iPractice biedt iedereen:

Trauma

Auteur : Simone Bosters

Gecontroleerd door psycholoog : Zoila Knel

Een trauma ontstaat na een heftige gebeurtenis. Herinneringen blijven zich maar opdringen. En je hebt last van angstige gedachten en flashbacks naar het bewuste moment. Maar wat is een trauma nou precies en hoe kun je het herkennen?

In dit artikel:

  1. Wat is een trauma?
  2. Betekenis van posttraumatische stress
  3. Oorzaken van een trauma
  4. Soorten trauma’s
  5. Mogelijke symptomen na een trauma
  6. Gevolgen van een trauma
  7. Tips om trauma te verwerken
  8. Behandeling van een trauma
  9. Hulp bij trauma
  10. Veelgestelde vragen

 

Wat is een trauma?

Trauma is een opgelopen psychische schade als gevolg van een heftige, traumatische gebeurtenis. Dat is in het kort de betekenis van een trauma. Iedereen maakt weleens iets overweldigends mee. Maar soms maakt een gebeurtenis zoveel indruk op je dat je erdoor getraumatiseerd raakt. 

Het schokkende moment komt steeds terug in je gedachten als een flashback en je bent er angstig door. Mogelijk heb je ook last van nachtmerries die met deze gebeurtenis te maken hebben. Sommige mensen schrikken meer dan normaal of vermijden bepaalde situaties.

 

iPractice biedt iedereen:

Wat is de betekenis van posttraumatische stress?

Posttraumatische stress is het gevolg van een trauma. Wanneer je een gebeurtenis uit je leven niet goed kunt verwerken, ontstaat een psychische verwonding. Deze verwonding zorgt voor stress. Wanneer een trauma niet goed verwerkt wordt kan dit resulteren in een posttraumatische stressstoornis (PTSS).

 

Wat zijn oorzaken van een trauma?

Een trauma is het gevolg van een nare gebeurtenis. Voorbeelden van oorzaken zijn; een levensbedreigende situatie; je bent ernstig ziek geworden; of is er sprake geweest van seksueel misbruik of mishandeling. Ook het verliezen van een dierbare kan een trauma veroorzaken.

 

Welke soorten trauma’s zijn er?

Er bestaan twee soorten trauma’s.

  • Een enkelvoudig trauma: Een trauma waarvan de oorzaak één moment uit je verleden is dat jou psychisch heeft beschadigd. Een schokkende gebeurtenis, bijvoorbeeld een ongeluk of het overlijden van een dierbare. 
  • Een meervoudig of complex trauma: Een trauma als gevolg van een reeks opeenvolgende traumatische ervaringen. Bijvoorbeeld mishandeling. Een complex trauma zorgt voor klachten op meerdere gebieden, bijvoorbeeld thuis én op het werk.

Lees meer over de verschillende soorten trauma’s

 

Wat zijn de symptomen die mogelijk optreden na een trauma?

Er zijn verschillende klachten die kunnen optreden na een trauma:

  • Je ervaart stress- en angstgedachten
  • Je herbeleeft de gebeurtenis steeds in je hoofd. Dat kan overdag gebeuren in de vorm van een herinnering die zich opdringt. Maar ook ’s nachts, in de vorm van een nachtmerrie.
  • Je vermijdt zaken die met de negatieve gebeurtenis te maken hebben. Een plek, bepaalde mensen of voorwerpen bijvoorbeeld.
  • Je krijgt last van negatieve gedachten en een minder goede stemming.
  • Het is net alsof je lichaam zich continu in staat van paraatheid bevindt. Alert voor het gevaar, dat er meestal niet meer is. 
  • Je bent bang voor de angst. Bang dat je opnieuw deze angstgevoelens meemaakt.
  • Je kunt je slecht concentreren
  • Je kunt last hebben van duizeligheid.
  • Bovendien komen slaapproblemen of woede-uitbarstingen voor.

Weet dat de symptomen van een trauma niet voor iedereen precies gelijk zijn. Ieder persoon reageert anders. Lees meer over de symptomen van een trauma.

 

Wat zijn de gevolgen van een trauma?

De symptomen die ontstaan als gevolg van een trauma kunnen je leven sterk beïnvloeden. Je voelt je niet meer jezelf en ook in de omgang met anderen verander je. Je hebt minder controle over je gedrag en je voelt je extra gevoelig en kwetsbaar. Hierdoor zonder je jezelf vaak ook af van anderen. Je kunt je voorstellen dat je ook op je werk of tijdens een studie minder goed presteert.

Daarbij brengt een trauma gezondheidsrisico’s met zich mee. Mentale gezondheidsrisico’s zoals hyperalertheid, verminderde concentratie, geheugenproblemen, vermoeidheid en een gespannen lichaam. Welke je kwetsbaarder maken voor lichamelijke gezondheidsrisico’s zoals griep. 

 

Wat kun je zelf doen om een trauma te verwerken?

