iPractice biedt iedereen:

Depressie

Auteur : Sam Saxton

Laatst geüpdatet: 5 november 2021
Je voelt je somber, futloos en je hebt nergens zin in. Het is bijna niet op te brengen om naar je werk te gaan of om het huishouden te doen. Je kijkt overal tegenop en voelt je alleen op de wereld. Bovendien is het niet even een dipje, maar duren de klachten al weken of maanden. Herken je dit? Dan is de kans groot dat je last hebt van een depressie. Gelukkig ben je niet alleen én kun je er wat aan doen. Lees alles over depressie, praktische tips en de behandelmogelijkheden.

In dit artikel:

  1. Wat is een depressie?
  2. Soorten depressie
  3. Hoe voelt een depressie?
  4. Symptomen: hoe herken je een depressie?
  5. Oorzaken van depressie
  6. Tips voor depressie
  7. Depressie behandelen

iPractice biedt iedereen:

 

Wat is een depressie?

Een depressie is een mentale aandoening die effect heeft op je gevoel, gedachten en stemming. Je spreekt van een depressie wanneer de klachten langer dan 2 weken duren en ze niet verbeteren. Het is een veel voorkomende aandoening, bijna 20% van de Nederlanders heeft wel eens een depressie gehad of krijgt ermee te maken in zijn leven. Een depressie kan licht, matig of zwaar zijn en kan soms wel jaren duren. Als je aaneengesloten tussen twee jaar depressief bent spreek je van een chronische depressie.

 

Soorten depressie

Depressies zijn er in vele soorten en maten. Sommige mensen ervaren bijvoorbeeld langdurig licht depressieve klachten, zoals bij een dysthyme stoornis. Andere mensen kampen met een zware depressie, of maken afwisselend goede en zware perioden door, zoals bij een bipolaire stoornis. De 9 meest voorkomende soorten zijn:

  1. Lichte depressie
  2. Zware depressie
  3. Manische- of bipolaire depressie
  4. Dysthyme stoornis
  5. Pre-postnatale depressie
  6. A-typisch
  7. Psychotische depressie
  8. Zomerdepressie
  9. Winterdepressie

 

Hoe voelt een depressie?

Hoe een depressie zich uit is voor een ieder anders. Er zijn veel verschillende symptomen, maar dat betekent niet dat je ze allemaal moet voelen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kernsymptomen en overige symptomen.

Hoe herken je een depressie?

Kernsymptomen van depressie

  • Sombere gevoelens
  • Geen plezier in dingen
  • Ontbreken van motivatie

Psychische symptomen

Ben je bang dat je niet uit deze negatieve spiraal kunt komen? Bel dan de hulplijn 0900-0113 voor acute hulp. 

Fysieke symptomen

  • Vermoeidheid
  • Geen energie om iets te doen
  • Geen zin in seks
  • Veranderingen in gewicht
  • Veel meer eetlust of juist veel minder
  • Slaapproblemen: heel veel slapen of juist heel weinig
  • Continu gevoel van onrust
  • Traag gevoel in je lichaam

 

Hoe ontstaat een depressie?

Een depressie kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is het een combinatie van genetische, sociale en psychologische factoren.

Biologische oorzaak

Erfelijk belasting vergroot de kans op een depressie. Maar dit betekent gelukkig niet dat je sowieso met een depressie te maken krijgt in je leven. Je omgeving speelt hier ook een belangrijke rol in. Net als je hormoonhuishouding. Als je hormonen ontregeld zijn, bijvoorbeeld door chronische stress of een traumatische ervaring, loop je meer risico op het ontwikkelen van een depressie. De kans op een depressie is ook groter voor vrouwen in de overgang, wanneer er veel verandering plaatsvindt op hormonaal vlak. Zij hebben dan vaker last van depressieve gevoelens.

Sociale oorzaak

Een grote, heftige gebeurtenis, zoals het overlijden van een dierbare, kan depressieve gevoelens triggeren. Net zoals een jeugdtrauma, of een gevoel van enorm eenzaamheid. Soms gebeurt er iets heftigs in je leven en merk je dat sociale steun wegvalt. Je kunt niet terecht bij vrienden of familie, voelt je alleen en raakt in een sociaal isolement.

Cognitieve oorzaak

Een depressie kan ook ontstaan door negatieve ervaringen in je jeugd, die tot een slecht zelfbeeld hebben geleid. Je hebt continu gedachten die veelal negatief zijn, bent bang om te mislukken en ervaart weinig zelfvertrouwen. Die gedachtenpatronen betrek je veelvuldig op jezelf en je raakt in een vicieuze cirkel van negatieve gedachten.

