iPractice biedt iedereen:

Depressie

Auteur : Sam Saxton

Je voelt je somber, futloos en je hebt nergens zin in. Het is bijna niet op te brengen om naar je werk te gaan of om het huishouden te doen. Je kijkt overal tegenop en voelt je alleen op de wereld. Bovendien is het niet even een dipje, maar duren de klachten al weken of maanden. Herken je dit? Dan is de kans groot dat je last hebt van een depressie. Gelukkig ben je niet alleen én kun je er wat aan doen. Lees alles over depressie, praktische tips en de behandelmogelijkheden.

In dit artikel:

iPractice biedt iedereen:

 

Depressie: wat is het, hoe voelt het en hoe behandel je het?

Wat is een depressie

Een depressie is een mentale aandoening die effect heeft op je gevoel, gedachten en stemming. Je spreekt van een depressie wanneer de klachten langer dan 2 weken duren en ze niet verbeteren. Het is een veel voorkomende aandoening, bijna 20% van de Nederlanders heeft wel eens een depressie gehad of krijgt ermee te maken in zijn leven. Een depressie kan licht, matig of zwaar zijn en kan soms wel jaren duren. Als je aaneengesloten tussen twee jaar depressief bent spreek je van een chronische depressie.

Soorten depressie

  • Manische- of bipolaire depressie
  • Chronische depressie
  • Dysthyme stoornis
  • Seizoensgebonden depressie
  • Postpartum depressie

Hoe voelt een depressie

Hoe een depressie zich uit is voor een ieder anders. Er zijn veel verschillende symptomen, maar dat betekent niet dat je ze allemaal moet voelen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kernsymptomen en overige symptomen.

Kernsymptomen van depressie

  • Sombere gevoelens
  • Geen plezier in dingen
  • Ontbreken van motivatie

Psychische symptomen van depressie

  • Angstgevoelens
  • Concentratieproblemen
  • Besluiteloosheid
  • Het gevoel dat je niets waard bent
  • Schuldgevoelens
  • Continu gepieker
  • Denken aan zelfdoding

Ben je bang dat je niet uit deze negatieve spiraal kunt komen? Bel dan de hulplijn 0900-0113 voor acute hulp. 

Fysieke symptomen van depressie

  • Vermoeidheid
  • Geen energie om iets te doen
  • Geen zin in seks
  • Veranderingen in gewicht
  • Veel meer eetlust of juist veel minder
  • Slaapproblemen: heel veel slapen of juist heel weinig
  • Continu gevoel van onrust
  • Traag gevoel in je lichaam

Verschillende oorzaken van een depressie

Een depressie kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is het een combinatie van genetische, sociale en psychologische factoren.

Biologische oorzaak
Erfelijk belasting vergroot de kans op een depressie. Maar dit betekent gelukkig niet dat je sowieso met een depressie te maken krijgt in je leven. Je omgeving speelt hier ook een belangrijke rol in. Net als je hormoonhuishouding. Als je hormonen ontregeld zijn, bijvoorbeeld door chronische stress of een traumatische ervaring, loop je meer risico op het ontwikkelen van een depressie. De kans op een depressie is ook groter voor vrouwen in de overgang, wanneer er veel verandering plaatsvindt op hormonaal vlak. Zij hebben dan vaker last van depressieve gevoelens.

Sociale oorzaak
Een grote, heftige gebeurtenis, zoals het overlijden van een dierbare, kan depressieve gevoelens triggeren. Net zoals een jeugdtrauma, of een gevoel van enorm eenzaamheid. Soms gebeurt er iets heftigs in je leven en merk je dat sociale steun wegvalt. Je kunt niet terecht bij vrienden of familie, voelt je alleen en raakt in een sociaal isolement.

Cognitieve oorzaak
Een depressie kan ook ontstaan door negatieve ervaringen in je jeugd, die tot een slecht zelfbeeld hebben geleid. Je hebt continu gedachten die veelal negatief zijn, bent bang om te mislukken en ervaart weinig zelfvertrouwen. Die gedachtenpatronen betrek je veelvuldig op jezelf en je raakt in een vicieuze cirkel van negatieve gedachten.

Praktische tips voor mensen met een depressie

Praat erover met vrienden, familie of je huisarts
Probeer om te blijven praten over je gevoelens. Met je partner bijvoorbeeld,  je vrienden of familie. Vind je dat lastig? Ga dan naar je huisarts. Vaak heeft de huisarts een psycholoog in dienst om af en toe mee te praten. Het lucht niet alleen op om over je depressie te praten, voor je naasten helpt het ook om jou beter te begrijpen en bij te staan.

Structuur in je leven 
Zorg voor een ritme, ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en zet een wekker. Probeer niet te lang in bed te blijven liggen maar ga er uit als de wekker is gegaan. Let op dat je geen maaltijden vergeet of overslaat en probeer ook je maaltijden op  vaste tijden te nuttigen. Plan (sociale) activiteiten in zoals wandelen of iets in het huishouden doen. Geef jezelf een houvast door een ritme aan te houden.

Gezond eten en drinken 
Let op dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Gezonde voeding hoort daar ook bij. Het is essentieel voor je lichaam dat je voldoende voedingswaarden, vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Je lichaam verbruikt nogal wat als je depressief bent en er worden niet voor niets verbanden gelegd tussen depressie en een tekort aan vitaminen en mineralen. Twijfel je of je voldoende binnenkrijgt? Vraag dan aan je huisarts of je een bloedtest kunt laten afnemen.

