iPractice wordt gesteund door zorgverzekeraars Menzis en VGZ

VGZ Menzis

Dagelijks contact met je behandelend psycholoog

Stel: je bent depressief of hebt een angststoornis, je staat onder behandeling, maar loopt tussen twee sessies in tegen jezelf aan. Waar je vroeger je ervaring moest bewaren tot de volgende sessie, maakt een innovatievere vorm van psychologische ondersteuning het mogelijk dezelfde dag nog met je behandelend psycholoog in gesprek te gaan. iPractice brengt het hele traject tussen huisartsverwijzing, intake en behandeling samen onder de vleugel van één partij. Digitaal als dat kan, en fysiek als dat nodig is. VGZ en Menzis zijn als zorgverzekeraars overtuigd van een concept als deze en sluiten nu een contract. Bovendien: deze werkwijze houdt psychologische hulp ook tijdens de coronacrisis binnen handbereik.

“Ik hoef niet te wachten tot de volgende afspraak. Dat is ook een voordeel van online­therapie. Al na één maand voelde ik mij een stuk beter.” Het zijn woorden van Mickey van Dijk (67), cliënt bij iPractice.  Haar therapie verloopt deels digitaal, en deels traditioneel. De GZ-psycholoog ‘ontmoet’ ze nu twee­wekelijks op de iPad. “Het is ontzettend comfortabel. Ik kan lekker thuisblijven, er nog een tweede kopje koffie bij nemen. De gesprekken zijn hetzelfde als wanneer we tegenover elkaar aan tafel zitten. Ik merk geen verschil.”

Psychische hulp tijdens coronacrisis
“Het lukt ons om cliënten psychologische zorg te blijven bieden tijdens deze periode”, legt initiatiefnemer en GZ-psycholoog Gijs Coppens uit. “Wij konden continuïteit van zorg bieden omdat wij het fysieke deel van een behandeling makkelijk digitaal konden organiseren. Dat stelt ons ook in staat om na de coronacrisis sneller te kunnen opschalen en meer cliënten te helpen. Dat kan in de reguliere GGZ niet zomaar. Wij hebben geen wachttijden. Minstens zo belangrijk: door dagelijkse interactiemogelijkheid hoeven cliënten hun problemen niet te stapelen. We zijn dus overal en altijd bereikbaar.”

Innovatieve aanpak
In de traditionele behandeltrajecten lopen er diverse losse processen. Iemand meld zich met psychische problemen bij de huisarts, en na doorverwijzing zijn er vervolgens steeds periodieke afspraken en trajecten met de GZ-psycholoog en andere zorgverleners. Elke stap in dat traject kent zijn eigen afspraken, eigen software en daardoor eigen administratieve handelingen. Dat komt de efficiëntie niet ten goede en legt onnodig veel administratieve druk bij de GZ-psycholoog. Arnoud van der Geijs, productexpert GGZ van Menzis: “iPractice brengt deze losse afspraken en administratie onder één kap, maar zorgt er bovendien voor dat cliënten dagelijks kunnen inchecken via een interface. Dat is uniek. De capaciteit van de GZ-psychologen is zo aanzienlijk uitgebreid: iPractice kan 40% meer cliënten behandelen dan in het reguliere stelsel door technologisch slim handelen. Dat is belangrijk, niet enkel ten tijde van corona maar ook in het licht van de wachtlijsten in de GGZ-sector.”

Intensievere behandelrelatie
Het is niet zo dat er bij iPractice geen fysieke behandelcontacten mogelijk zijn: er is ook een behandellocatie in Amsterdam en er wordt gekeken of er verspreid door het land meer fysieke behandellocaties komen. “Een op de vier cliënten behandelen we echter al 100% online.” Een argument dat wel eens tegen digitale consulten wordt gegeven is dat het tot een minder intensieve behandelrelatie zou leiden. “Maar het omgekeerde is het geval: door de dagelijkse interactie met je behandelaar is juist een intieme behandelrelatie mogelijk”, aldus Coppens. “Na de intakeprocedure werk je met een vast team van aan jou toegewezen behandelaars die op elk moment van de dag bereikbaar zijn.”

iPractice is gecontracteerd
Ook bij VGZ zijn ze enthousiast over iPractice. Marloes van Dongen, die bij Coöperatie VGZ verantwoordelijk is voor de zorginkoop GGZ: “Een aanpak waarbij de klant veel meer zelf aan het stuur zit en behandeld kan worden wanneer hij daar behoefte aan heeft is tenslotte de zorg van de toekomst.”

iPractice heeft inmiddels ruim 350 behandelingen afgerond. Nu iPractice door twee grote zorgverzekeraars is gecontracteerd, hopen ze snel meer cliënten over het hele land in behandeling te kunnen nemen. Cliënte Mickey van Dijk vindt dat verstandig: “Het zou heel mooi zijn als iPractice voor een grotere groep bereikbaar wordt.”

 

CoronaIn de persNieuws
×