’s Avonds piekeren over werk

Lig jij ook lang wakker voordat je eindelijk in slaap valt ‘s avonds? En ben je de volgende ochtend moe omdat je ’s nachts te weinig hebt geslapen? Veel mensen piekeren zich suf als ze naar bed gaan. Als je piekert blijven je gedachten malen in je hoofd. Vooral het werk is een veelvoorkomend piekeronderwerp. 

In dit artikel:

 

Waarom piekeren we over werk?

Piekeren leidt vaak tot slaapproblemen. Één op de vijf Nederlanders van 12 jaar en ouder heeft problemen met slapen. Dat blijkt uit de Gezondheidsenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Van deze mensen zegt 41 procent dat ze zo slecht slapen dat het hun functioneren belemmert. De belangrijkste oorzaak? Piekeren over het werk. Met name jonge werknemers ervaren vaak slaapproblemen. 

Piekeren doen mensen omdat ze het idee hebben dat het tot een oplossing leidt. Kortdurend piekeren is oké, dan kan het soms ook wel helpen. Maar vaak duurt het langer en leidt het nergens toe. Dan geeft het vaak alleen een gevoel van controle. Alsof je dingen kunt voorkomen. Vaak piekeren we omdat we het moeilijk vinden om te gaan met onzekerheid. En met ongewenste emoties word je liever niet geconfronteerd. In plaats van het toelaten van de emoties, blijf je maar scenario’s afspelen in je hoofd. Je piekert je suf op zoek naar oplossingen, die er soms simpelweg niet zijn. Piekeren gaat vaak over werk.

 

Waar pieker je over?

Piekeren over werk gaat meestal over:

  • Werkdruk. Vooral als je op het werk last hebt van een hoge werkdruk en je eigenlijk te veel op je bordje hebt liggen. Dat levert een hoop stress en gepieker op;
  • Deadlines. Een strakke deadline waarop je een belangrijke taak af moet hebben, kan voor veel mensen gepieker geven;
  • Onzekerheid: Doe ik het wel goed? Als je twijfelt aan jezelf en je prestaties, leg je jezelf behoorlijk wat druk op. Je gedachten blijven er maar over malen. 
  • Presentaties; Veel mensen vinden presentaties geven bijzonder spannend. Avonden voordat je moet presenteren ben je al aan het piekeren over hoe het zal gaan.

 

Waarom pieker je juist ’s avonds in bed?

Piekeren gebeurt ook overdag, maar vaak merk je dat je gedachten ’s avonds als je in bed ligt gaan malen. Dat komt omdat je ’s avonds in bed alleen bent met je gedachten. Je wordt niet meer afgeleid door je gezin of huisgenoten, de tv of social media. Overdag is er altijd wel iets anders wat jouw aandacht trekt. Eenmaal in bed is het stil en krijg je de kans om na te denken. Daarnaast is het moeilijker om te relativeren als je moe bent. Je brein is ’s avonds rond bedtijd simpelweg niet scherp genoeg meer om helder over je gevoelens en gedachten na te denken.

 

Wanneer is piekeren problematisch?

Het is heus niet erg wanneer je in je vrije tijd eens nadenkt over je werk. Dat is heel normaal. Wanneer je continu ’s avonds niet in slaap komt als gevolg van je gepieker, wordt het een probleem. Je blijft hangen in negatieve gedachten en het piekeren houdt je constant uit je slaap. De volgende ochtend sta je niet uitgeslapen op en voel je jezelf vermoeid gedurende de dag. Het piekeren belemmert je in je dagelijks leven.

 

Wat te doen tegen piekeren over werk voor het slapen?

Bekijk hier onze tips die jou helpen om je piekeren te verminderen. En bekijk hier een aantal algemene slaaphygiëne tips die helpen om je slaperiger te maken.

 

Hulp bij piekeren en slaapproblemen

Gaat het piekeren met behulp van de zelfhulpadviezen niet over en helpen de tips je niet om jouw slaapproblemen te verhelpen? Weet dan dat professionele hulp dichtbij is. Bel vrijblijvend of neem online contact op met een iPractice psycholoog voor een deskundig advies. En als dat nodig is, een passende behandeling op maat.

Zowel piekeren als slaapproblemen worden behandeld met onder andere cognitieve gedragstherapie. Bij iPractice is behandeling online mogelijk, maar ook in combinatie met sessies in een spreekkamer. Precies naar jouw behoeften. Onze psychologen helpen je graag verder. Neem contact op via 085 130 8900