Home > Klachten > Concentratieproblemen

Concentratieproblemen

Iedereen kent wel zo’n dag waarop concentreren moeilijker gaat. Alleen heb je regelmatig moeite om je te concentreren en ben je snel afgeleid? Concentratieproblemen kunnen je dagelijkse leven en werk beïnvloeden. Kom meer te weten over waarom je moeite hebt met het focussen en vasthouden van aandacht en wat je eraan kunt doen.

Wat zijn concentratieproblemen?

Wanneer je last hebt van concentratieproblemen raak je snel afgeleid. Je vindt het lastig om je voor een langere tijd op één taak of activiteit te focussen. Het komt zowel bij volwassenen als kinderen voor, al kunnen de onderliggende oorzaken verschillen.

Wanneer je moe bent of onder druk staat, is het voor iedereen moeilijker om te concentreren. In dit geval zijn de klachten vaak tijdelijk en verbetert de concentratie zodra de rust terugkeert. In andere gevallen is er mogelijk meer aan de hand.

 

Hoe ontstaan concentratieproblemen?

Concentratieproblemen ontstaan door verschillende oorzaken. Je kunt concentratieproblemen ervaren wanneer je psychische klachten hebt, maar ook zonder vastgestelde diagnose. Door de onderliggende oorzaak te begrijpen, kun je je concentratie verbeteren of gerichte zorg krijgen.


Verschillende oorzaken van concentratieproblemen zijn:

 

  • Stress
    Wanneer je last hebt van stress, maakt je lichaam meer cortisol aan. Meer cortisol in je hersenen kan je concentratie verminderen. Je kunt bijvoorbeeld meer stress ervaren door relatieproblemen, zorgen om je kinderen of door je werk.

 

  • Slaapgebrek
    Je hersenen hebben een goede nachtrust nodig om goed te functioneren. Wanneer je slecht of onrust slaapt, kan dit invloed hebben op je concentratie.

 

  • Multitasking
    Wanneer je meerdere taken tegelijkertijd uitvoert, kan dit je focus verminderen.

 

  • Psychische stoornissen
    Psychische klachten kunnen de onderliggende oorzaak zijn. Mogelijke onderliggende psychische klachten zijn:

 

  • Hormonale veranderingen
    Hormonale veranderingen veroorzaken mogelijk een tijdelijke verstoring in het geheugen. Bijvoorbeeld een zwangerschap of menopauze.

 

Hoe weet ik of ik een concentratieprobleem heb?

De kenmerken van een concentratieprobleem verschillen per persoon en leeftijd. 

 

Kenmerken van concentratieproblemen bij volwassenen:

 

  • Geen focus
    Je vindt het lastig om je aandacht voor een langere tijd bij één taak of activiteit te hebben. Vooral bij taken die je als saai ervaart of die steeds hetzelfde zijn.
  • Vergeetachtig
    Je hebt moeite met informatie onthouden.
  • Snel afgeleid
    Je bent snel afgeleid door interne of externe prikkels. Bijvoorbeeld in een drukke omgeving heb je moeite met concentreren.
  • Moeite met overzicht houden
    Je ervaart problemen met ordenen en het houden van overzicht. Dit maakt het lastig voor je om dingen te plannen of om taken en projecten te organiseren.

⮕ Lees ook meer over de symptomen en klachten bij ADHD en ADD.

Kenmerken van concentratieproblemen bij kinderen:

Sommige symptomen horen bij de leeftijdsfase van een kind. In dit geval hoeft er geen sprake te zijn van een concentratieprobleem.

 

  • Gebrek aan concentratie
    Een kind is snel afgeleid en heeft moeite met de aandacht houden bij schoolwerk of andere taken.
  • Vergeetachtig
    Je merkt dat een kind het lastig vindt om instructies en informatie te onthouden.
  • Chaotisch
    Een kind komt chaotisch over en ervaart moeite met schoolwerkjes voltooien.
  • Slechte schoolprestaties
    Wanneer een kind moeite heeft met concentreren, kan dit een negatieve invloed hebben op de schoolprestaties.

