“Sam werkt als face-to-face en online psycholoog bij iPractice. Zij studeerde klinische psychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en is afgestudeerd op de polikliniek voor angststoornissen van het Amsterdam UMC.“

Sam Saxton, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996

We piekeren allemaal wel eens, zelfs over het piekeren zelf. Maar wat houdt piekeren precies in? Waarom komen dezelfde gedachten elke keer terug? In dit artikel vind je antwoorden op deze vragen.

Navigeer naar:

  1. Wat is piekeren?
  2. Wat zijn redenen om te piekeren?
  3. Wat zijn oorzaken van piekeren?
  4. Piekeren als angststoornis
  5. Hoe stop je met piekeren?
  6. Professionele hulp bij piekeren
  7. FAQ


Wat is piekeren?

Piekeren is een mentaal proces waarbij je dezelfde gedachten steeds herhaalt of bepaalde zaken keer op keer overdenkt. Ervaringen uit het verleden, speculeren over de toekomst of je zorgen maken over aangrijpende situaties; het kunnen allemaal redenen zijn.

Tijdens het piekeren probeer je een oplossing te vinden. Je maakt graag de beste keuze. Wanneer je piekert is het echter moeilijk om erachter te komen wat je daarvoor moet doen. Je komt niet tot een oplossing en je gedachten blijven zich herhalen. Je blijft maar nadenken, wat zelfs kan leiden tot slapeloosheid.

“Sam werkt als face-to-face en online psycholoog bij iPractice. Zij studeerde klinische psychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en is afgestudeerd op de polikliniek voor angststoornissen van het Amsterdam UMC.“

Sam Saxton, Psycholoog

iPractice biedt iedereen:

Bel 020-7717996


Wat zijn redenen om te piekeren?

Piekeren geeft je een gevoel van controle. Dit doe je om ongewenste emoties niet toe te laten. Emoties waar je liever niet mee geconfronteerd wordt. In plaats van de emotie op te zoeken, blijf je maar nadenken en scenario’s afspelen in je hoofd. 

Ook geeft piekeren het gevoel te helpen bij het omgaan met problemen. ‘Wat als’ is hierbij een veelvoorkomende gedachte. Bijvoorbeeld, wat als ik mijn rijexamen niet haal? Je piekert dan om jezelf voor te bereiden op het ergste. Op deze manier probeer je controle te hebben over je problemen.

Je hersenen proberen de beste keuze te maken of een oplossing te vinden. De kans is groot dat je een ‘wat als’-gedachte ervaart, waarop je stukloopt. Bijvoorbeeld, wat als ik mijn rijexamen niet haal? Het leidt tot een gebrek aan controle. Je krijgt niet het gevoel dat je de situatie helemaal beheerst, waardoor je erover na blijft denken. Die herhalende gedachten laten je piekeren. 

Andere piekergedachten kunnen bijvoorbeeld gaan over:

  • Een belangrijke afspraak op werk
  • Een examen of toets die je moet halen
  • De beste manier hoe je iemand anders kunt helpen
  • Het maken van een keuze 


Wat zijn oorzaken van piekeren?

Piekeren ontstaat door een combinatie van omstandigheden en de manier waarop je hiermee omgaat. Meestal ontstaat het door stress, een burn out of omdat je overspannen bent. Andere theorieën die de oorzaak van piekeren verklaren zijn faalangst, dagdromen of een nare gebeurtenis. Het blijven nadenken kan ertoe leiden dat je in negatieve gedachten en gevoelens blijft hangen. Je kunt daar vooral last van hebben als je veel stress ervaart. 

Stress hoeft niet de enige oorzaak te zijn van piekeren, maar draagt wel bij aan het hebben van nare gevoelens en gedachten. 

Het is belangrijk om de oorzaak van het piekeren vast te stellen. Dit helpt je om het beter onder controle te krijgen, zodat je uiteindelijk minder zal piekeren. Soms is de oorzaak complex, het kan een gevolg zijn van meerdere situaties. Dus wil je weten wat het piekeren is en wat dit veroorzaakt? Probeer te achterhalen waar je (veel) stress van krijgt en hoe je daar op dit moment mee omgaat.


Piekeren als angststoornis

In sommige gevallen kun je heel veel piekeren. Ervaar je heftige angsten in het dagelijks leven, ook als er geen echt gevaar dreigt? Kun jij je over bijna alles wel zorgen maken en heb je last van hartkloppingen, zweten, benauwdheid, misselijkheid of het gevoel te stikken? Deze vorm van piekeren noemen we een gegeneraliseerde angststoornis, ook wel piekerstoornis genoemd.

In dat geval is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts. Ook kun je bellen met onze psychologen. Zij kunnen je uitleggen hoe jouw piekerklachten behandelt kunnen worden en staan voor je klaar. 


Hoe stop je met piekeren?

Pieker je voor je gevoel te vaak, en lukt het niet om dit te doorbreken? Gebruik onze handige tips om te stoppen met piekeren of ga in gesprek met een van onze psychologen. Het doorbreken helpt je om beter te slapen en te concentreren op andere taken. Vaak kan een kleine aanpassing je al helpen. 


Professionele hulp bij piekeren

Bij een piekerstoornis werkt cognitieve gedragstherapie goed. Deze vorm van therapie wordt veel gebruikt bij angststoornissen, zoals een piekerstoornis. Bij cognitieve gedragstherapie ga je actief aan de slag met het veranderen van je gedrag en gedachten. De psycholoog helpt je stap voor stap om het piekeren echt te ervaren. Jij bent de expert over jezelf, en de psycholoog over de therapie, zo werken jullie samen om je gedrag en gedachten te veranderen.

Samen met de psycholoog doe je oefeningen om bepaalde gedachten op te roepen. Hierdoor kun je leren dat de door jouw opgeroepen situatie niet zo erg is als je dacht. Hoe vaker je oefent, hoe beter je je gedachten en gedrag onder controle krijgt. 

Je gaat ook aan de slag met je gedachten. Zijn ze reëel? Helpen ze? Of verergeren ze het piekeren? Samen met de psycholoog confronteer je je eigen gedachten en kijk je of ze kloppen of niet. Dit vergt moed, maar ook hier geldt, hoe meer je oefent, hoe beter je het onder controle krijgt.

Heb je behoefte aan professionele hulp bij het doorbreken van piekeren? Onze psychologen helpen je graag verder. Neem contact op via 020 214 3928.

 

FAQ

  1. Is piekeren slecht voor de gezondheid?
    (Veel) piekeren heeft effect op zowel je mentale als lichamelijke gezondheid. Vormen van lichte stress kunnen resulteren in een hogere bloeddruk, rugklachten of chronische vermoeidheid. Met name de combinatie van piekeren en stress zorgt ervoor dat je signalen minder goed oppikt, wat resulteert in klachten als vermoeidheid.

Lees verder over piekeren

Maak kennis met onze erkende psychologen

Wat vinden onze cliënten?

"Ik ervaarde het vooral als een gezamenlijk proces waarin echt naar me geluisterd werd en me ruimte werd gegeven om echt een goede afweging te kunnen maken."

Anoniem, Aug 2020

“Zeker tevreden, met name de laagdrempeligheid en het op gemak stellen. Bij eerdere verwijzingen kreeg ik - door de lange wachttijd - al snel het gevoel te worden afgehouden en nu had ik dat niet en voelde ik mij serieus genomen”

Anoniem, Sept 2020

"Kundig, efficiënt, doeltreffend"

Anoniem, Sept 2020

Bekijk ook onze beoordelingen op ZorgKaartNederland (9+)

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.