iPractice biedt iedereen:

Herstel en behandeling van PTSS

Auteur : Zoila Knel

Laatst geüpdatet: 5 november 2021
Het liefst wil je er zo snel mogelijk vanaf: je beangstigende PTSS klachten. Maar is PTSS te genezen en hoe herstel je ervan? Hoe wordt PTSS behandeld? In dit artikel lees je meer over het herstel van een posttraumatisch stresssyndroom en de mogelijke behandelingen.

In dit artikel:

  1. Is PTSS te genezen?
  2. Hoe kun je zelf omgaan met PTSS?
  3. Hoe wordt PTSS behandeld?
  4. Direct hulp bij PTSS

 

Is PTSS te genezen?

Er zijn verschillende behandelmethoden mogelijk die helpen bij het herstellen van de klachten van het posttraumatisch stresssyndroom. De behandeling wordt altijd samen met jou samengesteld en afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Bovendien kun je zelf een aantal dingen doen, die bijdragen aan jouw herstel.

iPractice biedt iedereen:

 

Hoe kun je zelf omgaan met PTSS? Enkele tips:

  • Erken je klachten en gevoelens
    Neem ze serieus. Het kan helpen over je
    PTSS klachten, problemen of angsten te schrijven. Schrijven is een manier om onder woorden te brengen wat er in je omgaat en je gedachten en gevoelens helder te krijgen. Bovendien lucht het op.
  • Praat over je gevoelens
    Neem iemand in je omgeving in vertrouwen. Iemand bij wie je je veilig voelt en waar je jouw verhaal kwijt kunt. Praten over wat er is gebeurd en over je gevoelens helpt.
  • Houd een vast dagelijks ritme aan
    Structuur en regelmaat zijn belangrijk om goed de dagen door te komen. 
  • Doe ontspanningsoefeningen
    Wanneer de spanningen of angsten hoog oplopen, helpt het om ontspanningsoefeningen te doen. Dat kan in de vorm van ademhalingsoefeningen of meditatie.
  • Zoek afleiding
    Zonder je niet af en blijf niet de hele dag binnen zitten. Maak een wandeling door de natuur;  ga iets bakken of lekker koken; doe wat je leuk vond voordat je klachten kreeg. Het kan zijn dat je hier helemaal geen zin in hebt. Doe het toch. Het helpt je om je zinnen te verzetten en geeft je positieve energie.

 

Hoe wordt PTSS behandeld?

Een behandeling voor een posttraumatisch stresssyndroom is niet voor iedereen hetzelfde. Ga je in therapie voor PTSS, dan bespreekt de psycholoog samen met jou wat voor jouw persoonlijke situatie de beste behandelwijze is.

De behandeling van PTSS bestaat uit één van, of een combinatie van onderstaande behandeltechnieken:

 

Cognitieve gedragstherapie:

Cognitieve gedragstherapie wordt vaak ingezet bij PTSS. Het is een vorm van therapie waarbij je anders tegen je problemen of herinneringen aan leert kijken. Je leert als het ware andere gedachten te hebben over wat er is gebeurd, waardoor je gevoelens over de situatie veranderen. Er zijn verschillende vormen van cognitieve gedragstherapie:

  • Imaginaire Rescripting
    Imaginaire Rescripting is een behandeling waarbij je samen met de psycholoog in gedachten teruggaat naar het moment van het trauma. Door jezelf een andere afloop in te beelden van de gebeurtenis, zoals je had gehoopt dat het was gelopen, wijzig je de herinnering.
  • Exposure Therapie
    Bij Exposure Therapie vraagt de therapeut je continu naar de nare herinneringen. Door het verhaal steeds opnieuw te vertellen en eventueel ook tot in detail op te schrijven, dooft uiteindelijk de angst ervoor uit. Je gedachten erover worden hierdoor bijgesteld.