 

Wat kan ik doen om mijn concentratie te verbeteren?

Je kunt zelf een aantal acties ondernemen als oplossing voor je concentratieproblemen.

 

  • Creëer een rustige omgeving
    Een rustige en opgeruimde omgeving zorgt voor minder afleidingen. Op je werk helpt een opgeruimde werkplek om je beter te concentreren.

 

  • Werk met tijdsblokken
    Tijdsblokken geconcentreerd werken opvolgen met korte pauzes, helpt je om productief te blijven en je concentratie te verbeteren. Wanneer dit goed gaat, kun je de tijd dat je geconcentreerd werkt opbouwen. Er bestaan diverse focus-apps of je kunt een timer gebruiken.

 

  • Verminder afleidingen
    Zet notificaties van apparaten uit. Dit zorgt ervoor dat je minder afleiding ervaart.

 

  • Zorg voor een gezonde slaaproutine
    Een gezonde slaaproutine kan je concentratie en alertheid verbeteren. Dit houdt in dat je voldoende slaapt, weinig wakker wordt en een consistent slaapschema hebt. Een rustgevende slaapkamer helpt hierbij.

 

  • Eet gezonde voedingsstoffen
    Voedingsstoffen die rijk zijn aan omega-3 vetzuren, antioxidanten, vitamines en mineralen kunnen je hersenfunctie en concentratie ondersteunen.

 

  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
    Probeer dagelijks voldoende lichaamsbeweging te krijgen. Korte wandelingen of lichaamsoefeningen kunnen je concentratie al verbeteren.

 

Hulp bij concentratieproblemen

Lukt het je niet om je concentratie zelf te verbeteren? Wanneer klachten aanhouden en ze je dagelijks leven beïnvloeden, kan professionele hulp raadzaam zijn. 

  • phone-icon

    Heb je vragen over concentratieproblemen? Of twijfel je wanneer je naar de psycholoog gaat? Ga vrijblijvend in gesprek met een psycholoog via 085-1308900. Of neem online contact op en een psycholoog kijkt samen met jou naar je hulpvraag.

  • help-icon

    Bij iPractice werk je met 2 psychologen –  online en in de spreekkamer op een van de locaties van iPractice. Lees hier meer over de intake en behandeling bij iPractice.

  • medical-icon

    CGT en vaardigheidstraining zijn de meest gebruikelijke therapieën bij concentratieproblemen. Gemiddeld duurt een behandeling bij ons 3 tot 6 maanden, waarbij je 8 sessies hebt met een psycholoog en tussendoor online begeleiding.

  • arrow-icon

    Een behandeling voor concentratieproblemen wordt niet vergoed door zorgverzekeraars. Indien er sprake is van een onderliggende oorzaak waarbij een diagnose wordt vastgesteld volgens de DSM-5 richtlijnen, vergoeden de meeste zorgverzekeraars een behandeling bij een verwijsbrief van de huisarts. Lees meer over vergoedingen en kosten.

publish-icon Gepubliceerd - 25 sep 2023
Maarten heeft ruime ervaring met concentratieproblemen, trauma-gerelateerde klachten en angstklachten. Hij werkt graag met je samen om te onderzoeken waar je vastloopt. In zijn behandeling zet hij onder andere: CGT, ACT en schema-gerichte interventies in.
GZ-Psycholoog Maarten Bonestroo

iPractice biedt iedereen:

  • arrow-icon Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • arrow-icon Direct hulp zonder lange wachttijden
  • arrow-icon Vrijblijvend gratis behandeladvies

Psychologen gespecialiseerd in cognitieve gedragstherapie

ipractice-psychologist-hannah-hurley

Hannah Hurley

Ires Hillen

milou groenewoud ipractice psycholoog

Milou Groenewoud

mirte beusen mellon ipractice psycholoog

Mirte Beusen-Mellon

Liever hulp van een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met een van onze psychologen. Je kunt praten over gevoelens en symptomen. Daarnaast krijg je informatie over een geschikte behandeling die bij jou past.

Maak een afspraak