 

Wat te doen bij depressie: 8 tips

  1. Praat erover met vrienden, familie of je huisarts
    Probeer om te blijven praten over je gevoelens. Met je partner bijvoorbeeld,  je vrienden of familie. Vind je dat lastig? Ga dan naar je huisarts. Vaak heeft de huisarts een psycholoog in dienst om af en toe mee te praten. Het lucht niet alleen op om over je depressie te praten, voor je naasten helpt het ook om jou beter te begrijpen en bij te staan.
  2. Structuur in je leven 
    Zorg voor een ritme, ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en zet een wekker. Probeer niet te lang in bed te blijven liggen maar ga er uit als de wekker is gegaan. Let op dat je geen maaltijden vergeet of overslaat en probeer ook je maaltijden op  vaste tijden te nuttigen. Plan (sociale) activiteiten in zoals wandelen of iets in het huishouden doen. Geef jezelf een houvast door een ritme aan te houden.
  3. Gezond eten en drinken 
    Let op dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Gezonde voeding hoort daar ook bij. Het is essentieel voor je lichaam dat je voldoende voedingswaarden, vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Je lichaam verbruikt nogal wat als je depressief bent en er worden niet voor niets verbanden gelegd tussen depressie en een tekort aan vitaminen en mineralen. Twijfel je of je voldoende binnenkrijgt? Vraag dan aan je huisarts of je een bloedtest kunt laten afnemen.
  4. Beweging en sporten 
    Het klinkt als een open deur, maar het is echt belangrijk dat je blijft bewegen. Je hoeft niet keihard te trainen, als je maar in beweging blijft. Probeer dagelijks een ommetje te lopen, het liefst in het bos of ergens anders in de natuur. Zodra je beweegt en sport maakt je lichaam hormonen aan waar je een gelukkig gevoel van krijgt: endorfines. Als je iedere dag een halfuurtje wandelt zul je al merken dat het verschil maakt in je gemoed.
  5. Verminder alcohol en drugsgebruik 
    Het nuttigen hiervan kan een negatief effect hebben op je depressie. Het verdoofd kort maar beïnvloedt al snel je stresshormonen negatief en versterkt juist de sombere en lusteloze gevoelens. Tuurlijk, een paar glazen wijn geven je een rustig en rozig gevoel en verdoven zo fijn die nare en sombere gedachten. Maar zodra de alcohol uit je lichaam is verdwenen steekt dit gevoel weer net zo hard de kop op. Voor drugs geldt hetzelfde. Hieronder vallen ook slaap- en kalmeringspillen. Ook loop je het risico dat je in een vicieuze cirkel terechtkomt van drinken of gebruiken om de depressie te vergeten.
  6. Doe dingen die je leuk vindt
    Het gaat erom dat je datgene doet waar je – al is het maar een klein beetje – normaal gesproken blij van wordt. Of dat nuttig is of niet, dat is ondergeschikt. Het allerbelangrijkste is dat je activiteiten onderneemt waar je een goed gevoel bij krijgt. Bijvoorbeeld muziek maken, schilderen of iets anders creatiefs doen met je handen, tuinieren, fietsen, sporten of timmer een nestkast voor de egel in je tuin. En begin niet meteen met iets onmogelijks. Start met kleine doelen, zodat het geen teleurstelling is als iets niet lukt of je het niet volhoudt.
  7. Onderneem sociale activiteiten 
    Doe er alles aan om buiten de deur te komen, laat je vrienden je desnoods de deur uit slepen. Of nodig ze bij jou thuis uit. Sociale activiteiten zijn goede afleiding en helpen je even je zinnen verzetten. Probeer om minimaal één keer per dag een sociaal contact te hebben. Een praatje met de buurman, postbode of de kassière in de supermarkt helpt al. Je hoeft niet altijd over je depressie te praten, zie dit soort activiteiten ook als afleiding en je zinnen verzetten.
  8. Zelfhulp
    Er bestaan verschillende online zelfhulp programma’s voor mensen met een depressie. Het idee erachter is dat je je levenskwaliteit weer leert verbeteren, en waarderen. Ook kun je diverse boeken kopen die vol tips maar ook herkenbare verhalen en situaties staan om je op weg te helpen. Door zelf actief jouw depressie aan te pakken neem je controle over je leven terug. Wel vraagt het de nodige dosis motivatie. Vraag een vriend of vriendin om je te steunen hierin, als spreekwoordelijke stok achter de deur.

 

Hoe behandel je depressie?

Welke therapie bij depressie?

