Home Ervaringen Ervaringsverhaal Kim

Kim

Gepubliceerd op jan 08, 2024

“Ik kan dingen nu makkelijker loslaten en ik heb meer focus”.

Kim, 24 jaar, had al een tijd last van angst– en piekergedachten. Deze hadden invloed op haar dagelijks leven. De gedachten en angst namen haar over en maakten haar prikkelbaar. Via haar huisarts kwam zij in therapie bij iPractice.

 

“Het ging vaker slecht dan dat het goed ging

Ik had al een tijdje last van angst en ik piekerde heel veel. Op een gegeven moment ging het vaker slecht dan dat het goed ging. De angst en piekergedachten namen mij over. Ik merkte dat dit invloed had op mijn dagelijks leven. Mijn humeur werd slechter en ik was prikkelbaar. Ik was meer met mijn gedachten bezig dan nodig was.

 

“Accepteren dat de scheiding niet mijn schuld is, vond ik heel lastig”

De angst en de piekergedachten hadden ook te maken met de scheiding van mijn ouders. Ik had meer vragen bij de scheiding dan dat ik antwoorden heb gekregen. Dit maakte mij erg onrustig. Zo bleef ik ook volhouden dat het mijn schuld was. Deze schuldgevoelens bleven maar door mijn hoofd gaan. Accepteren dat de scheiding niet mijn schuld is, vond ik heel lastig.

 

“Imaginaire rescripting was voor mij heel waardevol”

Mijn behandeling bestond uit cognitieve gedragstherapie (CGT) en elementen uit de schematherapie, zoals imaginaire rescripting. Het belangrijkste dat ik heb geleerd tijdens mijn behandeling, is anders kijken naar de situatie. Hoe het ook kan zijn.

 

Middels imaginaire rescripting ging ik terug naar situaties en hoe het was voor mijn jongere zelf. Tijdens deze sessie kon ik zelf ingrijpen in de situatie en kijken naar wat ik op dat moment nodig had. Dit mocht ik tijdens de sessie dan aan mijzelf geven. Daar heb ik het meeste uit kunnen halen en het gaf mij een opgelucht gevoel.

 

“Ik kan mijn gedachten nu makkelijker omschakelen”

Het piekeren is niet 100% weg, maar ik kan mijn gedachten nu makkelijker omschakelen. Aan het begin van de behandeling maakte ik gebruik van gedachtenschema’s. Nu hoef ik de gedachten eigenlijk niet meer op te schrijven. Zodra ik merk dat ik ergens mee zit, neem ik een pauze en sta ik stil bij wat er gebeurt. Wanneer ik heel veel gedachten heb, kan ik tegen mijzelf zeggen ‘stop even, is het realistisch wat je nu denkt?’. Ik kan het nu in mijn hoofd al ombuigen en laten gaan. Deze denkwijze is echt een soort onderdeel van mij geworden.

 

“De online therapie was een stok achter de deur om met mijn proces bezig te blijven” 

De ene week een fysieke behandeling op locatie en de andere week online vond ik heel fijn. Ik ben wel iemand die snel kan afhaken. Het stukje online gaf mij juist het zetje om door te gaan. Om toch de opdrachten te doen. Ik kon ook altijd om hulp vragen als dat nodig was. Ik heb heel veel uit de online therapie gehaald en ervaarde het echt als ondersteuning. Het was een stok achter de deur om met mijn proces bezig te blijven.

 

“Ik kan dingen nu makkelijker loslaten en ik heb meer focus” 

Ik voel mij heel goed nu. Ik ben rustiger en ik kan dingen makkelijker loslaten. Ik heb ook meer focus. Eerst kon ik mij niet goed concentreren, omdat ik constant aan het nadenken was. Die rust is wel het grootste resultaat. Mijn omgeving merkt ook dat ik rustiger ben. Ik kan een situatie nu accepteren zoals die is.

 

“Tijdens de behandeling kon ik volledig mijzelf zijn”

Mijn psychologen dachten heel goed met mij mee over hoe ik dingen anders kon aanpakken en wilden mij echt helpen. Daarnaast vond ik het heel fijn dat niks raar of gek was. Ik kon volledig mijzelf zijn. Dit was voor mij heel belangrijk en heeft mij echt geholpen.

 

“Hulp doet meer goed dan je denkt”

Ervaar je al een langere tijd angst en pieker je zoveel dat het invloed heeft op je dagelijks leven? Vraag dan om hulp. Hulp vragen is eigenlijk iets heel kleins en ik denk dat te weinig mensen het aannemen, terwijl hulp aannemen meer goed doet dan je denkt. Wanneer je die stap zet en je zelf heel graag wilt veranderen, kan het heel snel gaan.

 

Zelf op zoek naar hulp?
Ervaar jij angstklachten net als Kim? Twijfel niet om hulp te zoeken. Bel nu vrijblijvend met 085-0131245 en krijg direct een psycholoog aan de lijn.

iPractice biedt iedereen:

  • ✅ Vergoede zorg met beoordeling 9+
  • ✅ Direct hulp zonder lange wachttijden
  • ✅ Vrijblijvend gratis behandeladvies
085-1308900

Ontmoet onze geaccrediteerde Psychologen

nine gramberg ipractice psycholoog
Nine Gramberg
GZ-psycholoog
Keri Mans
psycholoog
simone das dores ipractice psycholoog
Simone das Dores
Klinische psycholoog
bregje brenninkmeijer ipractice psycholoog
Bregje Brenninkmeijer
GZ-psycholoog
Bekijk meer psychologen