Waarom piekeren we 's nachts zo veel

Auteur : Jesper Vieveen

Gecontroleerd door psycholoog : Irene Bakker

Lig jij ook lang wakker voordat je eindelijk in slaap valt ‘s avonds? En ben je de volgende ochtend moe omdat je ’s nachts te weinig hebt geslapen? Veel mensen piekeren zich suf als ze naar bed gaan. Als je piekert blijven je gedachten malen in je hoofd.

In dit artikel:

 

iPractice biedt:

Waarom pieker je juist ’s avonds in bed?

Piekeren gebeurt ook overdag, maar vaak merk je dat je gedachten ’s avonds als je in bed ligt gaan malen. Dat komt omdat je ’s avonds in bed alleen bent met je gedachten. Je wordt niet meer afgeleid door je gezin of huisgenoten, de tv of social media. Overdag is er altijd wel iets anders wat jouw aandacht trekt. Eenmaal in bed is het stil en krijg je de kans om na te denken. Daarnaast is het moeilijker om te relativeren als je moe bent. Je brein is ’s avonds rond bedtijd simpelweg niet scherp genoeg meer om helder over je gevoelens en gedachten na te denken.

 

Wanneer is piekeren problematisch?

Het is heus niet erg wanneer je in je vrije tijd eens nadenkt over je werk. Dat is heel normaal. Wanneer je continu ’s avonds niet in slaap komt als gevolg van je gepieker, wordt het een probleem. Je blijft hangen in negatieve gedachten en het piekeren houdt je constant uit je slaap. De volgende ochtend sta je niet uitgeslapen op en voel je jezelf vermoeid gedurende de dag. Het piekeren belemmert je in je dagelijks leven.

 

Wat te doen tegen piekeren voor het slapen?

Deze tips kunnen helpen om je piekeren te verminderen. En bekijk hier een aantal algemene slaaphygiëne tips die helpen om je slaperiger te maken.

 

Ik zoek hulp

Gaat het piekeren met behulp van de zelfhulpadviezen niet over? Bel vrijblijvend of neem online contact op met een iPractice psycholoog voor een deskundig advies. En als dat nodig is, een passende behandeling op maat.

Zowel piekeren als slaapproblemen worden behandeld met onder andere cognitieve gedragstherapie. Bij iPractice is behandeling online mogelijk, maar ook in combinatie met sessies in een spreekkamer. Precies naar jouw behoeften. Onze psychologen helpen je graag verder. Neem contact op via 085 130 8900.

GZ-psycholoog : Irene Bakker

“Piekeren en slaapproblemen komen vaak samen voor. Ze zijn goed te behandelen; dus zoek hulp!“

Meer over slaapproblemen

Psychologen met ervaring in het behandelen van slaapproblemen

Samantha Saxton ipractice psycholoog

Samantha Saxton

irene bakker ipractice psycholoog

Irene Bakker

Janneke van der Steen

jules_houben_psycholoog_ipractice

Jules Houben

Wat piekeren cliënten zeggen over hun ervaring bij iPractice

"Professioneel, kundig èn warm en ondersteunend. Fijne combinatie van face-to-face gesprekken, telefonische gesprekken en contact via de speciale beveiligde app. Eerder heb ik elders gesprekken gehad, nu heb ik voor het eerst het gevoel dat het wél zal beklijven. Met vertrouwen de reeks gesprekken afgesloten."

Waardering: 10 | 5 mrt 2020

"Heel veel gehad aan mijn behandelingen! Fijn dat er online en offline sessies plaatsvinden met 2 verschillende behandelaars, er werd ook altijd snel op mijn bericht gereageerd als ik bijvoorbeeld in een paniek situatie zat."

Waardering: 9.8 | 10 mrt 2022

"Ik heb het afgelopen jaar in twee periodes bij twee verschillende psychologen therapie gevolgd en in beide gevallen is dat heel prettig en goed verlopen. Duidelijkheid ten aanzien van wat ik kon verwachten (of niet) en een respectvolle en ook liefdevolle aanpak waarbij soms ook wat "strengheid" was. Heel goed. De combinatie met een de online applicatie waardoor er altijd een "vangnet" is tussen de gesprekken door heb ik ook als heel prettig ervaren."

Waardering: 9.3 | 25 sep 2021

Meer piekeren reviews ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.