Er bestaat een zogeheten depressieprotocol. Hierbij wordt ingezet op activatie vanuit cognitieve gedragstherapie (CGT) maar ook Acceptatie en Commitment Therapie (ACT) bestaat tot de mogelijkheden. Is er sprake van onderliggend trauma, dan kan er ook EMDR of Imaginary Rescripting toegepast worden. Heb je zelf alles geprobeerd en blijkt het tevergeefs? Zoek dan hulp van een ervaren psycholoog.

 

Wat doet een psycholoog bij een depressie?

Er wordt gekeken naar twee belangrijke factoren die een depressie in stand houden: het activiteitenpatroon en de (vaak automatische) negatieve gedachten. Die twee patronen worden aangepakt om zodoende jouw depressie te overwinnen.

Activiteitenpatroon
Als je somber bent is het lastig om de dagelijkse taken vol te houden, laat staan grotere activiteiten. Je wílt dingen wel doen, maar op de een of andere manier blijf je ze maar uitstellen en daardoor wordt het steeds moeilijker voor je om het daadwerkelijk te doen. Je hebt niet het idee dat je ze überhaupt aankunt, die activiteiten. Dit geeft vervolgens een gevoel van machteloosheid. Dat versterkt je somberheid juist weer.

Negatieve gedachten
Jouw blik op de wereld en alles om je heen is somber. Je hebt de neiging om vooral die negatieve kanten van jezelf, anderen, de wereld en je toekomst te zien.

Sombere gevoelens van een depressie kunnen lang aanhouden. Ook kunnen ze intenser worden mettertijd. Het kan voelen alsof je in een vicieuze cirkel zit en de weg uit is zo lastig om te zien waardoor je stemming nóg somberder wordt. Behandeling van een psycholoog biedt uitkomst. Maak een afspraak met een van onze psychologen. Zij leren jou om te gaan met je depressie en geven je handvatten om uit die sombere gedachten te stappen.

Heb je vragen over depressie en hoe je dit kunt behandelen? Bel ons dan via 085 130 8900.

 

Auteur : Sam Saxton

Psycholoog

“In behandeling werken we er samen aan om jezelf op een positieve manier te motiveren om weer dingen te ondernemen.“

Psychologen gespecialiseerd in depressies

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Nine Gramberg

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Camille Kooijman – van den Brink

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Milou Groenewoud

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Zoila Knel

Wat cliënten met een depressie zeggen over hun behandeling

"ipractice heeft een hybride opzet, waarbij patiënten een privé-chatgroep hebben met twee therapeuten: de ene die je eens in de twee weken persoonlijk ontmoet, en de andere is de online therapeut, met wie je contact hebt tussen de sessies door en aan wie je kunt vragen vragen en wie u incheckt. ik vond de hybride setup (met de app en persoonlijke ontmoetingen) erg handig. het regelmatig ontvangen van berichten op de app van de therapeut, ook al is dat alleen maar om in te checken, zorgde ervoor dat ik continu nadacht, niet slechts eens in de twee weken tijdens de persoonlijke sessie. het hield de onderwerpen waar ik aan werkte voor mijn geest. Ik vond beide therapeuten ook zeer bekwaam in hun werk en zeer professioneel, terwijl ze tegelijkertijd zorgzaam en betrokken waren."

Waardering: 9.8 | 3 okt 2021

"Bij Camille en Keri werd ik hartelijk ontvangen en zijn we samen in een vooraf vastgestelde aantal sessies aan de slag gegaan. Verschillende inzichten opgedaan en tools meegekregen om met gevoelens van somberheid en de valse overtuiging ‘niet goed genoeg zijn’ om te gaan. Ik heb de neiging om dan te gaan overcompenseren. Gedragsexperimenten doe ik nog dagelijks. Kleine dingetjes lijken nu weer vanzelf te gaan en begin langzaam aan in te zien dat ik goed genoeg ben, welke keuzes ik ook maak."

Waardering: 10 | 27 aug 2021

"Bij iPractice kreeg ik de persoonlijke aandacht die ik nodig had. Ik kon meteen terecht voor behandeling, zonder wachttijden. Er wordt aandachtig geluisterd naar de klachten, en in overleg samen met de patient gekeken aan welke klachten je zelf voornamelijk wilt werken. Ik voelde mij altijd op mijn gemak en altijd gehoord. De combinatie van gesprekken op locatie en daarnaast nog ondersteuning door de online psycholoog beviel me goed, er was altijd een stok achter de deur om aandacht te blijven hebben voor de behandeling. Overall een prettige, jonge praktijk met een laagdrempelig karakter."

Waardering: 8.7 | 22 jan 2021

Meer waarderingen cliënten met depressie - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.