Je kunt zelf iets doen aan het verwerken van je trauma:

  • Door er veel over te praten
    Neem iemand in je omgeving in vertrouwen. Praten helpt je om je gedachten op een rij te zetten en het kan opluchten.
  • Door erover te schrijven
    Praat je niet gemakkelijk? Maar kun je bijvoorbeeld wel je ei kwijt door het van je af te schrijven? Schrijf dan over je gevoelens. Ook dat kan opluchten.
  • Door voldoende te ontspannen
    Ontspanning zorgt ervoor dat je lichaam en geest tijd krijgen voor herstel.
  • Door verdriet en vervelende herinneringen toe te laten
    Het mag er zijn. Stop een huilbui niet weg.
  • Door voldoende te bewegen
    Beweging en sport helpen je om je hoofd leeg te maken.

Hier vind je meer informatie over traumaverwerking met concrete adviezen. Lukt het niet om zelf het trauma te verwerken? Of blijf je last houden van symptomen? Wanneer je langer dan een maand klachten ervaart na een traumatische gebeurtenis, is de kans op langdurige posttraumatische stress groter. Het is dan verstandig om hulp te zoeken. 

 

Behandeling van een trauma

Doorgaans is een trauma goed te behandelen. Er bestaan verschillende behandelingstechnieken. Een voorbeeld hiervan is EMDR. Deze techniek helpt je om gebeurtenissen te verwerken. Maar er zijn ook andere technieken. Lees hier meer over het behandelen van een trauma.

 

Hulp bij trauma

Heb je behoefte aan hulp of een luisterend oor? Een psycholoog kan je helpen bij traumaverwerking. Bel 085-1308900 of vraag een gesprek aan voor deskundig en persoonlijk advies en een professionele op maat gemaakte behandeling. 

 


Veelgestelde vragen

Is trauma een psychische aandoening?

Een trauma is geen psychische aandoening. Een posttraumatische stressstoornis wél. Posttraumatische stress is het gevolg van een trauma. Wanneer je een gebeurtenis uit je leven niet goed kunt verwerken, ontstaat een psychische verwonding. Deze verwonding zorgt voor stress. Wanneer een trauma niet goed verwerkt wordt kan dit resulteren in een posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Welke invloed hebben traumatische ervaringen op onze hersenen?

Wanneer je een traumatische gebeurtenis uit je leven niet goed kunt verwerken, ontstaat een psychische verwonding en stress. Je hersenen maken stresshormonen aan, waardoor je lijf in de vecht, vlucht of bevries-modus blijft staan. Wanneer de stresshormonen over langere periode aangemaakt blijven, gaan onze hersenen slechter werken. De hippocampus, het gebied in onze hersenen dat invloed heeft op ons geheugen en dat de aanmaak van stresshormonen kan afremmen, raakt overwerkt. Daarnaast heeft stress een negatieve werking op frontale gebieden van de hersenen. Dit maakt dat je meer moeite hebt om je te concentreren, beslissingen te nemen en plannen te maken.

GZ-Psycholoog : Zoila Knel

“De eerste stap bij een trauma is het delen van wat er met je gebeurd is met iemand die je vertrouwt.“

Psychologen met expertise in trauma behandling

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Shannon van Oudenaarde

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Mariëlle van der Meer

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Zoila Knel

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Simone van Geel

Wat trauma cliënten zeggen over hun behandeling bij iPractice

"De begeleiding is erg professioneel, persoonlijk en vriendelijk. Er hangt een ontspannen sfeer en dat straalt iPractice ook af op hun cliënten. Je wordt goed begeleid door het proces en er wordt op alle vlakken rekening gehouden met jou, je agenda en je wensen. Ook de online behandelaar is erg goed en kundig. Deze helpt doordeweeks ook met het houden van gesprekjes (kort of lang), het aanbieden van tools en het inchecken of alles goed gaat. Zelf ben ik niet zo van de berichten over en weer sturen, dus er werd meteen aangeboden om anders 1 keer per week (of twee weken) een korte videocall te houden. Een fijne zorgaanbieder en een volledig heldere, professionele en vriendelijke behandeling. Een ontzettende aanrader."

Waardering: 10 | 10 mrt 2022

"Ik heb een prettige ervaring gehad bij de ipractice. Ben altijd goed te woord gestaan door al het personeel. Carlos en Annemarie hebben mij ook goed geholpen. Als er iets was kon ik online altijd bij Annemarie terecht en Carlos was er door de weeks voor de persoonlijke begeleiding. Ik zou het iedereen aanraden!"

Waardering: 9.5 | 11 jan 2022

"Snel en goed geholpen. Deskundig. Gesprekken met tussendoor begeleiding op afstand, maakte de behandeling zeer effectief. Zinvolle oefeningen op het moment dat ik het nodig had. Prettig dat behandeling afgebroken werd, toen het niet meer nodig was."

Waardering: 10 | 21 feb 2022

Meer waarderingen cliënten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.

Behandelingen of gerelateerde klachten