 

EMDR

EMDR is een afkorting van Eye Movement Desensitization Reprocessing. Het doel bij EMDR is het vervagen van de emotionele lading bij een herinnering. Tijdens de behandeling denk je aan de nare gebeurtenis. Hierdoor plaats je deze van je lange termijngeheugen naar je werkgeheugen. De psycholoog beweegt ondertussen voor jouw ogen zijn vingers op en neer. Deze beweging volg je met je ogen, terwijl je aan de herinnering denkt. Omdat je werkgeheugen nu zoveel tegelijkertijd moet verwerken, vervaagt het beeld aan de herinnering en hierdoor ook de emotionele lading die op de herinnering rust.

 

Direct hulp bij PTSS?

Heb je vragen over de behandeling van PTSS of wil je direct in gesprek met een psycholoog? Herstellen van PTSS is mogelijk, maar je hebt er wel hulp bij nodig. Bel of vraag een gesprek aan voor een persoonlijk advies en een deskundige op maat gemaakte behandeling.

Sommige mensen vinden het spannend of eng om in therapie te gaan voor PTSS. Onder andere vanwege de angst voor het herleven van moeilijke moment, wanneer je deze met de psycholoog bespreekt. Vergeet niet dat de therapie je uiteindelijk juist helpt om angsten te verminderen en vermijdingsreacties te voorkomen. Voor het herstel van PTSS is het belangrijk dat je goed wordt behandeld.

Auteur : Zoila Knel

GZ-Psycholoog

“Na een PTSS behandeling zijn flashbacks naar de gebeurtenis verleden tijd.“

Psychologen met expertise in PTSS

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Kiki Bruggink

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Monique Zeinstra

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Carlos Hoogenboom

Psycholoog Zoila Knel iPractice

Silvija Licina

Wat PTSS cliënten zeggen over hun behandeling bij iPractice:

"Ik ben Ipractice zo dankbaar voor de zorg en behandeling die ik heb kunnen krijgen. Binnen 4 maanden waren de klachten die ik de afgelopen 5 jaar had echt drastisch vermindert. Ik ging daarvoor ook al naar de psycholoog maar dat voelde meer als mijn hart luchten. Hier hadden we echt een plan van aanpak en kreeg ik een doelgerichte behandeling op basis van mijn wensen en lichamelijke klachten. Dus dat was heel effectief. Ook vond ik het hele traject via Ipractice top! Een psycholoog voor EMDR behandelingen en dagelijks contact met een online psycholoog. Dat werkte echt heel goed voor mij. Ik kon ze altijd berichten al was het midden in de nacht tijdens een paniek aanval. Ik ben ze daarom ook enorm dankbaar! Ik kan nu weer werken, normaal slapen, heb geen nachtmerries meer. En heb meer controle over mijn leven en emoties en gedachtes in mijn hoofd. Ook heb ik een preventieplan gemaakt waar ik altijd op terug kan vallen. Ik zou Ipractice iedereen aanraden!"

Waardering: 9.8 | 25 okt 2021

"Binnen een korte tijd ben ik van mijn flashblacks en angsten af. De therapievorm waar ik zelf voor heb gekozen heeft goed zijn werk gedaan. Wat ik vooral goed vind en vind dat dat eigenlijk bij iedereen hoort maar lang niet iedereen heeft, zich niet zo zeer als professional laten overkomen, maar een mens dat geïnteresseerd is in jou en die jou wilt helpen. Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar mocht het nodig zijn weet ik waar ik moet zijn."

Waardering: 9.8 | 14 okt 2021

"Ik heb bij Ipractice onwijs fijne ervaring. Er werd 100% aangesloten bij mijn behoeftes, waar ik mij prettig bij voelde en wat mij hielp. Mijn behandelaars waren oprecht, eerlijk en ontzettend aardig. Online sessies waren ook erg prettig en waardevol. De EMDR heeft mij ook erg geholpen. Kortom, top ervaring die ik iedereen aan raad!"

Waardering: 9.8 | 02 mrt 2021

Meer waarderingen PTSS clienten - ZorgkaartNederland

Aan de slag met een professional?

Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met 1 van onze psychologen om te praten over jouw klachten en krijg informatie over een passend behandelprogramma.

Gerelateerde klachten & behandelingen