Beweging en sporten 
Het klinkt als een open deur, maar het is echt belangrijk dat je blijft bewegen. Je hoeft niet keihard te trainen, als je maar in beweging blijft. Probeer dagelijks een ommetje te lopen, het liefst in het bos of ergens anders in de natuur. Zodra je beweegt en sport maakt je lichaam hormonen aan waar je een gelukkig gevoel van krijgt: endorfines. Als je iedere dag een halfuurtje wandelt zul je al merken dat het verschil maakt in je gemoed.

Verminder alcohol en drugsgebruik 
Het nuttigen hiervan kan een negatief effect hebben op je depressie. Het verdoofd kort maar beïnvloedt al snel je stresshormonen negatief en versterkt juist de sombere en lusteloze gevoelens. Tuurlijk, een paar glazen wijn geven je een rustig en rozig gevoel en verdoven zo fijn die nare en sombere gedachten. Maar zodra de alcohol uit je lichaam is verdwenen steekt dit gevoel weer net zo hard de kop op. Voor drugs geldt hetzelfde. Hieronder vallen ook slaap- en kalmeringspillen. Ook loop je het risico dat je in een vicieuze cirkel terechtkomt van drinken of gebruiken om de depressie te vergeten.

Doe dingen die je leuk vindt
Het gaat erom dat je datgene doet waar je – al is het maar een klein beetje – normaal gesproken blij van wordt. Of dat nuttig is of niet, dat is ondergeschikt. Het allerbelangrijkste is dat je activiteiten onderneemt waar je een goed gevoel bij krijgt. Bijvoorbeeld muziek maken, schilderen of iets anders creatiefs doen met je handen, tuinieren, fietsen, sporten of timmer een nestkast voor de egel in je tuin. En begin niet meteen met iets onmogelijks. Start met kleine doelen, zodat het geen teleurstelling is als iets niet lukt of je het niet volhoudt.

Onderneem sociale activiteiten 
Doe er alles aan om buiten de deur te komen, laat je vrienden je desnoods de deur uit slepen. Of nodig ze bij jou thuis uit. Sociale activiteiten zijn goede afleiding en helpen je even je zinnen verzetten. Probeer om minimaal één keer per dag een sociaal contact te hebben. Een praatje met de buurman, postbode of de kassière in de supermarkt helpt al. Je hoeft niet altijd over je depressie te praten, zie dit soort activiteiten ook als afleiding en je zinnen verzetten.

Zelfhulp
Er bestaan verschillende online zelfhulp programma’s voor mensen met een depressie. Het idee erachter is dat je je levenskwaliteit weer leert verbeteren, en waarderen. Ook kun je diverse boeken kopen die vol tips maar ook herkenbare verhalen en situaties staan om je op weg te helpen. Door zelf actief jouw depressie aan te pakken neem je controle over je leven terug. Wel vraagt het de nodige dosis motivatie. Vraag een vriend of vriendin om je te steunen hierin, als spreekwoordelijke stok achter de deur.

Hulp van een psycholoog inschakelen

Heb je alles geprobeerd en blijkt het tevergeefs? Zoek dan hulp van een ervaren psycholoog. Er bestaat een zogeheten depressieprotocol. Hierbij wordt ingezet op activatie vanuit cognitieve gedragstherapie (CGT) maar ook Acceptatie en Commitment Therapie (ACT) bestaat tot de mogelijkheden.  Is er sprake van onderliggend trauma, dan kan er ook EMDR of Imaginary Rescripting toegepast worden.

Behandeling voor mensen met depressie
Er wordt gekeken naar twee belangrijke factoren die een depressie in stand houden: het activiteitenpatroon en de (vaak automatische) negatieve gedachten. Die twee patronen worden aangepakt om zodoende jouw depressie te overwinnen.

Activiteitenpatroon
Als je somber bent is het lastig om de dagelijkse taken vol te houden, laat staan grotere activiteiten. Je wílt dingen wel doen, maar op de een of andere manier blijf je ze maar uitstellen en daardoor wordt het steeds moeilijker voor je om het daadwerkelijk te doen. Je hebt niet het idee dat je ze überhaupt aankunt, die activiteiten. Dit geeft vervolgens een gevoel van machteloosheid. Dat versterkt je somberheid juist weer.

Negatieve gedachten
Jouw blik op de wereld en alles om je heen is somber. Je hebt de neiging om vooral die negatieve kanten van jezelf, anderen, de wereld en je toekomst te zien.

Sombere gevoelens van een depressie kunnen lang aanhouden. Ook kunnen ze intenser worden mettertijd. Het kan voelen alsof je in een vicieuze cirkel zit en de weg uit is zo lastig om te zien waardoor je stemming nóg somberder wordt. Behandeling van een psycholoog biedt uitkomst. Maak een afspraak met een van onze psychologen. Zij leren jou om te gaan met je depressie en geven je handvatten om uit die sombere gedachten te stappen.

Heb je vragen over depressie en hoe je dit kunt behandelen? Bel ons dan via 020 214 3004.

Auteur : Sam Saxton

Psycholoog

“In behandeling werken we er samen aan om jezelf op een positieve manier te motiveren om weer dingen te ondernemen“

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.