De best practices van blended care

Naast face-to-face contact in de spreekkamer, krijgen cliënten bij iPractice ook online therapie. De combinatie van offline en online therapie wordt ook wel ‘blended care’ genoemd. Onderzoek heeft uitgewezen dat blended care net zo effectief is als persoonlijke therapie voor verschillende psychische aandoeningen [1]. Voor het succesvol inzetten van blended care is een goede integratie van technologie nodig. Bij iPractice staat technologie al vanaf het begin centraal in de organisatie, zowel in de behandeling als in de manier waarop psychologen werken.

In dit artikel

 

Voordelen van online therapie

Het online gedeelte van blended care bij iPractice bestaat uit interactie via chat en videobellen. Een voordeel van chat is dat het erg laagdrempelig is. Daarnaast kunnen de cliënt en de psychologen continu zien wat er besproken is en met welke opdrachten de cliënt aan de slag gaat. Tot slot zorgt het voor minder administratie, waardoor de psycholoog meer tijd over heeft voor de cliënt. Maar wat zijn de best practices van blended care?

 

Tips van onze psychologen

1. Maak duidelijke afspraken met je cliënt

Chat is voor velen een veelgebruikte vorm van communicatie. Chat is dichtbij en op elk uur van de dag binnen handbereik. Omdat chat zo laagdrempelig is, is het van belang duidelijke afspraken te maken. Bespreek met de cliënt wat het doel is van de chat, wat jullie verwachtingen zijn en wat jullie wel of niet prettig vinden. Niet iedereen vindt het bijvoorbeeld fijn om emoji’s te gebruiken. Houd daarnaast de doelen van je cliënt goed in de gaten. Stel duidelijke grenzen en breng het chat gesprek terug naar het hoofdthema wanneer dat nodig is.

2. Blijf professioneel

Blijf online net zo professioneel als in de spreekkamer. Stel gerichte en open vragen in de chat, gebruik professionele taal en breng structuur aan in je berichten. Heb je een videogesprek met je cliënt? Zorg ervoor dat je werkplek opgeruimd en rustig is. Geef je cliënt hier ook tips over, zodat het gesprek in een fijne omgeving kan plaatsvinden. Daarnaast is het handig als je beiden vijf minuten voor de afspraak klaar zit zodat het gesprek op tijd kan beginnen.

3. Let op non-verbale communicatie

Tijdens videobellen is het heel moeilijk om de lichaamstaal van je cliënt te zien. Toch kun je wel signalen opvangen. Bijvoorbeeld het maken van oogcontact, of ontbreken daarvan, en de lichaamshouding (ontspannen of niet). Alhoewel je via chat geen lichaamssignalen opvangt, kun je toch aan de communicatie merken wat de gemoedstoestand is van iemand. Twijfel je, maak dan altijd direct een video bel afspraak, of een afspraak op kantoor. Dat is juist het voordeel van blended behandelen.

4. Vier successen met je cliënt

Vraag regelmatig aan de cliënt via chat hoe het met de oefeningen gaat die hij of zij thuis doet. Vier kleine vooruitgangen door de cliënt een compliment of positieve terugkoppeling te geven. Het vieren van successen motiveert om de behandeldoelen te behalen. Het leuke van chat is dat een cliënt later altijd weer terug kan naar de chatgesprekken en de complimenten nog eens kan lezen.

5. Less is more: overspoel je cliënt niet met informatie

Een grote valkuil van chat is dat je de cliënt overspoelt met informatie. Dit wil je voorkomen. Probeer je berichten bondig te houden en zorg voor een goede structuur in de tekst. Soms hebben cliënten wat langer de tijd nodig om na te denken over een vraag of opdracht. Dit kan een hele positieve bijdrage zijn aan de behandeling, dus wees in dat geval geduldig en stuur niet te veel berichten.

6. Zorg dat je alle technische zaken goed op orde hebt

Het is belangrijk dat je alle technische zaken goed geregeld hebt voordat je online contact hebt met een cliënt. Zo weet je zeker dat de cliënt jou kan horen en zien in een videogesprek, en dat jouw berichten bij de cliënt aankomen in de chat. Gebruik daarnaast altijd encrypted chat- en belsystemen om de privacy te waarborgen.

 

Conclusie

De blended care werkwijze van iPractice is succesvol en effectief. Naast gesprekken in de spreekkamer, delen cliënten hun emoties in de chat op momenten dat het hen uitkomt. Het contact via chat is veilig, open en altijd terug te lezen. Psychologen hebben zo minder administratie en daarom meer tijd over voor de cliënt.

 

[1] Pescatello MS, Pedersen TR, Baldwin SA. Treatment engagement and effectiveness of an internet-delivered cognitive behavioral therapy program at a university counseling center. Psychother Res. 2021;31(5):656-667. doi:10.1080/10503307.2020.1822559

 

Benieuwd naar meer?

Lees hier alle artikelen over onze werkwijze of schrijf je in voor onze Academy Nieuwsbrief! Heb je vragen? Neem via onderstaand formulier contact op met onze recruiter Lotte van ’t Leven. Je kunt ook direct solliciteren op één van onze vacatures. Of kom langs op één van onze digitale Meet&Greets, waarbij je heel laagdrempelig kennismaakt met iPractice.

Bekijk onze vacatures!

Auteur: Muriël van Oers

Wil je meer weten over onze vacatures?

Hoi! Ik ben Jolien, Talent Acquisition Specialist. Heb je vragen over iPractice of een specifieke vacature? Twijfel niet en neem contact met me op!

recruiter_jolien_gesink_ipractice

Jolien Gesink, Talent Acquisition Specialist. [email protected]

Contactformulier

Ook kun je het contactformulier invullen. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

    AcademyNieuws
    ×