezelf en ook in de omgang met anderen verander je. Je hebt minder controle over je gedrag en je voelt je extra gevoelig en kwetsbaar. Hierdoor zonder je jezelf vaak ook af van anderen. Je kunt je voorstellen dat je ook op je werk of tijdens een studie minder goed presteert.

Daarbij brengt een trauma gezondheidsrisico’s met zich mee. Mentale gezondheidsrisico’s zoals hyperalertheid, verminderde concentratie, geheugenproblemen, vermoeidheid en een gespannen lichaam. Welke je kwetsbaarder maken voor lichamelijke gezondheidsrisico’s zoals griep. 

Wat kun je zelf doen om een trauma te verwerken?

Je kunt zelf iets doen aan het verwerken van je trauma:

  • Door er veel over te praten
    Neem iemand in je omgeving in vertrouwen. Praten helpt je om je gedachten op een rij te zetten en het kan opluchten.
  • Door erover te schrijven
    Praat je niet gemakkelijk? Maar kun je bijvoorbeeld wel je ei kwijt door het van je af te schrijven? Schrijf dan over je gevoelens. Ook dat kan opluchten.
  • Door voldoende te ontspannen
    Ontspanning zorgt ervoor dat je lichaam en geest tijd krijgen voor herstel.
  • Door verdriet en vervelende herinneringen toe te laten
    Het mag er zijn. Stop een huilbui niet weg.
  • Door voldoende te bewegen
    Beweging en sport helpen je om je hoofd leeg te maken.

Lukt het niet om zelf het trauma te verwerken? Of blijf je last houden van symptomen? Wanneer je langer dan een maand klachten ervaart na een traumatische gebeurtenis, is de kans op langdurige posttraumatische stress groter. Het is dan verstandig om hulp te zoeken. 

Behandeling van een trauma

Doorgaans is een trauma goed te behandelen. Er bestaan verschillende behandelingstechnieken. Een voorbeeld hiervan is EMDR. Deze techniek helpt je om gebeurtenissen te verwerken. Maar er zijn ook andere technieken. Lees hier meer over de behandeling van een trauma.

Hulp bij trauma

Heb je behoefte aan hulp of een luisterend oor? Een psycholoog kan je helpen bij traumaverwerking. Bel of vraag een gesprek aan voor een deskundig en persoonlijk advies en professionele op maat gemaakte behandeling.

Maak kennis met onze erkende psychologen

Ervaringen

"Ik ervaarde het vooral als een gezamenlijk proces waarin echt naar me geluisterd werd en me ruimte werd gegeven om echt een goede afweging te kunnen maken."

Anoniem, Aug 2020

“Zeker tevreden, met name de laagdrempeligheid en het op gemak stellen. Bij eerdere verwijzingen kreeg ik - door de lange wachttijd - al snel het gevoel te worden afgehouden en nu had ik dat niet en voelde ik mij serieus genomen”

Anoniem, Sept 2020

"Kundig, efficiënt, doeltreffend"

Anoniem, Sept 2020

Bekijk ook onze beoordelingen op ZorgKaartNederland (9+)

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.