Home > Klachten > Burn-out > Burn-out en werk

Burn-out en werk

Een burn-out oplopen door je werk kan een gevolg zijn van een te hoge werkdruk en perfectionisme. Hoe communiceer je dat je een burn-out hebt naar je leidinggevende? Hoe ga je er zelf mee om? En wanneer kan je weer aan het werk?

Werkstress & burn-outs

Onderzoek van volksgezondheidenzorg [1] toont aan dat ongeveer 17% van de werknemers wel eens last heeft van burn-out klachten. En werkstress is een belangrijke oorzaak van ziekteverzuim. 

Werkstress op zichzelf is niet een oorzaak voor een burn-out, maar wel regelmatig een trigger voor het ontwikkelen van burn-out klachten. Er spelen altijd meerdere factoren mee als je burn-out klachten ontwikkelt. Behalve een externe factor, zoals werk, speelt er ook altijd een persoonlijke factor mee. Je bent bijvoorbeeld perfectionistisch of hebt een laag zelfbeeld

Denk het je maar eens in: een hoge werkdruk én perfectionisme is geen goede combinatie, als het gaat om het ontwikkelen van een burn-out. Je moet heel veel afkrijgen in korte tijd, maar tegelijkertijd wil je alles 100% goed doen. Je legt jezelf veel te veel druk op, terwijl de werkstress al zo hoog is. Dat gaat eventjes goed, maar niet als dit langdurig de situatie is.

Lees meer over de soorten oorzaken die ten grondslag kunnen liggen aan een burn-out.

 

Heb ik een burn-out?

Een burn-out begint eigenlijk met een overspannenheid. Je ervaart symptomen als:

  • Stress;
  • Moeilijk slapen;
  • Spanning in je lijf.

Wanneer je vervolgens op dezelfde manier door blijft gaan, draait de overspannenheid op den duur uit op een burn-out. Je spanningsklachten gaan over in uitputting. Wanneer je langer dan zes maanden last hebt van overspannenheidsklachten, spreken we in de volksmond van een burn-out

 

Hoe ga ik om met een burn-out en werk?

  1. Ga het gesprek aan met de werkgever
    Herken je de eerste symptomen? Bespreek je burn-out klachten met je werkgever. Door er vroeg bij te zijn, kan voorkomen worden dat je in een volledige burn-out terecht komt. In dat geval ben je niet meer in staat om te werken. Probeer hier aan toe te geven, ook al zou je zelf eigenlijk willen blijven werken. Je herkent wellicht dat gevoel, omdat het vaak juist gedreven is door het feit dat je graag werkt en je werk goed wilt doen. Weet dat jouw werkgever verplicht is om jou zo goed mogelijk te begeleiden bij jouw behandeling. Én bij je re-integratie te zijner tijd.
  2. Neem een pauze
    Het is belangrijk om wat tijd vrij te nemen om uit te rusten en nieuwe energie op te doen. Dit kan een paar dagen zijn of zelfs een langere vakantie indien mogelijk.
  3. Stel grenzen
    Het is belangrijk om grenzen te stellen tussen werk en privé. Probeer te voorkomen dat je werk mee naar huis neemt en beperk de tijd die je buiten je werktijd aan werkgerelateerde taken besteedt.
  4. Geef voorrang aan zelfzorg
    Zorg ervoor dat je fysiek en mentaal voor jezelf zorgt. Denk hierbij aan lichaamsbeweging, meditatie, therapie of andere activiteiten die je helpen ontspannen en ont-stressen.
  5. Zoek steun
    Praat met vrienden en familie over je burn-out en zoek hun steun. Je kunt ook overwegen om je aan te sluiten bij een steungroep. Ook professionele hulp kan helpen.

 

Wanneer kan ik weer werken na een burn-out?

Onderzoek van ArboNed wijst uit dat de gemiddelde hersteltijd van een burn-out zo’n acht maanden is. Let op: dit is gemiddeld, het kan dus ook langer duren, of korter. 

Wanneer je hersteld bent van een burn-out is voor iedereen verschillend. Je bent pas weer toe aan werk, wanneer je alle dingen die je leuk vindt om te doen, weer aankunt. Denk bijvoorbeeld aan activiteiten als een dagje winkelen, naar een verjaardag gaan of een bioscoopbezoek. Wanneer je dit weer met plezier doet en alle prikkels om je heen weer verdraagt, kun je voorzichtig weer eens denken aan je werk. 

 

Hoe start ik weer met werken?

Belangrijk is dat je bij het hervatten van je werk in rustige stapjes begint. Verval niet direct in de oude drukke patronen. Maar start bijvoorbeeld met één afgebakende taak en bouw het zo langzaam weer wat uit. Voorkom dat je te veel hooi op je vork neemt: kom voor jezelf op. En probeer je perfectionisme niet de overhand te laten nemen.

 

Hoe voorkom je een terugval?

Bijtanken en herstellen van een burn-out is de eerste stap. Maar je persoonlijke eigenschappen veranderen die ten grondslag liggen aan de burn-out is lastig. Een terugval is dan ook heel normaal, en komt vaak voor. Het kan gepaard gaan met negatieve gedachten zoals ‘ik zal nooit meer oké zijn’ of ‘mijn burn-out zal nooit weggaan’. Je mag je realiseren dat het niet gek is dat je een terugval hebt. Dit stapje terug mag je accepteren; het helpt je bij je herstelproces. 

Om een terugval in de toekomst te voorkomen, kun je samen met een psycholoog kijken naar een behandelplan voor een burn-out en nagaan wat in jouw geval heeft bijgedragen aan het ontstaan van een burn-out. Samen bedenk je strategieën om hiermee om te gaan. 

 

Hulp

Herken je jezelf in de symptomen? Probeer echt je rust te pakken en de tijd nemen om te herstellen. Een behandeling kan helpen. Want bij een burn-out geldt: hoe langer je wacht met hulp zoeken, hoe langer het duurt voor je er weer van herstelt.

publish-icon Gepubliceerd - 10 mrt 2022
Nine heeft ruime ervaring met klachten als een burn-out vanuit een langdurig stressvolle werksituatie en de behandeling daarvan middels CGT, ACT en mindfulness. Nine onderzoekt welke persoonlijke factoren een rol spelen en hoe je daar anders mee om kunt gaan.
nine gramberg ipractice psycholoog
GZ-Psycholoog Nine Gramberg

iPractice biedt iedereen:

  • arrow-icon Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • arrow-icon Direct hulp zonder lange wachttijden
  • arrow-icon Vrijblijvend gratis behandeladvies

Psychologen gespecialiseerd in burn-out

Janneke van der Steen-Patberg

Floor van Dun

vera_bonekamp_psychologist-ipractice

Vera Bonekamp

psychologist_erna_kokkei_ipractice

Erna van der Roest – Kokke